• Anonym (undrande)

Vart går gränsen?

Det är såhär att vi kanske blir familjehem åt en anhörig, en tjej på 6 år. Denna placering tror soc kommer bli långvarig, kanske handlar det om en uppväxtplacering. Jag undrar hur pass mycket tystnadsplikt har man som familjehem åt en anhörig? Vi kan ta ett exempel, jag bloggar ganska mycket om familjelivet och våra små utflykter osv. Får jag då även lägga upp bilder på min systerdotter tillsammans med mina barn samt skriva hennes namn (ej efternamn såklart)? Min systerdotter är mycket hos oss och vi har en nära relation jag och hennes mamma (min syster). Dock kan hon inte bo med henne pga problematik. 

Det jag tänker på angående dehär med bloggen är först och främst att hon kommer ju om hon bor här ingå i vår vardag, vara med överallt osv. Det hade då känts konstigt att utelämna henne helt precis som att hon inte var med. Det kanske känns kränkande för ett barn? Hon kanske undrar sen varför skrev hon inget om mig, varför la hon inte upp några bilder på mig? Det kan ju känns som att hon inte är lika betydelsefull. Och så är ju inte fallet!

Jag skriver givetvis inga efternamn, vart vi bor eller sådana saker på min blogg. Inte heller något om varför hon är placerad hos oss osv. Det är SJÄLVKLART information enbart för familjen. Men vart går gränsen när det gäller en så pass när anhörig och antagligen en placering under många år, hon måste ju känna att hon är en del av vår familj och inte bli utelämnad? 

• Svar på tråden Vart går gränsen?
  • Anonym

Man ser ingen skillnad på placering och placering beroende på släkt/familj!
    Ska du blogga om du nu känner att hennes namn måste läggas ut eller om bilder måste läggas ut så är det väl bara att fråga flickans mamma! Ni har en bra relation skriver du och då förstår jag inte alls din frågesatällning!
    Säger flickans mamma Ja eller att hon inte bryr sig vad du gör så är det okej, vill inte hennes mamma att du blandar in flickan så bör du inte göra det!
    Så enkelt, fråga flickans mamma!

• Anonym (undrande)

Nu tror jag ju absolut inte att det är några problem för mamman i fråga. Men man vet ju aldrig. Grejen är att om det skulle vara ett problem för mamman så skulle dte ju vara för att HON känner sig obekväm med att det ser ut som att hennes barn tillhör en annan familj och att hon skäms. Men min systerdotter skulle ju inte på något vis fara illa av att vara med på kort tillsammans med mina barn när vi varit iväg på nåt speciellt eller så. Snarare tvärtom, skulle tro att det känns mycket bra för ett litet barn att få känna tillhörighet och att de är lika mycket värda.

Det jag undrade mer vad vad soc säger i denna fråga. Och jag tycker det är lite skillnad på en anhörig och en icke anhörig. Min systerdotter var ju exempelvis med på mycket kort hos mig innan hon blev placerad, hon var ju en del av vårt liv då också. Då hade min syster inga problem med detta, men då behövde hon ju heller inte skämmas... så om hon skulle ha nåt emot det är det ju pga hennes misstag. Skulle givetvis aldrig göra nåt som är obekvämt för min systerdotter, men min syster tycker jag själv får stå sitt kast och skämmas om det är så. Lämnar som sakgt såklart inte ut information om varför hon är hos oss, men ATT hon är hos oss går ju knappast dölja ändå menar jag. Och handlar det om många år, ska jag då klippa bort henne från alla bilder jag lägger upp på min blogg? Är det bara jag som känner att det snarare har motsatt effekt, att barnet kan fara illa av det ist? 

• Anonym

Visa din syster respekt och även barnet!
    Det är det enda jag kan säga!
    Lagligt eller olagligt spelar väl ingen roll det är väl i alla fall respekten som i ditt fall borde vara huvudfaktorn!
    Skäms din sysyer, känner hon sig obekväm i att du lägger ut bilder på hennes dotter så ska du inte göra det!
    Varför skulle det vara ett problem att inte lägga ut flickans bilder?
    Förstår inte alls hur detta kan vara ett problem om man får/bör/ska lägga ut bilder på ens blogg!
    Måste väl finnas vitigare saker än det!
    Visa mamman alltså din syster respekt!
    Finns jätte nånga som känner sig obekväma med att bilder på ens barn läggs ut, det behöver man inte vara en "placerings-förälder" för att tycka! 

• Anonym (undrande)

Nej det vet jag mycket väl men min syster har aldrig varit obekväm med detta innan utan har själv lagt ut bilder osv. Och självklart ska man visa respekt. MEN det jag undrade är fortfarande vad soc säger och hur känsligt det är enligt lag. För som sagt om hon skulle bo hos oss i många år, kanske resten av tiden hon bor hemma så kommer det ju bli svårt att undvika lägga upp nån bild eller skriva nåt om henne. Bloggen är en del av vårt liv, det är ett sätt för familj och släkt som inte bor på samma ort att kunna följa oss i vardagen och se barnen växa och utvecklas. Det vore ju synd menar jag om min systerdotter inte ska kunna vara med då..

Och jag har inte pratat med min syster om detta för det inte är inget akutuellt ännu. Jag ville bara veta om det finns några regler/sekretess som soc har? Att jag ska höra med min syster är självklart! 

• Birgit66

Hej! Bra fråga!

Själv tillhör jag dem som öht inte lägger ut bilder på namngivna/identifierbara barn. Inte på grund av pedofilskräck utanför att jag anser att barn ska få ha sin integritet. Mitt familjefotoalbum är något privat, inget som vem som helst ska kunna kika i. Bilder kan dessutom lät hamna på avvägar på nätet. Bilder som är roliga idag kanske inte är kul om fem år (pottbilder, bilder på smutsiga barn etc).  Men det är min inställning, inget jag försöker tvinga på andra.

På Facebook har jag begränsad åtgång till familjealbumet och bara de närmaste av mina vänner får titta i det.

En tänkbar lösning är att bara skriva ut initialerna eller smeknamn på alla barnen eller att ha en anonym blogg eller en blogg där bara inbjudna får titta. Du kan också låsa vissa inlägg med mer privata bilder och funderingar. Det finns massor av möjligheter att begränsa åtkomsten och anonymisera. Det viktigaste är att du tänker igenom och diskuterar med barnets föräldrar och hittar det som passar just er. Det är inte helt fel att göra det i mejlform så att man har skriftligt på det.

Lycka till!

• Anonym

FRÅGA mamman. Det är ju mammans åsikt i frågan som är avgörande, soc går ju inte emot mamman. Var dock lyhörd för vad mamman egentligen känner, inte bara vad hon ger sken av att känna. Om det är obekvämt för mamman, så skapar det även en kil mellan mamman och barnet, och du ansvarar för att ha bidragit till det.

Du måste inte blogga. Du måste inte göra alla inlägg offentliga. Vill du använda bloggen som en dagbok att se tillbaka i så kan du göra det utan att publicera inför alla. Men är du beroende av att exponera er fasad inför andra, ja då är det ditt problem.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-15 08:20:09 följande:
    Du måste inte blogga. Du måste inte göra alla inlägg offentliga. Vill du använda bloggen som en dagbok att se tillbaka i så kan du göra det utan att publicera inför alla. Men är du beroende av att exponera er fasad inför andra, ja då är det ditt problem.
    Så sant  Glad
  • Anonym

Avidentifera lite?
    Du ska ju givetvis inte skriva rakt ut att hon bor hos er.
    Kanske skriva "barnen" istället för namnen. Lilltjejen. Pojken eller dyl istället för namn.
    Vad gäller bilder så tycker jag du ska fråga mamman och fråga soc. Jag tänker att hon kanske inte behöver vara med på varenda bild men någongång då och då.
    Ingen ser väl någonting konstigt i att Lisa och Pelle leker med kusin Sara.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-15 12:51:12 följande:
    Avidentifera lite?
    Du ska ju givetvis inte skriva rakt ut att hon bor hos er.
    Kanske skriva "barnen" istället för namnen. Lilltjejen. Pojken eller dyl istället för namn.
    Vad gäller bilder så tycker jag du ska fråga mamman och fråga soc. Jag tänker att hon kanske inte behöver vara med på varenda bild men någongång då och då.
    Ingen ser väl någonting konstigt i att Lisa och Pelle leker med kusin Sara.
    Håller med dig!
    Varför måste man gå in och specifiera vem som är vem, till vem och varför!
    Om man nu måste blogga och lägga ut bilder på barnen så kan man ju göra det ( Efter att mamman samtyckt självklart! Det är A och O att hon ska ge sitt samtycke ) lite avdramatiserat och utan att gå in och klargöra allt runt barnen!
Svar på tråden Vart går gränsen?