• Christiane

Gynekolog för utredning i Stockholm?

Hej allihop!

Jag och min man vill påbörja utredning efter sommaren och undrar om någon kan rekommendera en bra gynekologmottagning i Stockholmstrakten?Funderar lite på MamaMia på Söder...

Har pratat med St.Görans gynekologmottagning där de f.n har ca 90(!) par som står i kö...

Trevlig sommar!

• Svar på tråden Gynekolog för utredning i Stockholm?
  • Caar

hej

jag går på octaviakliniken som ligger på söder. Det är några månaders väntetid men de verkar bra.

• Halvnorskan

Mama Mia på Karlavægen verkar jættebra. Jag var dær en gång men eftersom jag flyttat till Norge så går jag hos doktor i Oslo numera. Bodde jag i Stockholm skulle jag gå på Mama Mia helt klart.

• Christiane

Tack Caar för ditt snabba svar! Gick utredningen snabbt eller tog/tar det lång tid att få göra alla tester osv?

• Alle

Vi ska till Oxbackskliniken i Södertälje på torsdag för samtal, men har ingen aning om väntetiden. Pratade med en BM på Huddinge fertilitetsklinik och de rekomenderade Octavia eller Oxback

• Caar

HEJ

allt gick jättesnabbt tog nog bara 1 och en halvmånad tror jag tills alla testen var klara, går själv hos gyn på mamamia på karlavägen och jag tycker att det är väldigt opersonligt men jag kan ju ha haft otur med läkare men trots att jag varit där jättemånga ggr med problem så får jag varje gång förklara varför jag är där och mina problem.

Men på octavia har allt gått snabbt och bra, ett provsvar ringde doktorn hem till mig kl sju på kvällen och berättade det tycker jag är bra service.

• Christiane

Tack så mycket för era svar!
    Ska ringa runt lite imorgon och kolla väntetider.

• Lingon

Hej. jag går på Mamamia på Karlavägen och jag är hittills mycket nöjd! Min gyn heter Magdalena, är det samma som du har Caar?

Jag ville få bukt med min oregelbundna mens och hon sa då med en gång att då gör de de prover som de gör vid utredning av barnlöshet. Vid mitt första besök så gjorde hon VUL, informerade om ÄL och när det är bäst att ha sex om man vill bli gravid, hon skrev ut recept på Gestapuran och jag skulle komma dit ock ta blodprov dag 3 och 21. När det på blodproven visade sig att jag inte haft ÄL ringde hon mig och skickade med post recept på Pergo och kallelse till nya blodprov.
    Eftersom jag ville kolla upp hur jag fungerade och det visade sig vara strul där så antar jag att hon väntar med spermaprov tills att min ÄL kommit igång. Hon sa något om när man skulle ta spermaprov när jag var där men jag kommer inte ihåg vad det var...

Jag tror att jag fick vänta i 3 veckor från att jag ringde till att jag fick komma dit.

Lycka till!

• Caar

oj, det låter ju jättebra, min gyn heter Hanna och trots att jag försökt bli gravid i över ett år och haft ett x som hon upptäckte (vilket jag är jätteglad för) så frågar hon varje gång jag kommer om jag äter p-piller osv. så jag får förklara varje gånga att jag försöker bli gravid. Blir så trött hur svårt kan det vara att läsa patientens journal innan patienten kommer in.

• Lingon

Mm det är alltid tråkigt att upprepa sig... Jag har ju bara träffat Magdalena en gång och haft telefonkontakt två gånger, men jag tycker att hon verkar ha koll. Hon är ganska rak och barsk fast på ett sätt som jag gillar. När jag var där ritade hon siffror på ett papper och under varannan siffra skrev hon: SEX, SEX o.s.v. Det tycker jag var väldigt komiskt och jag skrattar alltid lite när jag kollar på det pappret. Dessutom tittade hon uppfordrande på mig medans hon skrev det! Men det bästa med henne tycker jag ändå är att hon var så varsam när hon undersökte mig. Det gjorde inte ont alls! Innan har jag ofta tyckt att det gjort lite ont, men inte nu.

Du kanske kan byta till Magdalena? Fast det är svårt att veta vad som passar dig. Mig passar hon jättebra, men det har ju med pesonkemi att göra. Jag tror inte att hon passar så bra om man vill prata mycket och så där. Jag gillar när det är varm stämning men att det är sakligt. Att man får information om det man kom dit för och inte så mycket snack runtikring. Lycka till!

• Peo

Vi bor i STHLM men har valt Carl von Linné kliniken i Uppsala. Vi behövde bara vänta en vecka för att få tid.
    De är jättebra!

• villverkligen

Jag sökte för att få hjälp med min oregelbundna mens. Blev av gyn på Sös rekommenderad dr Anette Sjösten på Läkargruppen Wictoria (ligger i Söderhallarna). Fick en tid en dryg månad efter att jag ringt dit. Fick snabb och bra hjälp och efter tre månader hos henne, Gestapuran, otaliga blodprov och en kur pergo är jag nu gravid. Hon var jättebra! Vet dock inte om hon gör fertilitetsundersökningar på män.

Dessvärre måste man ju numera i Stockholm ha remiss från vårdcentralen innan man får gå till en privat mottagning. Det suger ju ganska hårt!

Lycka till!

• Lingon

Jag tror inte att man måste det om man går till Mamamia, de har avtal med Landstinget. Iallafall behövde inte jag det. Jag bara ringde dit och bäställde tid. Det gick bra.

• StinaLisa

"villverkligen" skrev:
    "Dessvärre måste man ju numera i Stockholm ha remiss från vårdcentralen innan man får gå till en privat mottagning. Det suger ju ganska hårt!"

Hjälp, är det verkligen så!!!? Jag trodde inte det gällde gynekologer? Är du säker?

• Java

Vi gjorde också vår utredning på Octavia - är jätte nöjd! Tyvärr tog det lite längre tid för oss än vad Caar beskriver ovan. För oss tog det nästan nästan ett havår....men det var ju jul uppehåll, dessutom behövde min partner också lämna 2 st sperma prov. Väntan på provsvar var inte heller jäte snabb tycker jag.

Men jag är jätte nöjd ändå, och kan verkligen rekommendera Octavia kliniken!

På octavia kan man boka tid utan remiss, de skickar sedan remiss efter avslutad behandling till privatklinikerna för fortsatt provrörsbehandling!
    Lycka till /java

• MHN

Kanske Läkarhuset Hötorget. Vet inte om han gör utredningar, men när jag hade en cysta så upptäckte han den direkt och sen vidare till S:t Göran för operation. Han är specailist inom området, så ring och hör. Kolla vardguiden.se om det där med remisstvång, tror det kan vara så, men inte säker.

• Christiane

Tack igen för alla svar!

Jag har nu bokat tid på Octaviakliniken i höst, och sjuksköterskan jag pratade med verkade jättetrevlig så mitt första intryck är positivt i alla fall.

Ha det bra i sommar och lycka till i "verkstan"!

Svar på tråden Gynekolog för utredning i Stockholm?