• Äntligen mamma till 2

Hur viktigt för barnet med förskola nära hemmet?

Hej

Hoppas ni kan hjälpa mig med lite råd och tankar kring vårt dilemma. I januari i år började vårt barn på förskolan. Hon är nu 2 år gammal. Det var då omöjligt att få en plats nära hemmet. Vi ställde oss direkt i byteskö för att få en plats närmare.

Idag har vi 7 km till förskolan och eftersom det inte fungerar så bra med bussar så är vi beroende av bil. Kan tillägga att det bara är en mindre omväg till jobbet. Dock kan jag inte längre åka buss till jobbet som jag alltid har gjort då jag måste åka förbi förskolan först. För tillfället är jag dock föräldraledig, men jag försöker tänka lite framåt nu.

Nu har vi trots allt blivit erbjudna en plats på en förskola max 5 minuters promenadväg hemifrån. Jätte bra kan man tycka, men förskolan som vi är på nu är underbar. Personalen är fantastisk och vi känner att vi kan lita på dem. De hittar på massor med saker med barnen och gör t.ex. skogsutflykter minst en gång i veckan. Vårt barn trivs jätte bra och springer in varje morgon. Så nu vet vi inte hur vi ska göra. Att ha en förskola nära skulle ju underlätta för mig. Det känns dock som en mindre uppoffring för vårt barn att åka lite längre varje morgon om hon trivs jätte bra.

Min fundering är därför: Hur viktigt är det för barnet att ha en förskola nära hemmet? Jag tänker på närheten till vänner. Nu är hon ju så liten att hon inte går ut utan oss föräldrar så därför är det inget problem att åka med henne och leka med andra barn. När började era barn att själva gå ut till andra barn i området? Tror ni att det är viktigt att hon går på förskolan här eller kan hon lika gärna få kompisar i området t.ex. i lekparken här.

Inget stort problem, men jag vill ju det bästa för mitt barn och vill därför få in alla aspekter.

Tacksam för lite råd och tankar.

• Svar på tråden Hur viktigt för barnet med förskola nära hemmet?
  • MorsningKorsning

Vi är lite i samma sits och vi tycker det är värt det för barnet. Min man växte upp i ett område med flera förskolor samt en friskola i kommunen och han blev ju kompis med grannbarnen också, även om de inte gick på samma förskola (eller dagis som det var på den tiden) eller skola. Det blir bara att planera om man ska besöka någon längre bort...

• MorsningKorsning

Kan tillägga att jag är uppväxt på landet och kunde ha kompisar en mil bort som gick i samma klass, det gick bra det med även om man behövde planera lite mer än med grannbarnen

• vivianne

Min dotter är sex och senaste 1-2 åren har det varit rätt mycket att en kompis hänger med hem när man hämtar tidigt och att hon hänger med någon en annan dag. Så de sista åren på förskolan har det betydelse socialt.

• Återkommande gäst

Stanna kvar på förskolan som ni gillar!

Barnen i närområdet kommer hon ju ändå leka med på helger och eftermiddagar - så länge ni kommer ut på områdets lekplatser.

Hjälp ert barn att ha playdates (när den åldern kommer - för mitt barn blev sånt aktuellt vid ca 4.5 år). Erbjud er att hämta en kompis + ert barn för en lekstund hemma hos er någon eftermiddag ibland. Sådna träffar har ju annars en tendens att ske spontant vid hämtning - med längre avstånd blir det andra krav på er för att få det att fungera. Men det är det enda problem (förutom logistiken som du ändå anser att ni kan hantera) som jag kan se för er dotters del med att stanna på er underbara förskola.

• vivianne

Såg nu att ni har ett yngre barn också. Då binder ni ju upp er rätt lång tid på förskolan långt bort om ni vill att syskonen ska gå tillsammans. Är skolan storasyster ska gå på nära "nya" eller "gamla" förskolan? Vet att det känns avlägset men fyra år går försvinnande fort...

• sarsparis

Vi var i samma sits och valde att byta. Detta just för att sonen ska få kompisar i området där han bor, de jämåriga kompisarna kommer han sedan också gå i skolan med. där han gick först hade han ändå inte någn riktig kompis då han var 2 år när vi bytte.

Mitt råd är att först besöka den nya förskolan, fråga hur de jobbar, vad de gör mm. tycker du att det inte känns bra kan ni väl behålla det ni har som ni är nöjda med men vara beredda på att ni kanske kommer för köra fram och tillbaka till hennes kompisar.

• Äntligen mamma till 2

Tack för svar. Nu känns det som det lutar mer åt att stanna på förskolan vi har.

Skolan ligger vägg i vägg med den som vi får byta till om vi vill, men jag hoppas att vi har flyttat vid det laget och då kanske vi hamnar i någon annan del av staden. Vårt boende börjar nämligen kännas lite trångt.

Nu känner jag mig i alla fall lite tryggare i mitt beslut. Andra runt omkring har fått mig att känna mig dum som inte vill byta.

• AnniPanni

Ifrån ca 3 års ålder blir det mer viktigt med kompisar, man får barn med sig hem och ens egna barn förljer med andra hem. För oss har det blivit viktigare med att bo nära för att underlätta för alla, då vi har flera barn.

Vår yngsta är 3 år och hon har sina bästisar på dagis som hon även går hem med ibland och leker med på helgerna.

• vivianne
    Äntligen mamma till 2 skrev 2011-06-13 11:30:18 följande:
    Tack för svar. Nu känns det som det lutar mer åt att stanna på förskolan vi har.

Skolan ligger vägg i vägg med den som vi får byta till om vi vill, men jag hoppas att vi har flyttat vid det laget och då kanske vi hamnar i någon annan del av staden. Vårt boende börjar nämligen kännas lite trångt.

Nu känner jag mig i alla fall lite tryggare i mitt beslut. Andra runt omkring har fått mig att känna mig dum som inte vill byta.

Tror ni att ni flyttar till en annan del av staden de närmaste åren är det ju helt klart smartast att byta då!

Annars ska jag erkänna att jag hade kastat mig över förskoleplstsen vägg i vägg med skolan. Bävar redan för hösten då vi har storasyster i skolan åt ena hållet och lillasyster i förskolan åt andra hållet Har redan fått konstatera att de kommer att få längre dagar trots oförändrad arbetstid hos oss föräldrar. Körandet tar ju också tid...
  • Äntligen mamma till 2
    vivianne skrev 2011-06-13 11:52:04 följande:
    Tror ni att ni flyttar till en annan del av staden de närmaste åren är det ju helt klart smartast att byta då!

Annars ska jag erkänna att jag hade kastat mig över förskoleplstsen vägg i vägg med skolan. Bävar redan för hösten då vi har storasyster i skolan åt ena hållet och lillasyster i förskolan åt andra hållet Har redan fått konstatera att de kommer att få längre dagar trots oförändrad arbetstid hos oss föräldrar. Körandet tar ju också tid...
    Ja, det stora problemet är väl att vi känner att vi vill flytta om något/några år. Trivs bra i området, men kan tänka mig att bo i andra delar av staden med. Byter vi förskola känns det lite som vi låser upp oss till det här området. Vill inte att hon ska behöva byta förskola flera gånger.

Förstår vad du menar om att behöva köra runt halva stan varje dag med barnen. Hade jag vetat att jag skulle bo kvar här så hade det inte varit något snack om saken, tror jag. 
  • Krake

Nog inte så viktigt för barnet, men klart viktigt för föräldrarna (och miljön, som ju din dotter får ta hand om sen...). Jag skulle inte tveka att ta den närmre platsen.

Moster, inte monster.
  • Carola65

Stanna om barnet trivs! Jag har min 4-åring kvar på samma förskola efter flytt och nu "pendlar" vi ett par T-banehållplatser i vardera riktningen i ytterligare ett år tills hon börjar förskoleklass. Det är ju kvaliteten på timmarna barnen tillbringar på förskolan varje dag som är viktiga! Att lämna/hämta ett glatt barn är värt den extra resan. Kompisar får de ändå - ingen planerar väl att barnen skall träffa sina kamrater på förskolan och sen ha dem resten av livet utan att träffa flera? Ni gör helt rätt som stannar på förskolan, att nu byta med allt vad det innebär för att kanske byta om ett år igen låter ju inte som en höjdartillvaro?
    Tror det är vi vuxna som ibland är fixerade vid att kompisar=förskola?! Vi umgås fortfarande med kompisar vi lärt känna genom babysim, öppna förskolan etc.

Svar på tråden Hur viktigt för barnet med förskola nära hemmet?