• optimisten

    Kan jag ha två hanar tillsammans?

    Jag har en kaninhane på 5 månader som är okastrerad och nu funderar jag på att skaffa en till kanin. Har fått erbjudande om en kaninhane som är nästan lika gammal som min hane. Har ingen hona...
    Måste jag kasterara en hane eller är det helt enkelt att ha dem tillsammans även om de inte har en hona att slåss om? Hoppas på ett snabbt svar!

  • Svar på tråden Kan jag ha två hanar tillsammans?
  • buffybus

    Skulle nog inte tagit den risken Vet inte exakt men tror dem slåss ändå


    André -08 & Emma -09
  • Barytan

    Har precis köpt kanin och då stod det i papperna att man absolut inte ska ha två hannar tillsammans. Det blir blodiga slagsmål och de kommer försöka kastrera varandra!

  • buffybus

    Japp det har jag med läst. Så hellre hona o hane. Ska kastrera min hane nu kostar ca 500-600 kr. Men hane + hane hade jag aldrig gett mig in på


    André -08 & Emma -09
  • optimisten

    Ok=(...ja då blir det till att kastrera min hane som jag har då så får vi se. Är det en stor risk att söva och kastrera en kanin och förändras de ofta i sin personlighet då??

  • Dr Mupp
    optimisten skrev 2011-06-14 10:51:40 följande:
    Ok=(...ja då blir det till att kastrera min hane som jag har då så får vi se. Är det en stor risk att söva och kastrera en kanin och förändras de ofta i sin personlighet då??
    Inte heller två kastrerade hanar är en säker kombination.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • optimisten

    Nej jag får nog lov att kastrera min hane och köpa en hona istället...men är det så att man inte kan kastrera hanen förrän den är över 6 månader? Då blir det först efter semestern och jag vill ha utekaniner och skulle därför vilja ha en kanin ganska snart så att den hinner vänja sig vid att vara utomhus.

  • Dr Mupp
    optimisten skrev 2011-06-15 10:35:58 följande:
    Nej jag får nog lov att kastrera min hane och köpa en hona istället...men är det så att man inte kan kastrera hanen förrän den är över 6 månader? Då blir det först efter semestern och jag vill ha utekaniner och skulle därför vilja ha en kanin ganska snart så att den hinner vänja sig vid att vara utomhus.
    Två olika burar, du lär ju behöva det ändå om det skulle visa sig att kaninerna ändå inte går ihop. En betesbur kan su snabbt bygga av 3 föpackningar kompostgaller och det fungerar ju under sommaren. (vi har vår kanin ute i en kompostgallerbur i väntan på att uteburen ska bli klar.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Rosamajskorv

    Hejsan!
    Skulle rekomendera dig att ha enskilda burar om du vill ha fler än en kanin. Gäller även om det är hona + hona
    Har flertal kaniner själv och inte dom ihop alls och ingen av dom har tagit skada av att bo själva snarare tvärtom. Det är alltid en risk man tar om man väljer att söva ner en kanin och låta kastrera den då kaniner är rätt känsliga för sövning.

    Men visst är det bättre med kastrerad hane + hona om man nu vill ha dom ihop alternativt hona + hona helst då syskon eller hona/unge.

    Har passat kaniner där kaninerna bott ihop kastrerad hane + hona och dom bråkade hela tiden oftast nattetid.
    Dock ville inte ägarna lyssna på oss när vi försökte få dom att sära på kaninerna. Denna ägare har även testat andra kombinationer och det har slutat med avbitna öron m.m

    Så skall man ha kaniner ihop så får man vara på sin vakt då dom oftast bråkar när man inte är i närheten.

  • Rosamajskorv

    Vill tillägga att det kan gå superbra också men att man måste hålla koll :)

  • Louise75

    Om man ska ha två kaniner tillsammans är det bäst med två honor alt en kastrerad hane + hona, absolut inte två hanar. De kastrerar varandra (har sett det själv) och kan börja slåss på liv och död. Jag vet enstaka fall där det har fungerat, men det är nog inte värt att chansa.
    Det bästa är nog att vara förberedd på att ha kaninerna i varsin bur och inte utgå från att de kan bo ihop oavsett kön. Men du kan ju prova med att kastrera din hane och skaffa en hona, går de inte ihop så är det bara att ha dem i varsin bur.
    Kaniner är till naturen revirhävdande djur så man kan inte räkna med att de alltid går ihop.

Svar på tråden Kan jag ha två hanar tillsammans?