• Cloud

    Hur märker man om en kaninunge är blind?

    Jag köpte en lejonhuvad albinokanin i onsdags.


    Problemet är att jag får känslan av att hon är blind då hon är väldigt lugn av sig om verkar lyssna mer med öronen och använda luktsinnet framför att se. Hon följer inte med en med blicken när man går förbi, däremot så gör hennes ena öra det. Hon reagerar inte när jag lägger fram grönsaker till henne och verkar inte ha hittat vattenflaskan så vätskan hon fått i sig är grönsakerna och gräset om det nu skulle vara så att hon inte druckit något.


    Inomhus så lukar hon och går försiktigt fram och även där får jag känslan av att hon inte ser något. De kaniner jag haft brukar fram på mattan efter en stund.


     


    Vad tror ni? Kanske läge att lämna tillbaka kaninen till djuraffären ändå.

  • Svar på tråden Hur märker man om en kaninunge är blind?
  • IngvarIsbjorn

    Hm, det skulle kunna vara så att hon helt enkelt är lite osäker och rädd. Värt att tänka på är att kaniner inte ser det som är rakt framför dem så bra, pga ögonens placering på huvudet. Sedan är hörsel och luktsinne skarpare.


    Men det är helt klart lite oroväckande. Hade hon vattenflaska eller vattenskål hos djuraffären? Kan ju vara så att hon inte är van vid flaska?


    Hur är det om du sitter bredvid henne och gör en plötslig (men ljudlös) rörelse, t.ex. med armen? Reagerar hon då? (Nu menar jag ju förstås inte att du ska skrämma henne, men det förstår du säkert) Jag skulle föreslå att du tar henne till veterinär för en undersökning.

    Och om det blir någon mer kanin i framtiden tycker jag att du - för både ditt och kaninens bästa, vänder dig till en seriös uppödare. Dessa har ofta dolda fel-försäkringar, garanti mot bettfel och står till tjänst med goda råd.
    (Jag har själv en kanin från djuraffär, och har insett i efterhand att det är en affärsverksamhet jag inte vill stödja, pga att många har dålig kunskap och djurhållning över lag)

  • Cloud

    Kan och kan, visst kan man det men jag var inte villig att betala 450 kronor för den. 150 är mer rimligt.

    Nu lämnades den tillbaka och jag kan säga att det fanns ganska många reklamerade djur i det bakre rummet så blir det något mer köp så blir det från en uppfödare. Känns mer seriöst så.

  • Cloud
    Livisu skrev 2011-07-26 18:26:10 följande:
    Undrar vad de gör med de reklamerade djuren :(

    Ja, den tanken for igenom mitt huvud också. Och att det var så pass många..(pratar hyllor om återlämnade djur) på ett mindre ställe utanför Sundsvall.
  • Dior

    Tipset jag kan ge är att man alltid ska köpa djur från seriösa uppfödare (har själv fött upp knainer och ställt ut)

  • knisse
    Cloud skrev 2011-07-28 22:18:45 följande:
    Ja, den tanken for igenom mitt huvud också. Och att det var så pass många..(pratar hyllor om återlämnade djur) på ett mindre ställe utanför Sundsvall.
    fast kan det inte ha varit dom djur som inte fick plats eller inte gick ihop med dom djur som just stod i affären allts om det hade varit varor hade man kallat det lagret eller sa dom att det var djur som lämnats tillbaka för att det var "fel" pa dom
Svar på tråden Hur märker man om en kaninunge är blind?