• Anonym (rådvill)

Vad gäller vid varannan helg vistelse - är jag skyldig att betala barnets kläder hos pappan??

Ja, som rubriken lyder!

Jag har min dotter närmast heltid. Hon träffar sin pappa varannan helg.
    Jag har alltid varit snäll och betalat och gett han massor av kläder som han kan ha hos sig (pappan är supersnål, är rädd han skulle strunta i o köpa kläder annars o låta henne frysa).

Idag skickade jag med ytterligare två påsar med massor av kläder. (Hon är sju år). Jag sa - här har du allt möjligt, dock ej sockar. DÅ krävde han att jag skulle gå och köpa sockar omedelbart - för HAN betalar ju underhåll, så då menar han jag är skyldig att betala allt det!

Han tom körde mig till affären så jag fick gå in och köpa ett fem-pack sockar!

Han är höginkomsttagare (läkare), jag är fn långtidssjukskriven pga av stressproblematik som han utsatt mig för. Alltså, lever på ca 7000:-/mån + underhåll.

Han bor hemma på sina föräldrars gård och betalar inget ens till sina föräldrar - han har alltså ingen boendekostnad ens.

Nu undrar jag - vad gäller rent juridiskt? Är jag skyldig att betala ALLA min dotters kläder som hon skall ha hos pappa? Jag har verkligen gett JÄTTEMKT genom åren då han är dålig på att tvätta, och det därmed alltid ligger mkt tvätt i tvättkorgen, så jag är säker att det ska finnas hela/rena kläder till henne. Ovanpå det har jag också skickat med mängder av leksaker som hon skall ha hos pappan, eftersom jag vet han är på tok för snål för att köpa ngt alls till vår dotter!

Nu är jag ute efter det juridiska då han bråkar med mig om detta. Han menar han har rätten på sin sida eftersom han betalar underhåll (lägsta summan 1173:-/mån)

Vad gäller??

• Svar på tråden Vad gäller vid varannan helg vistelse - är jag skyldig att betala barnets kläder hos pappan??
  • Marcus121

Pappan betalar underhåll till dig för att du har dottern näst intill 100%? om jag fattat det rätt?

Då ska du stå för kostnaden för kläder för det är vad underhåll bland annat är till för.

Däremot kan du få din underhålls summa uppdaterad? Eftersom han har ett så pass bra jobb så borde han betala mer?

En lösning kan vara att ta ditt kläderna och ta hem kläderna.. Eller be honom köpa lite kläder som hon kan ha hos honom.

• Marcus121

Du har ochså rätt till 100% av barnbidraget. Men det hoppas jag du redan har. Sen kan man dra av för dom dagarna hon är hos hennes pappa.  Brukar bli några tior om det är en helg i månaden.

• Anonym (%)
    Marcus121 skrev 2011-06-14 20:33:47 följande:
    Pappan betalar underhåll till dig för att du har dottern näst intill 100%? om jag fattat det rätt?

Då ska du stå för kostnaden för kläder för det är vad underhåll bland annat är till för.

Däremot kan du få din underhålls summa uppdaterad? Eftersom han har ett så pass bra jobb så borde han betala mer?

En lösning kan vara att ta ditt kläderna och ta hem kläderna.. Eller be honom köpa lite kläder som hon kan ha hos honom.
    Du får gärna visa var i lagen (Föräldrabalken) som det står att boendeföräldern måste betala för kläderna hemma hos umgängesföräldern. Lycka till! Det står nämligen inte ett ord om det.
  • Anonym (%)
    Anonym (rådvill) skrev 2011-06-13 18:54:13 följande:
    Ja, som rubriken lyder!

Jag har min dotter närmast heltid. Hon träffar sin pappa varannan helg.
    Jag har alltid varit snäll och betalat och gett han massor av kläder som han kan ha hos sig (pappan är supersnål, är rädd han skulle strunta i o köpa kläder annars o låta henne frysa).

Idag skickade jag med ytterligare två påsar med massor av kläder. (Hon är sju år). Jag sa - här har du allt möjligt, dock ej sockar. DÅ krävde han att jag skulle gå och köpa sockar omedelbart - för HAN betalar ju underhåll, så då menar han jag är skyldig att betala allt det!

Han tom körde mig till affären så jag fick gå in och köpa ett fem-pack sockar!

Han är höginkomsttagare (läkare), jag är fn långtidssjukskriven pga av stressproblematik som han utsatt mig för. Alltså, lever på ca 7000:-/mån + underhåll.

Han bor hemma på sina föräldrars gård och betalar inget ens till sina föräldrar - han har alltså ingen boendekostnad ens.

Nu undrar jag - vad gäller rent juridiskt? Är jag skyldig att betala ALLA min dotters kläder som hon skall ha hos pappa? Jag har verkligen gett JÄTTEMKT genom åren då han är dålig på att tvätta, och det därmed alltid ligger mkt tvätt i tvättkorgen, så jag är säker att det ska finnas hela/rena kläder till henne. Ovanpå det har jag också skickat med mängder av leksaker som hon skall ha hos pappan, eftersom jag vet han är på tok för snål för att köpa ngt alls till vår dotter!

Nu är jag ute efter det juridiska då han bråkar med mig om detta. Han menar han har rätten på sin sida eftersom han betalar underhåll (lägsta summan 1173:-/mån)

Vad gäller??
    Eftersom det inte står någonstans i lagen att du måste skicka med kläder, så kan du sluta med det genast. Barnet kommer inte behöva gå naket det närmaste året eftersom du har skickat dit så mycket kläder. Efter hand som hon växer ur de kläderna kommer väl i värsta fall farmorn köpa nya åt henne. Med tanke på att hon bara är hos pappan varannan helg så behövs det inte mer än ett ombyte hos pappan, så det blir knappast dyrt för honom.

Jag skulle vilja rekommendera dig att kontakta en advokat för att kolla om det skulle löna sig att stämma pappan på ett högre underhåll. Det kallas då för underhållsBIDRAG (till skillnad från underhållsSTÖD på 1273:- som man får från FK). Hur man ska räkna ut storleken på uh-bidraget kan du läsa på FKs hemsida http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag .

Det är naturligtvis dyrt att anlita en advokat men med din inkomst kan du förmodligen få rättshjälp så att du enbart betalar en liten del av advokatens kostnader. Den första rådgivningen kan man ofta få gratis, kolla på internet efter familjejurister. Många kommuner har också familjejuridisk rådgivning, tex på biblioteket, det kan vara värt att kolla upp.
  • Anonym (mamma)

nej du är inte skyldig att betala de, då barnet är hos umgängesföräldern är det dennes skyldighet att se till att barnet/ barnen har det de behöver.. Jag brukar dock skicka med min son kläder, som ska med hem igen, då han ska bort...

• Anonym (suck)

Hej hej

var i samtal om just underhållsbidragets storlek med FK- de upplyste då om att inga semesterkostnader eller hobbies täcks av bidraget utan ska överenskommas privat utöver de 1273 kronorna... bara som ett passus i debatten 

Har själv problem med kläder - för vi får aldrig hem dem igen - å skickar jga inte med några kommer hon hem i samma kläder tre dagar senare super-skitig. Suck

• vetvadjagvill

TS nej du har ingen skyldighet att skicka kläder eller NÅGOT annat överhuvudtaget!

Vad kostar barnet?

Vad tjänar pappan?

Du kanske skulle föreslå högre underhåll sk underhållsbidrag eller stämma han för det.. då kan du få standardtillägg med om han tjänar mycket.

Kolla om det kan gå, när det gäller underhåll betalar "förloraren" både sin och motpartens advokat.

• vetvadjagvill

Sen finns det inget som säger vad varken underhållsstödet eller barnbidraget ska gå till om det täcker kläder ellet mat eller annat.

däremot om ni räknar ut underhållsbidrag så kan man inkludera en del saker som kan skickas emelllan.

Men visst mste det vara accepteabelt att glömma skicka med ett par strumpor.. baskläder kan man ha hemma ändå som uf.

• Anonym (suck)
    vetvadjagvill skrev 2011-06-22 09:46:08 följande:

Sen finns det inget som säger vad varken underhållsstödet eller barnbidraget ska gå till om det täcker kläder ellet mat eller annat.

däremot om ni räknar ut underhållsbidrag så kan man inkludera en del saker som kan skickas emelllan.

Men visst mste det vara accepteabelt att glömma skicka med ett par strumpor.. baskläder kan man ha hemma ändå som uf.

Inte för att vara nån besserwisser men..
    JO, det gör det faktiskt

Det ska täcka
    försäkringar
    mat 
    läkarbesök o mediciner
    kläder
    leksaker 
    samt utrustning (tex barnvagn, bilbarnstol) 

Däremot täcker det itne TVÅ saker:
    semestrar (antagligen då frekvens och längd varierar väldigt mycket emellan föräldrar)
    samt
    hobbies (antagligen samma anledning, detkostar ju tex mer att ha 5 aktiviteter inkl ridning än en tex svampplockning) 

• vetvadjagvill
    vetvadjagvill skrev 2011-06-22 09:46:08 följande:

på UF s tid givetvis för det var ju det som tråden handlade om....

att ts ex anser hon ska skicka kläder till hans tid för hon får underhåll.

• Anonym (%)
    Anonym (suck) skrev 2011-06-22 21:04:43 följande:
    Inte för att vara nån besserwisser men..
    JO, det gör det faktiskt

Det ska täcka
    försäkringar
    mat 
    läkarbesök o mediciner
    kläder
    leksaker 
    samt utrustning (tex barnvagn, bilbarnstol) 

Däremot täcker det itne TVÅ saker:
    semestrar (antagligen då frekvens och längd varierar väldigt mycket emellan föräldrar)
    samt
    hobbies (antagligen samma anledning, detkostar ju tex mer att ha 5 aktiviteter inkl ridning än en tex svampplockning) 
    Visa gärna var i lagen det står!
  • vetvadjagvill
    Anonym (%) skrev 2011-06-22 21:16:48 följande:
    Visa gärna var i lagen det står!

ja jag är intresserad av att veta det jag med.. inte för att jag uppfattat anonym suck som någon besserwisser men ändå...

Jag vill också gärna veta hur man räknat ut att underhållsstödet ska täcka allt detta på en tex 15åring..

• Anonym (??)
    vetvadjagvill skrev 2011-06-22 21:28:20 följande:

ja jag är intresserad av att veta det jag med.. inte för att jag uppfattat anonym suck som någon besserwisser men ändå...

Jag vill också gärna veta hur man räknat ut att underhållsstödet ska täcka allt detta på en tex 15åring..

1273 * 2 (för du måste väl också bidra till barnet lika mkt?)  + barnbidrag  = ca 3500 kr/mån, det borde räcka. Eller ??
  • vetvadjagvill
    Anonym (??) skrev 2011-06-24 11:21:30 följande:
    1273 * 2 (för du måste väl också bidra till barnet lika mkt?) + barnbidrag = ca 3500 kr/mån, det borde räcka. Eller ??

nej det måste man inte.. man ska bidra efter ekon miska förmåga inte lika mycket.

i sådanna frall undrar jag hur du tänkte dig till en 15tåring.. hur 17 få rman mer än 1273 kr per månad om barnet kostar mer?

ofta få rju boendefärldern tvings dra ner på sin egna standard och försjra banet nästa själv för den ynka tusenlappen ger inte mycket i förhållande vad det kostar.

• Anonym (suck)
    vetvadjagvill skrev 2011-06-22 21:28:20 följande:

VILKET TREVLIG TON du ANVÄNDER!

Det står i den EXTRA bilagan försäkringskassan skickar med när man ska JÄMFÖRA vad som ingår i DEN SVENSKA BERÄKNINGSGRUNDEN och DEN ENGELSKA,

MAN kan beställa den bilagan separat. Bara att ringa FK.

• Anonym (suck)

JA. Nu citerade jag naturligtvis FEL kommentar.  fniss. Så tokigt det kan bli... Och inte kan man ändra. Men läsare förstår säkert ändå

• Anonym (%)
    Anonym (suck) skrev 2011-06-26 22:07:15 följande:
    VILKET TREVLIG TON du ANVÄNDER!

Det står i den EXTRA bilagan försäkringskassan skickar med när man ska JÄMFÖRA vad som ingår i DEN SVENSKA BERÄKNINGSGRUNDEN och DEN ENGELSKA,

MAN kan beställa den bilagan separat. Bara att ringa FK.

Pratar du om underhållsSTÖD eller om underhållsBIDRAG?
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-06-24 13:07:57 följande:

nej det måste man inte.. man ska bidra efter ekon miska förmåga inte lika mycket.

i sådanna frall undrar jag hur du tänkte dig till en 15tåring.. hur 17 få rman mer än 1273 kr per månad om barnet kostar mer?

ofta få rju boendefärldern tvings dra ner på sin egna standard och försjra banet nästa själv för den ynka tusenlappen ger inte mycket i förhållande vad det kostar.

bidragsskyldig får  undanhålla 40% av basbeloppet för hemmavarande barn. har man 2 tonåringar hemma får de inte högre standard än umgängesbarn och även bidragsskyldig får dra ner på egen standard.
Svar på tråden Vad gäller vid varannan helg vistelse - är jag skyldig att betala barnets kläder hos pappan??