• vivianne

Flädern blommar!

Vill bara tipsa er som bor i sydsverige om att flädern blommar för fullt. Plockade lite blommor igår och nu står en hink blivande saft på köksbänken och jag kan inte låta bli att lukta på den lite då och då.

Fläderblomssaft är den godaste saften!

• Svar på tråden Flädern blommar!
  • Tulpy

Åhh vi har fläder i nya huset...faan :) Nästa år!

• vivianne
    Tulpy skrev 2011-06-13 13:59:00 följande:
    Åhh vi har fläder i nya huset...faan :) Nästa år!
    Grattis till hur med egen fläderbuske. Litet tips: Outspädd flädersaft och gin blir en underbar midsommardrink
  • Tulpy

Ohh nice tips! kanske borde åka ut dit och plocka lite ändå! Hur gör man? har alltid köpt!

• Lowika

Jag hoppas de håller sig en vecka för jag hinner verkligen inte göra något denna veckan! Det gååår inte. Måste ju jobba upp mitt flädersaftförråd... :D

Igår hittade jag något nytt i affären (letar ju alkoholfria drycker i hyllorna av någon anledning ) och hittade Godtemplaredricka. MUMS :D (är säkert artificiellt hela skiten, men det smakade fläder, på riktigt)

• Lowika

oo måste förresten tipsa om citron och fläder marmelad :D man gör det på citronerna man hade i saftandet :D och lite av saften. mmmmmmmm

• vivianne

Gör för första gången själv men samma recept som mamma använder (vi har gjort tillsammans många år): Varva blommorna med socker, skivad citron och citronsyra i en stor bunke el. likande. Häll på kokande vatten och låt stå två dagar i rumstemperatur och sedan tre dagar svalt. Sila. Klart! Mycket enklare blir det inte.

Googla så hittar du säkert bra proportioner.

• vivianne
    Lowika skrev 2011-06-13 14:16:04 följande:
    Jag hoppas de håller sig en vecka för jag hinner verkligen inte göra något denna veckan! Det gååår inte. Måste ju jobba upp mitt flädersaftförråd... :D
    Vi fick lämna rätt många outslagna knoppar så det är säkert blommor nästa vecka också! (bor i sydskåne)
  • vivianne
    Lowika skrev 2011-06-13 14:18:13 följande:
    oo måste förresten tipsa om citron och fläder marmelad :D man gör det på citronerna man hade i saftandet :D och lite av saften. mmmmmmmm
    Recept, tack?
  • Lowika

Citron & flädermarmelad

2 små burkar

1 dl syltsocker

1 dl av flädersaften

de 3 citronerna som blir kvar när du silat saften.

Finhacka citronerna och koka dem kraftigt tillsammans med saft och socker i 10 minuter. Låt svalna och häll upp på glasburk. Förvaras i kylskåp.

• vivianne
    Lowika skrev 2011-06-13 14:23:10 följande:

Citron & flädermarmelad

2 små burkar

1 dl syltsocker

1 dl av flädersaften

de 3 citronerna som blir kvar när du silat saften.

Finhacka citronerna och koka dem kraftigt tillsammans med saft och socker i 10 minuter. Låt svalna och häll upp på glasburk. Förvaras i kylskåp.

Tackar, tackar! (här kommer inget att förfaras)
  • Lowika
    vivianne skrev 2011-06-13 14:20:05 följande:
    Vi fick lämna rätt många outslagna knoppar så det är säkert blommor nästa vecka också! (bor i sydskåne)
    goodie :D göteborg här så det ska nog gå då
  • evelayna

mm.. vad gott allt låter!!!

å ja som inte vet vart ja kan få tag på fläder Gråter

• vivianne
    evelayna skrev 2011-06-13 14:37:43 följande:
    mm.. vad gott allt låter!!!

å ja som inte vet vart ja kan få tag på fläder Gråter
    Kör runt på lite småvägar så ser du säkert buskar lite här och var.
  • evelayna
    vivianne skrev 2011-06-13 21:54:35 följande:
    Kör runt på lite småvägar så ser du säkert buskar lite här och var.
    hmm bra ide! får hoppas de finns nåt här omkring.. blev så sugen när ja läste här i tråden å köpta grejer är såååå långt ifrån samma sak!
Svar på tråden Flädern blommar!