• Anonym

Min son 6 år har små utslag/vårtor på pung och penis de sprider sig....

Det började med en liten hudflik/vårta på ena skinkan som han pillade sönder en kväll. Det blödde lite och han visade upp detta för mig. TÄnkte inte mer på det.

Någon vecka senare började det poppa upp små prickar/vårtliknande saker på pung och penis. Dessa har nu suttit där i ett par månader.
    Det har även spridit sig till en på halsen, en på skuldran . Är detta mollusker tror du? Har inga bilder att lägga upp så att du kan se just nu, kanske kan fota senare, men vill samtidigt inte fota sonens underliv. Utan då tar jag kort på halsen.

Men vad låter detta som tycker du?

Ser nästan ut som små blåsor...

• Svar på tråden Min son 6 år har små utslag/vårtor på pung och penis de sprider sig....
  • Anonym
    lotusmamma skrev 2011-06-13 15:20:52 följande:
    Några månader?!! Gå till doktorn med pojken....människa!
    Men jag trodde att det var mollusker... Att det inte vart nåt farligt...?
  • Mirris

Kanske molusker.. bara att ringa vårdcentralen och fråga

• Anonym
    Mirris skrev 2011-06-13 15:21:59 följande:
    Kanske molusker.. bara att ringa vårdcentralen och fråga
    Mjo, ska nog göra det ja.. Vill ju inte att det ska vara nåt allvarligt eller så. Kan det vara nåt annat?
  • Jeaney71

Låter som mollusker. Blir de inflammerade? Besväras han av dem? Ring sjukvårdsupplysningen eller visa upp utslagen på vårdcentralen om du är orolig.

• Anonym
    Jeaney71 skrev 2011-06-13 15:23:43 följande:
    Låter som mollusker. Blir de inflammerade? Besväras han av dem? Ring sjukvårdsupplysningen eller visa upp utslagen på vårdcentralen om du är orolig.
    De kliar väl lite ibland. Mest för att sonen älskar att pilla på allt som liknar myggbett eller utåtstående leverfläckar. Han har rivit sönder några men sluppit inflammationer.
  • Jeaney71
    Anonym skrev 2011-06-13 15:25:05 följande:
    De kliar väl lite ibland. Mest för att sonen älskar att pilla på allt som liknar myggbett eller utåtstående leverfläckar. Han har rivit sönder några men sluppit inflammationer.
    Det låter som mollusker. Inte kul att ha i underlivet om de kliar.... Sen kan det ta upp till två år innan han blir av med dem.
  • Anonym

Ringer VC nu och ska beställa tid åt sonen. Blev lite orolig nu, har liksom inte reflekterat så mycket över detta innan, utan mest tagit för givet att det kan bli så utav mollusker. Men mnu när jag läst lite om det på nätet, så är det kanske ett udda ställe han blivit smittad på?? Eller vad tänker nI?

• Anonym

Låter precis som mollusker. Mina två yngsta har såna och de är ingen fara.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-13 15:29:09 följande:
    Låter precis som mollusker. Mina två yngsta har såna och de är ingen fara.
    Oxå i underlivet?
  • Jeaney71
    Anonym skrev 2011-06-13 15:27:18 följande:
    Ringer VC nu och ska beställa tid åt sonen. Blev lite orolig nu, har liksom inte reflekterat så mycket över detta innan, utan mest tagit för givet att det kan bli så utav mollusker. Men mnu när jag läst lite om det på nätet, så är det kanske ett udda ställe han blivit smittad på?? Eller vad tänker nI?
    Min dotter (3 år) hade också i (="utanpå") underlivet. Det började på magen men spred ned mot underlivet. Efter ca ett år börjar de sakta försvinna (= hon får inte några nya). Sonen (6) som också blev smittad har på alla olika ställen på kroppen. Besvären på båda barnen har varit olika - kliat har det t ex bara gjort på sonen.
  • Ägget

Mollusker låter det som - det är inte ovanligt att det sprids som löpeldar på förskolor...men kolla med BVC eller VC

Lycka till!

• Anonym
    Jeaney71 skrev 2011-06-13 15:29:37 följande:
    Min dotter (3 år) hade också i (="utanpå") underlivet. Det började på magen men spred ned mot underlivet. Efter ca ett år börjar de sakta försvinna (= hon får inte några nya). Sonen (6) som också blev smittad har på alla olika ställen på kroppen. Besvären på båda barnen har varit olika - kliat har det t ex bara gjort på sonen.
    okej.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-13 15:29:29 följande:
    Oxå i underlivet?
    ja han har i ljumskarna och på rumpan. Vet inte om det finns någon på pungen, brukar inte undersöka den så mycket. Han är ändå 7 år-
  • Anonym (Litet tips)

Hejsan!
    Här kommer ett litet tips som jag läste om för nån dag sen!
    Min son har mollusker på magen (som han dock inte haft speciellt mycket besvär med) och jag bestämde mej för att kolla upp om det fanns nåt att gör aåt dom. Det mesta jag hittade handlade om Thuja (tabletter och lösning) och vanlig skrapning hos doktorn, men sen hittade jag ett tips om saltbad! Glad
    Jag tappade upp ett bad med så mycket vatten att det täckte magen, hällde i ett helt paket med vanligt bordssalt med jod och lät honom sitta i ca en kvart. (Jag var såklart noga med att förklara för honom att inte skvätta eller gnugga sej i ögonen) Efteråt var molluskerna mycket mindre!! Ska bli intressant att se om dom kommer "tillbaka" eller om dom fortsätter vara små och kanske försvinner!
    Jag sköljde såklart också av honom med rent vatten efter badet, ifall nån undrar Tungan ute

Hur som helst tyckte jag att det var ett billigt och ofarligt tips att prova! Tabletter, lösning och skrapning är inget jag kommer att ta till om han inte får stora problem med molluskerna, så det var helt klart värt att testa detta.

Hoppas att det går bra med "era" mollusker också!

• Anonym

Mollusker KAN förekomma vid underliver, de sprids då dem rivs sönder. 

Bra att du kontrollerar vad det är, skulle det vara mollusker och dem blir för besvärliga kan man ta bort dem med laser. Annars försvinner dem så småningom de kan sitta i några veckor till ett par år, det är ett vårtvirus och vuxna kan även få mollukser.

• Malena123

Är det Mollusker så går de att få bort med Pleurocaps.
    Köp och prova med 2 paket.

• Anonym

Tack för tips! Ska genast kolla upp för de har spridit sig!

Svar på tråden Min son 6 år har små utslag/vårtor på pung och penis de sprider sig....