• Anonym

Hur mycket mens är normalt?

Jag har alltid haft jobbig mens, från jag var 13 ungefär hade jag mens i minst 11 dagar varje gång och blödde verkligen som en stucken gris. Kunde gå några dagar och så fick jag mens igen. Hade även extrema smärtor. Nu tar jag p-piller och har regelbunden mens och knappt nån mensvärk men jag blöder fortfarande mycket. Inte i närheten av så mycket som jag blödde förut, men ändå mycket. Jag kan inte använda "bara" bindor för då får jag byta innan jag ens kommit ut från toaletten, utan jag måste stoppa in skitmycket papper i bindan, och då rinner det ändå över efter knappt en timme. Tamponger är inte att tänka på. Vet att man bara blöder några matskedar men jag kan ju inte mäta direkt, och det rinner säkert ut ½ deciliter varje gång jag sätter mig på toa. Är det här normalt? Är jag bara en av de stackare som råkat få rikligare mens, eller kan det vara fel nånstans?

• Svar på tråden Hur mycket mens är normalt?
  • Anonym

Låter som att du har väldigt riklig mens.

Jag vet faktist inte exakt vad som anses normalt men jag skulle nog anse att det jag brukar ha är det (om man jämför med vad andra har sagt)

Jag blöder mest dag 1-2 lite mindre dag 3-4 och sen som bruna flytningar dag 5 kanske dag 6.
    De två första dagarna använder jag den rosa tampongen (ob, näst största tror jag) och de andra dagarna den blå (ob, medel) sen räcker trosskydd.

Första dagen kan det också "rinna" i toaletten men tampong räcker ändå.

• roffe

köp cyklo-f, tror jag det heter, det minskar mensen :)

Prova att använda en plustampong och en bra binda med vingar, så kan du ta ut tampongen när det börjat komma något i bindan, du kanske kommer känna dig säkrare med dubbelt skydd tänkte jag :)

• Anonym

Jag brukar blöda lite stötvis. Så ibland känner jag hur det bara forsar ur mig och jag måste skynda mig på toa för att bindan blir full på nolltid. Sedan rinner det ut en hel del i toaletten.

Detta händer mig vid max tre tillfällen per menstruation och vanligtvis kan jag ha samma binda i flera timmar, så det känns överkomligt. Man att ha det så i flera dagar måste vara rätt handikappande. Jag hoppas att du kan få hjälp! Cyklo-f som någon skrev om kan kanske vara en lösning.

Svar på tråden Hur mycket mens är normalt?