Vart går gränsen?
Det är såhär att vi kanske blir familjehem åt en anhörig, en tjej på 6 år. Denna placering tror soc kommer bli långvarig, kanske handlar det om en uppväxtplacering. Jag undrar hur pass mycket tystnadsplikt har man som familjehem åt en anhörig? Vi kan ta ett exempel, jag bloggar ganska mycket om familjelivet och våra små utflykter osv. Får jag då även lägga upp bilder på min systerdotter tillsammans med mina barn samt skriva hennes namn (ej efternamn såklart)? Min systerdotter är mycket hos oss och vi har en nära relation jag och hennes mamma (min syster). Dock kan hon inte bo med henne pga problematik.
Det jag tänker på angående dehär med bloggen är först och främst att hon kommer ju om hon bor här ingå i vår vardag, vara med överallt osv. Det hade då känts konstigt att utelämna henne helt precis som att hon inte var med. Det kanske känns kränkande för ett barn? Hon kanske undrar sen varför skrev hon inget om mig, varför la hon inte upp några bilder på mig? Det kan ju känns som att hon inte är lika betydelsefull. Och så är ju inte fallet!
Jag skriver givetvis inga efternamn, vart vi bor eller sådana saker på min blogg. Inte heller något om varför hon är placerad hos oss osv. Det är SJÄLVKLART information enbart för familjen. Men vart går gränsen när det gäller en så pass när anhörig och antagligen en placering under många år, hon måste ju känna att hon är en del av vår familj och inte bli utelämnad?