• Zobeideh

utomhavandeskap, metotrexat

Hejsan
    Fick ett X nu i början av detta året o behandlades med en spruta (metotrexat) den 17 mars, eftersom dom aldrig hittade vart X:et satt.
    Och nu har jag en liten fråga.

När jag var på sjukhuset så sa dom till mig att jag absolut inte får bli gravid under 6 månader, men när jag pratar med andra här på FL som varit med om samma så får dom börja försöka igen efter 3 månader.

Vilket är det egentligen man ska gå efter? Är det något speciellt med just den sprutan jag tog med tanke på att jag måste vänta i 6 månader.

Mvh
    Zobeideh (extrem barnlängtan)

• Svar på tråden utomhavandeskap, metotrexat
  • Jenny Barnmorska

Hej Zobeideh!

Metotexat innehåller ämnen som är väldigt skadliga för fostret. Därför bör man vänta i 6 månader innan man blir gravid för att det inte ska uppstå några missbildningar på bebisen.

Mvh Jenny

• Zobeideh
    Jenny Barnmorska skrev 2011-06-13 17:45:45 följande:
    Hej Zobeideh!

Metotexat innehåller ämnen som är väldigt skadliga för fostret. Därför bör man vänta i 6 månader innan man blir gravid för att det inte ska uppstå några missbildningar på bebisen.

Mvh Jenny
    Hejsan!

Tack för ditt svar!
    Men finns där olika sprutor?, för tänker på dom som får beskedet med att vänta 3 månader endast, då e där ju fortfarande en risk att barnet kan få någon form av missbildning.
  • Jenny Barnmorska

Det är inte alla som får Methotrexat vid ett x. Och då är ju inte risken för missbildningar ökad. Däremot med Methotrexat så är den det i upp till 6 månader, det står klart och tydligt i FASS och de som har fått annan information har fått felaktig information.

• Zobeideh

Okej då vet jag tack för informationen

Svar på tråden utomhavandeskap, metotrexat