• Viktorsmamma2010

Är det snålt att köpa begagnade leksaker?

Vad tycker ni?
    är det snålt att köpa begagnade leksaker till sitt barn?
    Det är Vårt första barn som snart fyller 1år.
    men jag tänker såhär, man får ju mer för pengarna om man köper begagnat.

• Svar på tråden Är det snålt att köpa begagnade leksaker?
  • MammaMia88

Nej, inte om det är till sitt eget, däremot skulle jag tycka det var rätt snålt om det var en present till andras barn Men beror givetvis på vad för skicka leksakerna är i!

• mumama

det räddar även miljön... 
     själv är jag så trött på konsumtinssamhället att ja kan kräkas... ändå snurrar man runt i samma ekorrhjul varenda ggn... 

Här hemma har vi massa leksaker, de flesta skänkta från vänner med äldre barn. De leksaker som är ny är presenter och julklappar.  

• Lyxhustrun

Intressant fråga, jag tycker att man måste göra det som känns bäst. Jag skulle aldrig köpa begagnat pga säkerhetsrisken (tex. trasiga leksaker) och att det inte känns fräscht. Men om det känns rätt för er så köp begagnat! Barnet blir ju glad oavsett.

• thomas55

Nej ! Du skall köpa just det du har lust att köpa (och ungen vill ha)

• gink

Jag tycker man är ekonomisk och inte snål. Vi gjorde så när vår dotter fyllde år. Vet att vissa i släkten hade åsikter men bry sig.... Jag tycker det är smartare för så små barn bryr sig inte om det är nytt eller gammalt. Plus att jag gillar återanvändning! Ofta är ju grejerna jättefina så varför köpa nytt!!!??

• MammaMia88
    Lyxhustrun skrev 2011-06-13 16:12:07 följande:
    Intressant fråga, jag tycker att man måste göra det som känns bäst. Jag skulle aldrig köpa begagnat pga säkerhetsrisken (tex. trasiga leksaker) och att det inte känns fräscht. Men om det känns rätt för er så köp begagnat! Barnet blir ju glad oavsett.
    Man brukar ju inte köpa trasiga begagnade leksaker Och det finns faktiskt desinfektionsmedel osv (speciellt för leksaker)...
  • Frontline

Nej det är inte snålt det är ekonomiskt.
    Leksaker för ett barn runt 1 år är sällan trasiga eller nått fel på...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Viktorsmamma2010

Tack för era  svar! :)
    såklart kollar man ju skicket o det får ju va hela saker :)

• YokohamaNr2

Nej absolut inte, en 1-åring vet inte om det är nytt eller begagnat! Vi brukar gå på loppisar och fynda, tycker min 4.5 åring är skitkul, han kan få en massa leksaker och det blir som en liten spontan julafton

Jag är inte snål men just leksaker tycker jag är onödigt dyra och onödiga pengar som jag heller lägger på semestrar och utflykter tex. Speciellt 'märkes' leksaker från TV och filmer som byggare bob mm är löjligt dyra och går att köpa för 1-5 kr på loppisar

• La Lola

Det är snarare smart.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är det snålt att köpa begagnade leksaker?