• Anonym (moster)

Någon som gått igenom utredning för att få bli familjehem? Hur var det?

Vi ska genomgå en utredning för att (eventuellt) få bli familjehem år min brors dotter på 5 år. De har förklarat i stora drag hur utredningen går till och att det kommer bli en såkallad djupintervju bl.a. Det jag undrar är, vad frågar de under den intervjun? Nyfiken på vad det kommer dyka upp för frågor. Om det är mest vad vi tycker och tänker om olika saker, som uppfostran osv eller om det handlar om vår egen uppväxt och sådana saker. Eller är det blandat?

Någon som kan ge lite exempel på personliga frågor som ni fick?

Är skitnervös rent ut sagt. Känns som man kommer bli totalgranskad, även fast man inte har något att dölja så känns det lite obekvämt ändå. Tyckte inte ni andra det? 

• Svar på tråden Någon som gått igenom utredning för att få bli familjehem? Hur var det?
  • Anonym

Det beror helt och hållet vem som intervjuar er!
    Det kan skilja oerhört mycket från person till person och från kommun till kommun!
    Alla register kollas såsom polis, kronofogden och Soc, ibland även Försäkringskassan men det beror också på. Men polis utdrag och kronofogden kollas med all säkerhet!
    Frågorna är oftast de vanliga egentligen. Hur man funkar som människa, hur man tänker, vad man har för värderingar om livet , barn och barnuppfostran.
    Är inget att egentligen vara nervös för!
    Det första intervju tillfället brukar vara det som är mest nesrvöst sen släpper det när man märker att det inte är så farligt!
    Det kommer säkert gå jätte bra!
    Sen har jag hört att just när det gäller anhörighets placering så brukar dom inte "rota" riktigt mycket som dom annanrs kan göra eftersom Soc nästan alltid först kollar om det finns nån i släkten som kan tänka sig att ta uppdraget då dom heslt ser att barnet kommer till någon som känner barnet!
    Så oroa dig inte, det kommer gå jätte bra! 

• Anonym (moster)

Jag är liksom inte nervös för vad de ska rota fram utan mer för att få frågor som man liksom har svårt att svara på. Vissa saker reflekterar man ju inte så mycket över själv hur man tycker och tänker i. Att behöva tänka efter i 10 min först känns ju lite pinsamt ;)

Vad anser de vara "negativt"? Vi är ganska unga, 22 och 23 år och har två egna barn på 2, år respektive 9 månader. Det pratade vi om och jag fick känslan (de sa inget rakt ut) av att det kunde vara på den negativa sidan precis som att våra barn var så pass små. Men vi har en väldigt nära kontakt med min brorsdotter och hon är (var) här ofta och sov över osv. Känner henne som mina egna barn och jag är säker på att det inte skulle gå ut över mina egna barn om hon blev placerad här, de kommer jättebra överens och leker kanonbra.

Såg nu att jag skrivit moster ist för faster i parentesen, inte lätt när man är både moster och faster :P 

• Magnus 075

Hej!

vi har gjort en utredning av den typen. Vi fick frågor om allt! verkligen allt, politik, religon, hur vår uppväxt varit, hur vi ser på barnuppfostran, hur våra släcktingar ser på det, hur vi löser vårt sexliv med barn i huset... mm, mm.

Det tog oss 6 timmar i varsitt rum och efter det uppföljning tillsammans i 2 timmar. man var väldigt slut i huvudet efter denna intervjuen. Men jag har förstått att det går till på väldigt olika sätt i olika kommuner.

Det är inget att vara nervös för, bara svara ärligt så kommer det att gå bra.

• Anonym (moster)

Okej, ja de sa att det skulle ta 3 gånger och 2 timmar varje gång ungefär. Så då är vi ju uppe i 6 timmar. Ens sexliv? Vad har det med om man är en bra förälder att göra? Ja man får väl helt enkelt ta det som det kommer, men visst är man nervös.

• CookieKaka

Vi blev fosterhem åt min sambos lillebror och Ja, dom frågar om allt! Er uppväxt, livskriser, synsätt på som sagt uppfostran, politik, ekonomi, religion, sjukdomar, osv...... Jag var oxå jättenervös för intevjun som skedde i separata rum från sambon men jag behövde inte tänka efter så mycket som jag hade befarat precis sióm du utan svaren kom direkt från hjärtat/hjärnan. Dom lixom finns där även fast man känner att man inte vet hur eller vad man ska säga/förklara.

Det kommer gå jättebra för er, det är jag säker på.
    Vi hade 5 intervjuer på 2 timmar vardera plus två träffar per år tills grabben blev myndig.

• Anonym (moster)

Okej, men i politik och religion har jag ingen som helst aning om vad jag står/tycker. Jag är inte insatt eller intresserad... Vad för frågor kan komma inom dom områderna och om man inte vet/är insatt? Är man en sämre förälder för att man inte är insatt i politik ? Isf är jag en värdelös förälder ;) 

• Anonym (moster)

Det enda jag med säkerhet kan säga om politik är att jag inte är sverigedemokrat :) Annars har jag ingen aning om vart jag står, jag har inte satt mig in i det faktiskt. Man kanske borde men det har inte blivit så.

• Anonym
    Anonym (moster) skrev 2011-06-14 09:14:46 följande:
    Okej, men i politik och religion har jag ingen som helst aning om vad jag står/tycker. Jag är inte insatt eller intresserad... Vad för frågor kan komma inom dom områderna och om man inte vet/är insatt? Är man en sämre förälder för att man inte är insatt i politik ? Isf är jag en värdelös förälder ;) 
    Du behöver INTE vara insatt i varken politik eller religion!
    Jag fick INGA såna frågor alls!
    Och kommer det såna så är det inte för att det är ett krav att vara insatt utan bara den allmänna synen!
    Bli inte uppskrämd nu! Det är inte farligt och inte heller är det "sjuka/konstiga" frågor!
    Finns liksom inget facit för om man svarat rätt eller inte, alla frågor ställs för att få en helthets bild och uppfattning om vem/vilka ni är!
  • Anonym
    Anonym (moster) skrev 2011-06-14 07:11:32 följande:
    Okej, ja de sa att det skulle ta 3 gånger och 2 timmar varje gång ungefär. Så då är vi ju uppe i 6 timmar. Ens sexliv? Vad har det med om man är en bra förälder att göra? Ja man får väl helt enkelt ta det som det kommer, men visst är man nervös.
    FICK INGA SÅNA FRÅGOR ALLS!
    Men som du märker så varierar det drastikst!
    INTE en enda fråga va "intim/pinsam/kränkande" på något sätt av dom vi fick och hade precis som du 3 gånger a´2 timmar + 2 st extra hembesök
Svar på tråden Någon som gått igenom utredning för att få bli familjehem? Hur var det?