• cusuco

    Hur är det att jobba som medicinsk sekreterare?

    Jag är så less på dåliga arbetstider och tittar runt på olika KY och YH-utbildningar.  Idag jobbar jag i butik och är utbildad dekoratör och hälsokostrådgivare. Jag gillar bådadera men inte arbetstiderna.

    Kanske medicinsk sekreterare kan vara något?

  • Svar på tråden Hur är det att jobba som medicinsk sekreterare?
  • Bettiz

    Det beror helt och hållet på var du jobbar. Jag är med sekr på en Kirurgklinik, där lägger vi eget schema, dvs väljer tider själv, men måste jobba var tionde helg. Förut skrev vi även åt akuten och då jobbade vi kvällar till kl 19, cirka en i veckan. Om man jobbar på renodlad akutklinik så kanske man jobbar schemalagt både kvällar, nätter, dagar och helger. Om man är på VC så är det oftast vanliga kontorstider till 17.

  • cusuco

    Vad kul med ett svar!!

    Hur är arbetet i övrigt? Stressigt? Ensamt? Vad gillar du inte med ditt jobb? Och vad tycker du om med ditt jobb?

    Är supertacksam om du orkar ta dig tid och svara!!

  • Bettiz

    Även hur jobbet är varierar nog från ställe till ställe. Några exempel:
    *Där jag är har vi väldigt mycket att göra, mestadels skriver vi men har även andra uppgifter, jag tex diagnosregistrerar. På tex en VC brukar man växla mellan att skriva och sitta i receptionen.
     *Vi har väldigt blandade typer av journaler att skriva, både akuta "vanliga" galloperationer, svåra lever- eller tarmoperationer, mottagningsanteckningar mm mm. Vissa är det jättebråttom med, vissa mindre bråttom.
    På tex en VC är det  ju andra typer av anteckningar/sjukdomar etc. 
    *Där jag jobbar är vi 10 sekreterare samt har väldigt bra samarbete/umgänge med läkarna och syrrorna. På en VC är det nog oftast färre sekreterare, eftersom det oftast är färre läkare.

    Jag gillar när det är mycket att göra, men ibland är det för stressigt. Fast hellre det än att sitta och vänta på jobb.
    Det jag gillar med jobbet är just att det "händer" saker, man vet aldrig hur en dag kommer att bli. Dessutom gillar jag att skriva, vilket självklart är en förutsättning.

    Jag kan inte säga att det direkt är något som jag inte gillar med jobbet. Men även det beror nog på var man är. Jag har ju hört om andra ställen där sekreterarna blir någon form av "sopstation" som inte behandlas på lika villkor som själva vårdpersonalen, det skulle jag aldrig klara av. Där jag är får vi mycket cred från läkare och annan personal, vilket gör att det är roligt att gå till jobbet. Alla jobbar för samma sak, dvs patienterna, och alla jobbar tillsammans.

  • cusuco

    Det ligger nog mycket i vart man hamnar då alltså. Hur är det med lönen?

  • Sarabella

    Jag undrar oxå! vill med läsa till det , helst med början vt2012, om det nu startar någon utbildning då..

  • Bettiz
    cusuco skrev 2011-06-20 06:42:04 följande:
    Det ligger nog mycket i vart man hamnar då alltså. Hur är det med lönen?
    Lönen varierar också väldigt, har jag förstått. Jag träffade för ett par veckor sedan några som jag studerade tillsammans med (alltså när vi läste till Med sekr, vi gick ut maj -07). Vi jobbar alla i Sthlm men hade väldigt spridda löner och jobbar på olika typer av kliniker/VC. Den lägsta låg på 21500, den högsta (jag ) på 24000. Sen beror det ju på om man har div extrauppgifter eller inte. Jag är även ansvarig för DRG, diagnosregistrering, vilket jag har gått en kurs för, och har lite extra lön för det. Dock har jag förstått att lönerna ligger lägre "ute i landet", jag har svarat/läst gamla trådar här på FL där vissa ställen verkar ligga väldigt lågt. Trist att det ska vara så!
  • Skogsflikkan

    Kan tillägga att här i Örebro så ligger sekreterarlönerna väldigt, väldigt lågt... 18500 i ingångslön för nyutexaminerad utan större erfarenhet...

  • Sarabella

    Oj Gud vad dålig ingångslön, jag jobbar nu inom industri och har endast gymnasiekompetens, ingångslönen där ligger nog på 20.000 ca, sjukt att det inte lönar sig att studera i vissa fall :

  • Alvi

    Hejsan, jag blev färdig vårdadministratör för ett år sedan och har jobbat sedan några veckor innan skolan slutade. Är på en privat vårdcentral och jobbar 100 %, stormtrivs!

    Skriver inte bara, utan kodar även, och har lite annat administrativt "smått och gott", som att skicka in listor på patienter skrivna på särskilt boende till vårdvalsenheten, skicka ut välkomstbrev till nylistade, knåpa ihop nya dokument (då vi är en nystartad vc) och ha koll på en av läkarnas tidböcker så att det inte krockar eller så. Jag sitter även med vid möten och för anteckningar, kopplar in bärbar dator till möten där det behövs och så  har jag gått några mötestillfällen för att bli superanvändare i journalsystemet som är nytt i landstinget.

    Jag fick 20000 i ingångslön, men vill höja, rätt rejält... minst en tusenlapp... får se hur det går med det, då jag väntar barn om 6 veckor... Drömmer


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Bettiz
    Alvi skrev 2011-06-21 23:11:44 följande:
    Hejsan, jag blev färdig vårdadministratör för ett år sedan och har jobbat sedan några veckor innan skolan slutade. Är på en privat vårdcentral och jobbar 100 %, stormtrivs!

    Skriver inte bara, utan kodar även, och har lite annat administrativt "smått och gott", som att skicka in listor på patienter skrivna på särskilt boende till vårdvalsenheten, skicka ut välkomstbrev till nylistade, knåpa ihop nya dokument (då vi är en nystartad vc) och ha koll på en av läkarnas tidböcker så att det inte krockar eller så. Jag sitter även med vid möten och för anteckningar, kopplar in bärbar dator till möten där det behövs och så  har jag gått några mötestillfällen för att bli superanvändare i journalsystemet som är nytt i landstinget.

    Jag fick 20000 i ingångslön, men vill höja, rätt rejält... minst en tusenlapp... får se hur det går med det, då jag väntar barn om 6 veckor... Drömmer
    De ska ju bedöma det du gjort under senaste året, så då borde du ju få en rejäl höjning! När är löneförhandlingen? Är det Take Care ni börjat med?
  • Alvi

    Tror inte det hinns med innan jag går på semester... Men jag är beredd att komma in när som helst för att argumentera för min lön!

    Nej, det är Cambio Cosmic.

  • frass
    Alvi skrev 2011-06-21 23:11:44 följande:
    Hejsan, jag blev färdig vårdadministratör för ett år sedan och har jobbat sedan några veckor innan skolan slutade. Är på en privat vårdcentral och jobbar 100 %, stormtrivs!

    Skriver inte bara, utan kodar även, och har lite annat administrativt "smått och gott", som att skicka in listor på patienter skrivna på särskilt boende till vårdvalsenheten, skicka ut välkomstbrev till nylistade, knåpa ihop nya dokument (då vi är en nystartad vc) och ha koll på en av läkarnas tidböcker så att det inte krockar eller så. Jag sitter även med vid möten och för anteckningar, kopplar in bärbar dator till möten där det behövs och så  har jag gått några mötestillfällen för att bli superanvändare i journalsystemet som är nytt i landstinget.

    Jag fick 20000 i ingångslön, men vill höja, rätt rejält... minst en tusenlapp... får se hur det går med det, då jag väntar barn om 6 veckor... Drömmer
    Hej! En liten fråga.... Medicinsk sekreterare och vårdadministratör, är det olika namn för samma sak eller två skilda utbildningar? :)

    Funderar på att söka med. sekreterare på Frans Shartau, men där vill de att man läst Information och Layout innan så ska börja läsa den nu...
Svar på tråden Hur är det att jobba som medicinsk sekreterare?