• Terese f

Hur skördar jag sojabönorna?

Har planterat sojabönor förut som nu börjar gulna, läste på förpackningen att jag skulle plocka upp dem ur jorden, låta plantan torka och sen sprita bönorna och sen koka dem.... Jag förstår faktiskt inte.

Tog upp den plantan som gulnat mest, och la den på köksbordet. Men vad gör jag nu? Blir de inte hårda om de torkar? Vad menas med sprita? Kan jag inte plocka dem och äta dem som de är?

Nu får ni hjälpa mig, försökte googla men jag fick inte upp någe... :(

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-13 09:54
    såhär står de på förpackningen

Skörda dina sojabönor då plantans blad börjar gulna. När du skördar sojabönor tar du upp hela plantan och låter den torka. Sedan spritas baljorna.

Blötlägg bönorna innan de kokas. Sojabönor är goda i sallader och grytor.

Vadå blötlägg? Hur länge, och hur länge ska jag isf koka dem sen?
  • Svar på tråden Hur skördar jag sojabönorna?
  • Terese f

PUFF!!

• Terese f

Någon här inne MÅSTE ju veta!

• Thursday

Men kan du inte bara testa? Böna som böna, låt bli att torka dem utan sprita, koka och ät? Eller hur de nu ser ut att funkar bäst, koka, sprita, ät?

• Terese f
    Thursday skrev 2011-06-13 15:42:52 följande:
    Men kan du inte bara testa? Böna som böna, låt bli att torka dem utan sprita, koka och ät? Eller hur de nu ser ut att funkar bäst, koka, sprita, ät?
    de är helt hårda så de lär ju behöva kokas... Men vad är sprita? Är det att öppna skidan ? *Känner mig SÅ dum nu*
  • Thursday
    Terese f skrev 2011-06-13 21:26:02 följande:
    de är helt hårda så de lär ju behöva kokas... Men vad är sprita? Är det att öppna skidan ? *Känner mig SÅ dum nu*
    Sprita är att öppna skidan, ja. Och troligen behöver de kokas, jag har aldrig träffat en böna som var toppengod rå.
  • Femininum

Antingen kan du ta skidorna som de är och koka lätt i saltat vatten i bara ett par minuter, och sen ha som snacks. Sök på "edamame".
    Om du gör som det står beskrivet på din förpackning får du torkade sojabönor som du sen måste blötlägga och koka för att använda i olika rätter, men då håller sig bönorna också länge (läs: för alltid).

• Terese f
    Femininum skrev 2011-06-14 20:56:21 följande:
    Antingen kan du ta skidorna som de är och koka lätt i saltat vatten i bara ett par minuter, och sen ha som snacks. Sök på "edamame".
    Om du gör som det står beskrivet på din förpackning får du torkade sojabönor som du sen måste blötlägga och koka för att använda i olika rätter, men då håller sig bönorna också länge (läs: för alltid).

Alla bönor har redan börjat gulna så jag får nog torka dem... :( Känns som om de är godare "edamame"

Vet du hur länge jag ska blötlägga/koka dem? Och ska jag torka till de blir hårda? För nu spritade jag skidorna och bönorna går ju att trycka sönder med fingrarna om jag vill....

Svar på tråden Hur skördar jag sojabönorna?