• Sanjos

När kom era flickor in i puberteten?

Har en tjej på 9,5 år. Har märkt den senaste tiden att hon har börjat utveckla bröst och de är ju ett tecken på början av pubertet.

Hon är endast 130 cm och väger just nu 31 kg. Hon är kortast i sin klass.

Tror ni att hon kommer att hamna runt min längd när hon växt färdigt? Eller tror ni att hon kommer att bli lite kortare med tankte på att hon inte är så lång nu.
    Jag är 161 cm.

• Svar på tråden När kom era flickor in i puberteten?
  • NiXxI

Det beror ju även på din dotters pappas längd och hans kvinnliga gener (din dotters farmor etc).
    Min dotter började knoppa (med brösten) när hon var ca 9 åroch när hon var 11½ kom menstruationen.
    Men trots att hon blir 14 i år så har hon fortsatt växa på längden (hon är nu jämnlång med mig på 163 cm). 

jahapp
  • Sanjos

Hennes pappa är 176-177 cm.  Tjejerna på hans sida är runt 166-168 cm.
    Men hon är mer lik kroppsligt och utseende på min sida och då finns de  några som är runt 155-160cm.
    Har en till dotter och hon är mer lik pappan och hon är redan nu längre än vad stora tjejen var i 3 års åldern.

Tror just nu att de kanske blir så att stora tjejen blir kortare och lilla tjejen blir längre. Men de blir ju intressant och se :)

• AnniPanni

Min äldsta tjej fyller 9 i höst och hon har också börjat utveckal bröst nu.

Hon är 140cm lång o väger ca 31kg men man märker att hon håller på och växer som "ogäs" nu, hon har växt 3 cm på bara en månad.

Svårt att sia om hur lång din dotter blir i slutänden, beror ju helt på vem hon brås mest på

Jag är 175, pappan 196 så mina kids har en hel del längd att brås på men vi får se, det finns ett par kortare personer i släkten med. Min mamma är tex bara 160cm.

• SofiaOlava

Min dotter har ochså börjat få bröst, det startade när hon var 8 år och 2 månader, hon är väldigt kort, endast 123cm. Vi ska få komma på en tillväxtundersökning och sen får vi utgå ifrån den. Eventuellt får hon hormoner för att öka tillväxten eller för att stoppa puberteten... Jag vet inte om det känns så bra, men vi väntar med beslut tills hon gjort röntgen. Lång blir hon nog inte oavsett vad vi gör. Jag är 161 cm, Pappan 163 cm. Storasyster som snart blir 16 år är 151 cm... 

Men - man måste inte sluta växa bara för att man får mens, det är faktiskt ganska vanligt att man fortsätter växa nått år eller två efter mensruation debuten. 

*Elin -02* *Indra -04* *Ebbe -08* *Hilda -10* Mina underbara!
  • Lindzie

Hej,

Tjejer växer 2 år till efter att dem fått sin mens !!!

• Svennis
    Lindzie skrev 2011-06-15 12:38:36 följande:
    Hej,

Tjejer växer 2 år till efter att dem fått sin mens !!!
    Eller, tjejer KAN... ?

Själv gjorde jag inte det...
  • Lindzie

Exakt .. kan växa upp till 2 år efter mens :) och självklart gör inte alla det !

• Busbellan

Min dotter blir 12 år i år och är inte i närheten av att komma in i puberteten.
    Men hennes skelettålder är något år yngre än hennes verkliga ålder fick vi reda på efter handröntgen.
    Hon är alltså lite sen i den kroppsliga utvecklingen

Mamma till Nora, August och Ella
  • aaaaa

Vet inte vilken som är vanligast mensålder nuförtiden.

Förr var visst 16 år vanligt, men då var folk magrare.
    Idag är väl 13 år ganska vanligt?

• Busbellan

Jag vet att jag fick min mens när jag var 14 år, och jag var nog nästan sist i min klass.

Mamma till Nora, August och Ella
  • AnniPanni

Normalåldern för mens idag är väl ifrån 11år och uppåt har jag för mig.

Det man inte ska glömma är att början till bröst inte automatiskt betyder mens på en gång, det kan ta flera år innan mensen kommer.

• Sanna 348

Längd  och hur fort man växer ärver man, men man ärver också tidig eller sen pubertets start.
    Flickor växer generellt 22 cm från det att brösten börjar att komma tom avslutad längd, 
    för att få en slutgiltig längd så mäter man när flickorna precis börjat att få bröst.
    Är man alltså 130 cm så beräknas  man bli 152 cm lång.
    Detta när alla prover(gh,gluten,tuners syndrom mm visar normala värden) och hand röntgen är taget..Flört 

• LaYa01

Oj,..

Jag är själv ung men kan svara ändå.

Kom i puberteten som 6-7 åring och fick mens som 9,5 år ungefär. Rätt tidigt.

• pcj

Nu är jag ju en man? Men min dotter är 11år och har inget tecken till pubertet ännu? Beror det på mej eller mamman?

• LaYa01
    pcj skrev 2011-08-13 00:23:44 följande:
    Nu är jag ju en man? Men min dotter är 11år och har inget tecken till pubertet ännu? Beror det på mej eller mamman?
    Det beror på gener (om jagh nu inte är helt borta, timmen är som sagt sen nu). Jag menar, man kommer i puberteten då man kommer i den, sen beror det kanske inte alltid på mamman och pappan personligen utan det kan vara gener längre bak i tiden.

Exempel på det är en jag känner då, hennes mor fick mens som 11 åring och dottern fick som 14 åring.
  • Sanna 348

Har en fraga till Busbellan.

Sag i ett annat forum att din dotter ar gluten intolerant?
    Jag ar intresserad for att min dotter ar ocksa 12 och kort,140 cm men aven hon langt ifran
    pubertet, efter handrontgen som visar pa
     2 ar under sin alder.Jag undar hur du fick reda pa att hon ar gluten intolerant? togs endast blodprov eller aven biopsi?

Hoppas pa svar
    Halsningar Sanna

• SiaMargita

Min dotter är 11 år och har nog utvecklat bröst! Könshår har hon och vill helst vara för sig själv! Hon har onanerat???? Och har flytningar???? Flytningarna fick hon i somras ngn som vet när hon ungefär får sin mens då? Brösten började utvecklas många veckor efter könshåret kom!

Svar på tråden När kom era flickor in i puberteten?