• Kimona

Olja istället för inpackning?

Jag hörde för något år sedan av en bekant att man kunde smörja in olja i håret istället för att använda inpackning, men jag undrar om det verkligen funkar?
    Har väldigt torrt hår just nu efter många blekningar, men har inga pengar till inpackning förrän i slutet av månaden.
    Någon som vet?
    Andra tips?

• Svar på tråden Olja istället för inpackning?
  • Aziris

blanda olivolja och äggula och smeta in i håret och låt sitta över natten. tvätta ur med så varm vatten som möjligt och ett milt schampoo! Gjorde underverk för mitt hår när det var torrt och trist! Glad

• IsDimma

Angående ägg och varmt vatten... Inte för varmt för det blir äggröra i håret och det är inte mysigt *erfaren*

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Aziris
    IsDimma skrev 2011-06-12 13:23:51 följande:
    Angående ägg och varmt vatten... Inte för varmt för det blir äggröra i håret och det är inte mysigt *erfaren*
    Bra komentar!!  Glad
  • Kimona
    Aziris skrev 2011-06-12 13:19:32 följande:
    blanda olivolja och äggula och smeta in i håret och låt sitta över natten. tvätta ur med så varm vatten som möjligt och ett milt schampoo! Gjorde underverk för mitt hår när det var torrt och trist! Glad
    Ska se när jag kan testa detta :)
  • Joico

Jag brukar blanda olivolja och flytande honung  (ibland också äggula) i fuktigt hår, linda in i plastfolie eller en handduk och sova med över natten, så det hinner tränga in riktigt! Kan vara bra att lägga en handduk över kudden också, ifall håret skulle krypa ur plasten.

Sen sköljer jag ur det på morgonen med ljummet vatten och schampoo, ibland får man schamponera 2 gånger - det är ju ändå olja liksom. 

• Kimona
    Joico skrev 2011-06-12 21:19:53 följande:
    Jag brukar blanda olivolja och flytande honung  (ibland också äggula) i fuktigt hår, linda in i plastfolie eller en handduk och sova med över natten, så det hinner tränga in riktigt! Kan vara bra att lägga en handduk över kudden också, ifall håret skulle krypa ur plasten.

Sen sköljer jag ur det på morgonen med ljummet vatten och schampoo, ibland får man schamponera 2 gånger - det är ju ändå olja liksom. 
    och man luktar inte ägg sen då?
  • Joico
    Kimona skrev 2011-06-12 22:05:54 följande:
    och man luktar inte ägg sen då?
    Hehe nä det har jag inte upplevt. Tvättar ju med schampo sen, som sagt. Oftast två gånger eftersom oljan är lite svår att få ur
  • Trollet i skogen

Tvätta med balsam i stället, det får ur oljan och torkar inte ut håret som shampoot kan göra. Jag använder olivolja ibland, (bara inte den aldra billigaste) och tvättar sedan med balsam. Håret ser oljigt ut dagen efter oftast men sen är det som vanligt men mjukar =)

• Kimona
    Trollet i skogen skrev 2011-06-14 10:33:25 följande:
    Tvätta med balsam i stället, det får ur oljan och torkar inte ut håret som shampoot kan göra. Jag använder olivolja ibland, (bara inte den aldra billigaste) och tvättar sedan med balsam. Håret ser oljigt ut dagen efter oftast men sen är det som vanligt men mjukar =)
    Jag tänkte bara använda det i topparna och lite i resten av håret men inte nära hårbotten. Ska testa olivolja när jag kan komma iväg och köpa det
  • hansdotter

En kompis till mig använde Klick, alltså glidmedlet, och tvättade håret med och det blev jättebra. Inget shampo eller balsam. Kanske nåt att testa?

• Kimona
    hansdotter skrev 2011-06-14 10:37:18 följande:
    En kompis till mig använde Klick, alltså glidmedlet, och tvättade håret med och det blev jättebra. Inget shampo eller balsam. Kanske nåt att testa?
    oj då :P fast glidmedel är ganska dyrt har jag för mig
  • Joico
    hansdotter skrev 2011-06-14 10:37:18 följande:
    Använde hon den silikonbaserade varianten?

Och ja, som sagt, det är rätt dyrt 
Svar på tråden Olja istället för inpackning?