• Anonym (fula ben)

Jag skäms för mina ben!!!

Det må vara ett i-landsproblem, men jag skäms verkligen för mina ben,
    så pass mycket att jag inte vill visa mig barbent såhär på sommaren!

Benen är liksom knottrig, fulla av röda prickar. Har varit så läääänge, flera år. Vad kommer det av, rakning?
    Hur får man bort knottorna????

• Svar på tråden Jag skäms för mina ben!!!
  • Aemhildur

Jag har samma knottror som du beskriver. De blir bättre om man rakar ordentligt, dvs med rakskum. För min del är det som att det blir värre om jag bara tar tvål och vatten.
    Sen ska man tänka på vad man äter, dricka mycket vatten, undvika alkohol osv. Peela benen och smörj in dem med mild oparfymerad hudlotion. Brun utan sol kan ju ge benen en trevligare lyster också.

• Anonym (Hepp!)

Jag med, de är helt ok till formen men så vita som de kan bli och jag gillar inte att sola så då har jag att välja på vit eller bus som inte blir snyggt, blir som små prickar av bus när jag har på efter rakning. Men jag har så mycket hår så jag vill inte låta bli att raka benen. Bus på fötterna blir heller aldrig bra, hur mycket jag än peelar först och gnider in jämt. Vad tusan ska man ha på sig då i värmen, om man inte vill visa benen?

Röda knottror får jag om jag blöter benen, eller smörjer de direkt efter rakning. Måste vänta 24 timmar annars så svider det och blir röda prickar.

• Disan

Kan du inte kontakta en hudläkare eller vårdcentral och be om råd? Kanske handlar om ett tillstånd som faktiskt går att få bukt med. Lider med dig och hoppas att det kan lösa sig!

• LucyStacy

Japp. Det kommer av rakning. Testa att inte raka dig så får du se vad som händer.

• Anonym (fula ben)

Känns inte som det är ett medicinskt problem

• Anonym (fula ben)

men jag har så hela tiden, oavsett.
    har testat med wax (på salong), men röda knottorna är kvar.

var köper man aloe vera gelly och hur använder man det?

• Bonsaiii

Smörjer in det precis när du vill helst efter rakning. Säls av forevers oberoende återförsäljare.

• Anonym (fula ben)

rakskum - går det verkligen att få bort knottorna genom att använda det?
    Jag menar, de knottor jag har finns ju redan på benen.
    jag kan ju börja använda raksum i förebyggande syfte.

• LucyStacy
    Anonym (fula ben) skrev 2011-06-12 13:21:36 följande:
    men jag har så hela tiden, oavsett.
    har testat med wax (på salong), men röda knottorna är kvar.

var köper man aloe vera gelly och hur använder man det?
    Rakar du dina ben när dom är torra? För annars kan du testa med vatten först och mjuka upp benen, sedan smörja in med raklödder. Så ska du se om det blir bättre.
  • LucyStacy
    Anonym (fula ben) skrev 2011-06-12 13:23:15 följande:
    rakskum - går det verkligen att få bort knottorna genom att använda det?
    Jag menar, de knottor jag har finns ju redan på benen.
    jag kan ju börja använda raksum i förebyggande syfte.
    Du är inte allergisk då?
  • Anonym

Kan det vara så att du har lite krulliga benhår som kan vända sig och växa inåt lite? Så det blir lite lite irriterat just där? 
    Jag får prickar efter rakning också om jag inte är riktigt blöt om benen och inte använder rakgel. Jag kan också tvåla in benen i duschen och raka dom där, det blir absolut bäst på mig. Men alla är ju olika som sagt.  

• Anonym (fula ben)
    Anonym skrev 2011-06-12 13:25:08 följande:
    Kan det vara så att du har lite krulliga benhår som kan vända sig och växa inåt lite? Så det blir lite lite irriterat just där? 
    Jag får prickar efter rakning också om jag inte är riktigt blöt om benen och inte använder rakgel. Jag kan också tvåla in benen i duschen och raka dom där, det blir absolut bäst på mig. Men alla är ju olika som sagt.  
    mycket möjligt! Har lockigt hår i övrigt.

vad hjälper bäst tror ni - rakgel eller rakskum?

och blöta in benen ordentligt först alltså?!
  • Anonym
    Anonym (fula ben) skrev 2011-06-12 13:29:01 följande:

Jag tycker gel är bättre. Jag har blöta ben innan. Men det måste man inte ha, men jag har det för att mjuka upp håret innan. Sen torkar jag av det mesta av vattnet, sen på med gel och raka med vass hyvel. Slö hyvel får jag direkt prickar av. Och en hyvel som är anpassad för rakning på ställen förutom skägg. Alltså en "kvinnohyvel" haha
  • LucyStacy
    Anonym (fula ben) skrev 2011-06-12 13:29:01 följande:

Det är ju värt att testa iallafall. Fungerar det inte så får du återkomma så får vi komma med nya förslag. Glad
  • Disan
    Anonym (fula ben) skrev 2011-06-12 13:19:36 följande:
    Känns inte som det är ett medicinskt problem
    Finns så ju mkt som kan vara fel utan att man är sjuk, t ex allergi olika typer av känslighet etc. Har inte läst alla svar nu, men är du av utländskt påbrå? Har sett prickiga ben på många tjejer som är mörka nämligen, tänkte att det kanske kan vara något som hör ihop med det.
  • LivL

Jag har värsta åderbråcken, speciellt på högra benet.

Inget som bekymrar mig. Tycker jag att det är pinsamt så blir det pinsamt. Jag springer runt i korta kjolar jämt.

Svar på tråden Jag skäms för mina ben!!!