• Tutilure

Resa till Nice med barn?

Jag vill åka utomlands nästa vecka med mina söner 5 och 6 år gamla och jag är sugen på att åka till Frankrike.

Har spanat in Nice men det verkar vara svårt att hitta resor dit (till vettiga priser) och sen vet jag inte om det är en bra stad att resa till med barn i den åldern.

Någon som har varit där som kan ge lite tips?
    Eller som kanske kan tipsa om något annat ställe att resa till?

Det vi vill få ut av resan är att sola och bada och gärna lite kulturliv också.

Det är första gången jag reser ensam med killarna så jag vill att det ska bli så bra som möjligt.
    Var hittar ni bra resor?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Svar på tråden Resa till Nice med barn?
  • Amazina

Jag gillar den kusten och har varit där några gånger. Vi bor i Schweiz och bilar dit, ibland över till korsika med färja och sedan italien hem. Det du kan tänka på som inte många vet är att hela stranden i Nice är stenstrand. Och då menar jag inte grus utan verkigen stenar på några cm! Ingen sand alltså. Jag vet att de funderade på att göra om det men vet ej om det gjorts ännu. Det är supervackert för vuxna och i o m att det är mjuka stenar så kan man ändå gå där barfota. Men man bygger ju liksom inga sandslott där direkt. Grannstäderna har dock sandstrand vad jag vet.

• Tutilure

Tack för svar!
    Jo, jag såg att det var stenstrand men jag vet inte om jag bryr mig så mycket om det egentligen.
    Bada kan man ju göra ändå och det är bara en liten del av resan. VI åker ju också för att få uppleva staden och kulturen.

• Tutilure

Tack för länken förresten! Där fanns det en del matnyttigt!

• iolanthe

Jag skulle inte åka till Nice med barn i den åldern. Jag har varit dit två gånger och älskar stan. Men stranden är allt annat än barnvänlig. Det vågar jämnt, rätt stora vågor dessutom. Kullerstenarna rullar runt fötterna när man går ut och man får vara rädd att slås omkull. Makens son var 10 när vi var dit och en våg tog honom när han plaskade i strandkanten och han slog runt så vi trodde han skulle slå ihjäl sig, men lyckligtvis skadade han sig inte.

Svar på tråden Resa till Nice med barn?