Hur viktigt för barnet med förskola nära hemmet?
Hej
Hoppas ni kan hjälpa mig med lite råd och tankar kring vårt dilemma. I januari i år började vårt barn på förskolan. Hon är nu 2 år gammal. Det var då omöjligt att få en plats nära hemmet. Vi ställde oss direkt i byteskö för att få en plats närmare.
Idag har vi 7 km till förskolan och eftersom det inte fungerar så bra med bussar så är vi beroende av bil. Kan tillägga att det bara är en mindre omväg till jobbet. Dock kan jag inte längre åka buss till jobbet som jag alltid har gjort då jag måste åka förbi förskolan först. För tillfället är jag dock föräldraledig, men jag försöker tänka lite framåt nu.
Nu har vi trots allt blivit erbjudna en plats på en förskola max 5 minuters promenadväg hemifrån. Jätte bra kan man tycka, men förskolan som vi är på nu är underbar. Personalen är fantastisk och vi känner att vi kan lita på dem. De hittar på massor med saker med barnen och gör t.ex. skogsutflykter minst en gång i veckan. Vårt barn trivs jätte bra och springer in varje morgon. Så nu vet vi inte hur vi ska göra. Att ha en förskola nära skulle ju underlätta för mig. Det känns dock som en mindre uppoffring för vårt barn att åka lite längre varje morgon om hon trivs jätte bra.
Min fundering är därför: Hur viktigt är det för barnet att ha en förskola nära hemmet? Jag tänker på närheten till vänner. Nu är hon ju så liten att hon inte går ut utan oss föräldrar så därför är det inget problem att åka med henne och leka med andra barn. När började era barn att själva gå ut till andra barn i området? Tror ni att det är viktigt att hon går på förskolan här eller kan hon lika gärna få kompisar i området t.ex. i lekparken här.
Inget stort problem, men jag vill ju det bästa för mitt barn och vill därför få in alla aspekter.
Tacksam för lite råd och tankar.