• Anna Lisa

Hur länge håller hemmakokt saft utan konserveringsmedel?

Hej, jag håller på att koka rabarbersaft, jag brukar inte ha i konserveringsmedel, men nu kokar jag så mkt så det kommer ju räcka ganska länge.
    Hur länge håller saften sig utan konserveringsmedel?
    Bör jag ha i natriumbensonat eller vågar jag chansa utan?

• Svar på tråden Hur länge håller hemmakokt saft utan konserveringsmedel?
  • Emmaoez

Om du vill slippa konserveringsmedel så kan du ju frysa in några flaskor. Bara att ta fram när de börjar ta slut :)

• Lena

de klarar sig inte utan kyl och frys mer än någon vecka annars.

• Anna Lisa

Men om jag har dom i kylen, hur länge klarar dom sig då?
    De får inte plats i frysen!

• Lena
    Anna Lisa skrev 2011-06-12 20:39:24 följande:
    Men om jag har dom i kylen, hur länge klarar dom sig då?
    De får inte plats i frysen!
    I kylen klarar de sig några månader skulle jag tro.
  • Anna Lisa
    Lena skrev 2011-06-12 20:40:57 följande:
    I kylen klarar de sig några månader skulle jag tro.
    OK då vet jag! Ska försöka trycka in en flaska i frysen och sedan går de andra till kylen.
     Tack för svaren!
    Glad
  • Jeena

Brukar det inte vara så oxå att mängden socker spelar roll.. ju mer socker desto längre hållbarhet.
    Har för mig min mor pratade om det för ett tag sen, att när hon gör saft nuförtiden så använder hon inte lika mycket socker som förr, för att de flesta av oss i familjen har dragit ner på sånt ordentligt och inte vill ha det så sött. Och det är ju bra, men hon sa enda nackdelen är ju att den inte håller lika länge.

• Anna Lisa
    Jeena skrev 2011-06-12 20:57:12 följande:
    Brukar det inte vara så oxå att mängden socker spelar roll.. ju mer socker desto längre hållbarhet.
    Har för mig min mor pratade om det för ett tag sen, att när hon gör saft nuförtiden så använder hon inte lika mycket socker som förr, för att de flesta av oss i familjen har dragit ner på sånt ordentligt och inte vill ha det så sött. Och det är ju bra, men hon sa enda nackdelen är ju att den inte håller lika länge.
    Aha!
    Får alltså försöka tömma frysen på annat så jag får in så mkt saft som möljigt där verkar det som. Jag vill helst undvika konserveringsmedel och inte vill jag överdriva med socker heller såklart. En balansgång tydligen!
  • Millicent

Jag vet inte om det här kan hjälpa men den köpta saft jag har som innehåller råsaft av bär, socker, vatten, citronsyra och askorbinsyra håller bara två veckor i öppnad flaska i kylen. Säger etiketten men jag brukar ha den i några månader eller mer och det funkar.   

Svar på tråden Hur länge håller hemmakokt saft utan konserveringsmedel?