• anja1661

internationellt id kort - grekland?

ska resa till grekland och mitt pass har gått ut.....jag har däremot ett internationellt id-kort och undra rnu om ni vet om det fungerar som pass till grekland? och hur gör man med det? visar man bara upp det på vanligt sätt eller är det något speciellt med det??

och en urdum fråga kanske... när jag väl är i grekland o ska hem...kommer de godkänna id-kortet som pass då??

• Svar på tråden internationellt id kort - grekland?
  • Lena

Är greklad med i schengen går det fint du visar det istället för passet när du flyger.

• Thursday

Vad menar du med ett internationellt id-kort? Det som gäller som pass inom Schengen är ett s.k. nationellt id-kort, som också utfärdas av polisen.

• anja1661
    Thursday skrev 2011-06-12 20:45:06 följande:
    Vad menar du med ett internationellt id-kort? Det som gäller som pass inom Schengen är ett s.k. nationellt id-kort, som också utfärdas av polisen.
    menar givetvis ett sådant....
  • Eleonor01

Hade aldrig vågat chansa! Åk till ett pass kontor å fråga istället. tror faktiskt att du måste ha ett giltigt pass

• anja1661
    Eleonor01 skrev 2011-06-13 06:27:06 följande:
    Hade aldrig vågat chansa! Åk till ett pass kontor å fråga istället. tror faktiskt att du måste ha ett giltigt pass
    nä, det e ju lite så jag oxå tänker men när jag gjorde det så sa de att man får resa till vissa länder med det....fick en lapp med de länderna men den har tyvärr inte kvar.....ja jag tar nog o ringer o frågar tror jag!
  • evaoregon
    SVejsan skrev 2011-06-13 15:10:09 följande:
    Nationellt ID-kort som uppfyller kraven som ställts inom Schengensammarbete räcker (och det innebär att det är polisen som skall fixa det här i sverige):

www.polisen.se/Jonkopings_lan/sv/Service/Pass.../
    www.polisen.se/Jonkopings_lan/sv/Service/Pass.../
    Helt klart räcker det.  Däremot är jag lite förvånad över att det finns en efterfrågan på Nationella id-kort eftersom de kostar lika mycket som ett pass, varar lika länge och enbart gäller i ett fåtal länder.  Varför då inte skaffa ett pass isället?  Den enda fördelen är väl att id-kortet är mindre och därför tar mindre plats.
  • evaoregon
    anja1661 skrev 2011-06-13 09:14:02 följande:
    nä, det e ju lite så jag oxå tänker men när jag gjorde det så sa de att man får resa till vissa länder med det....fick en lapp med de länderna men den har tyvärr inte kvar.....ja jag tar nog o ringer o frågar tror jag!
    Enligt länkarna ovan (till polisens sida) så är länderna de här.

Länder som deltar fullt ut i Schengensamarbetet

Belgien Litauen Tjeckien Danmark Luxemburg Tyskland Estland Malta Slovakien Finland Nederländerna Slovenien Frankrike Polen Ungern Grekland Portugal Österrike Italien Spanien
    Lettland Sverige
  • Tecken

Vad säger flygbolaget? Vad har de för regler?

• evaoregon
    Tecken skrev 2011-06-13 19:40:53 följande:
    Vad säger flygbolaget? Vad har de för regler?
    Flygbolaget accepterar nationellt id kort om det accepteras av de länder som det gäller.
  • SVejsan
    evaoregon skrev 2011-06-13 17:01:44 följande:
    Helt klart räcker det.  Däremot är jag lite förvånad över att det finns en efterfrågan på Nationella id-kort eftersom de kostar lika mycket som ett pass, varar lika länge och enbart gäller i ett fåtal länder.  Varför då inte skaffa ett pass isället?  Den enda fördelen är väl att id-kortet är mindre och därför tar mindre plats.
    En anledningen jag kan tänka mig är att det är när man behöver Identifiera sig i vanliga fall (och man inte har körkort) - ett pass är ju mycket mer känsligt (i pärmar och att det skall bli "lösbladssystem) att använda. 

Ett vanligt ID-kort (som bankerna utfärdar) brukar också kosta 400 kr om man inte får det på köpet i något erbjudande. Då kan jag tänka mig att man hellre skaffar det Nationella Idkortet för samma peng.

Passet vill man ju inte riskera i vanlig hantering - tex om du skall på krogen..

(Ber om ursäkt  för OT-inlägget)
  • evaoregon
    SVejsan skrev 2011-06-14 07:49:48 följande:
    Ett vanligt ID-kort (som bankerna utfärdar) brukar också kosta 400 kr om man inte får det på köpet i något erbjudande. Då kan jag tänka mig att man hellre skaffar det Nationella Idkortet för samma peng.
    Jo, det har du rätt i!  Glad
  • anja1661
    SVejsan skrev 2011-06-14 07:49:48 följande:
    En anledningen jag kan tänka mig är att det är när man behöver Identifiera sig i vanliga fall (och man inte har körkort) - ett pass är ju mycket mer känsligt (i pärmar och att det skall bli "lösbladssystem) att använda. 

Passet vill man ju inte riskera i vanlig hantering - tex om du skall på krogen..

(Ber om ursäkt  för OT-inlägget)
    så sant!

jag behövde ett nytt leg, har ej körkort och reser inte speciellt ofta.....men när ja gändå gjorde ett leg så kunde jag ju lika gärna betala nån obetydlig summa extra för att få resa till vissa länder med det...

och nu ska jag till rekland så detta funkar ju kanon för mig! jag ringde passexpeditionen och frågade för att vara på den säkra sidan och fick OK-stämpel
Svar på tråden internationellt id kort - grekland?