• Sammie

Är mina sparade semdagar värda mindre när jag tar ut dem i pengar?

Jag har ca 20 sparade semesterdagar som ska betalas ut till mig. Jag har sagt upp mig och har varit förälraledig under min uppsägningstid. En kompis till mig sa också upp sig och fick ca 100:-/dag, varför är de inte värda mer?

Lovis mamma
  • Svar på tråden Är mina sparade semdagar värda mindre när jag tar ut dem i pengar?
  • Lena

du ska få värdet för dem, jag tror de gjorde fel för din kompis

• eec82

borde varit mer värda vet ju inte vilket yrke du är i men om du är inom handels å har sparade från föregånende år så blir de värda samma som de skulle varit detta år så ifall du är föräldraledig blir de inte lika mycket iaf. Men mer än 100:-/dag borde de ju garanterat vara.

• Sammie

Varit statligt anställd  (SIS). Ska ringa och höra hur de beräknar dessa dagar, är de så att jag också kommer att få 100 spänn per dag så ska jag verkligen kolla om de gör rätt eller om jag är berättigad mer?

Lovis mamma
  • Lilla Puh78

Titta i kollektivavtalet om ni går efter procentregel eller sammalöneregel när det gäller semester. Även om man inte har kollektivavtal så måste företaget följa semesterlagen. Oavsett så låter 100:- per dag orimligt... Hon överdrev inte?? Eller hade hon tjänat in så pass lite semesterlön att det blev så? (Hade hon kanske varit frånvarande hela året innan eller dylikt?) Nämns balkongbelopp (garantibelopp) i kollektivavtalet? När man betalar ut sparad (och intjänad) semester vid avslutad tjänst så får man skatta för den summan med ett engångsskattebelopp vilket gör att man får ut mindre än om man tar ut semesterdagarna, men inte så mycket mindre.
    Om det visar sig att din kompis har fått fel så har hon två år på sig efter avslutat semesterår att begära det rätta innan det preskriberas.
    Lycka till!!

• jassikan

Semestertillägg/semesterersättning baseras på din bruttolön. Så vad man får per dag beror på hur mycket man jobbat/tjänat.

Enligt lag ska du få 12% i semesterersättning. Men en del kollektivavtal ger mer än 12% och en del har även semesterlönegaranti.

Sen beror det även på hur mycket man varit borta på grund av sjukdom, föräldraledighet etc. Även om ganska mycket frånvaro, beroende på typ, är semestergrundande.

Din kompis kanske hade jobbat där så pass kort tid alternativt få timmar/kort deltid.

• Stormorsan

Vi räknar månadslönen X 0,054 X antal semesterdagar. Denna formel bygger på 25 dagars semesterrätt.

Det blir drygt 1000 kr per dag om man ligger på 20 000 kr per månad. 

• Gladskit

Tjänstemän privat brukar ha 4,6% + 0,8% men det statliga avtalet Alfa ger 4,6% + 0,44%  (något mer om du är Saco-ansluten).

När du pratar om hundralappar så kan det vara semestertillägget man menar. När man fortfarande är anställd och tar semester så har man ju sin månadslön under tiden och får bara ut semestertillägget. Men vid slutlön ska man självklart även ha ut de 4,6 procenten. Du bör alltså få minst 4,6 + 0,44 = 5,04% av din månadslön per dag.

• Sammie

Har nu ringt mitt (förra) jobb och det är precis som "Gladskit" skriver, 4,6%+0,44%. Så hon kom fram till 25000:-, sen skatt på det. Kan tänkta mig att hälften går bort i skatt, så ca 12000:- ska det bli ivarjefall. Ska kolla med min vännina hur det egentligen var?

Tack för alla svar

Lovis mamma
  • Gladskit
    Sammie skrev 2011-06-13 11:03:13 följande:
    Har nu ringt mitt (förra) jobb och det är precis som "Gladskit" skriver, 4,6%+0,44%. Så hon kom fram till 25000:-, sen skatt på det. Kan tänkta mig att hälften går bort i skatt, så ca 12000:- ska det bli ivarjefall. Ska kolla med min vännina hur det egentligen var?

Tack för alla svar
    Vad bra att det stämde!
    Det kommer att dras engångsskatt på beloppet eftersom det läggs ovanpå din vanliga lön så att säga. Hur många % som dras kan du se på skatteverkets hemsida!
  • Sammie
    Gladskit skrev 2011-06-13 11:13:56 följande:
    Vad bra att det stämde!
    Det kommer att dras engångsskatt på beloppet eftersom det läggs ovanpå din vanliga lön så att säga. Hur många % som dras kan du se på skatteverkets hemsida!
    Enligt denna tabell på skatteverkets sida http://www.skatteverket.se/download/18.6fdde64a12cc4eee2308000307/40332.pdf så behöver jag endast skatta 30% på mina 25000:- Har/hade en årsinkomst på 276000:.- Vad jag kan förstå så grundas det enbart på min bruttolön som jag skulle ha haft om jag jobbat ett helt år, inte på min faktiska inkomst (FP) som är betydligt lägre. Blir överlycklig om det "endast" dras en skatt på 30%, var inställd på 50%. Kan det stämma, eller är det jag som inte fattar?
    Lovis mamma
  • eec82

på mig drog de enligt skattetabell 31 som jag har när jag ville få min semester utbetald i pengar.

• Sammie

Vad menas med tabell 31? Är helt novis på detta!

Lovis mamma
  • eec82
    Sammie skrev 2011-06-13 19:49:23 följande:

Vad menas med tabell 31? Är helt novis på detta!

man kollar i nån tabell på vilken nivå man ska ligga skattemässigt vet inte vad de motsvarar i procent exakt men 30 procent någonting... brukar dra 32 procent på lönen men bara för jag vill det, brukar få tillbaka mycket skatt då. ;)  Så du har nog räknat rätt.
  • Sammie

Ok, ja man kan ju hoppas att jag gjort det! Tack för ditt svar

Lovis mamma
  • Gladskit
    Sammie skrev 2011-06-13 19:21:57 följande:
    Enligt denna tabell på skatteverkets sida www.skatteverket.se/download/18.6fdde64a12cc4... så behöver jag endast skatta 30% på mina 25000:- Har/hade en årsinkomst på 276000:.- Vad jag kan förstå så grundas det enbart på min bruttolön som jag skulle ha haft om jag jobbat ett helt år, inte på min faktiska inkomst (FP) som är betydligt lägre. Blir överlycklig om det "endast" dras en skatt på 30%, var inställd på 50%. Kan det stämma, eller är det jag som inte fattar?
    Du har tittat på helt rätt ställe!
    Vid utbetalningar som hamnar utöver den vanliga lönen så är det tabellen för engångsskatt som gäller och den baserar sig på din beräknade årsinkomst. Tabellskatt används normalt på vanliga löneutbetalningar månadsvis. Och där är en felaktig uppfattning att tabell 31 motsvarar 31% osv.
Svar på tråden Är mina sparade semdagar värda mindre när jag tar ut dem i pengar?