• JOO

Ondansetron vid illamående. Brådskande svar!

Hej,

är i vecka 8 nu och har gått med kraftigt illamående sedan 4 veckor tillbaka.
    Igår var jag inne akut pga. att jag kände att kroppen inte orkade mer. Spyr flera gånger dagligen.
    Väl inne på akuten igår så fick jag träffa en läkare som skrev ut Ondansetron Pfizer till mig. När jag läser på bipacksedeln så står det att det inte rekommenderas att gravida tar dem och speciellt inte under den första tiden.
    Nu undrar jag om det finns fler som fått läkemedlet utskrivet så pass tidigt i graviditeten?
    Jag blir så nojig även om jag fått det utskrivet av en läkare som ska veta sin sak och absolut inte ge mig detta om det skulle innebära risker.

Började med Lergigan Comp men det fungerar inte alls bra.

Hoppas verkligen någon kan ge mig ett lugnande besked så att jag vågar ta dessa tabletter. Är verkligen så himla jobbigt att må så här dåligt och inte ens kunna jobba. Att gå och duscha känns galet jobbigt.

Sedan så undrar jag även hur många dagar ni åt Ondansetron? Jag har fått 10 tabletter som jag ska ta 1-2 ggr dagligen. Ska man ta det även om jag känner mig bättre?
    Jag får prata med läkaren igen, men vill gärna ha en "vanlig persons" råd också. =)

Tack på förhand

• Svar på tråden Ondansetron vid illamående. Brådskande svar!
  • Alvi

Rent spontant vet jag att cancerpatienter får Ondansetron mot illamående vid cellgiftsbehandling... jag skulle dra öronen åt mig, .......

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Miami

Hej! Har ätit zofran/ondansetron (samma medicin) sedan väldigt tidigt i grav. Äter det fortfarande och är nu i v 17. Har fått recepten av flera olika läkare när jag varit inlagd på gyn. Har även fått det direkt av bm när jag varit inlagd. I början var jag verkligen orolig men eftersom varken Lergigan eller Primperan funkade för mig så var det enda utvägen (kunde inte behålla något alls). Men efter att ha pratat med flera läkare och barnmorskor om det så kändes det bättre, blev lite lugnad av dem... :) Jag tror inte att du behöver oroa dig, det är många som äter den! Äter 3 om dagen, 1 innan varje måltid. Kram!

• JOO

Tack så mycket för svaren! För mig är det från dag till dag. Exempelvis så mådde jag skit igår och spydde massor, men idag har jag inte spytt en enda gång. Illamåendet har hållt sig ganska jämt idag ändå. Så frågan är ju om man ska börja medicinering eller inte?

• Angels

Jag har fått Pimperan i stället då min läkare säger att det är det enda man bör äta som gravid. Nu är jag inte gravid, men försöker bli och vill då inte ha något som kan skada ev foster.

• Miami

Du behöver inte ta medicinen om du inte mår dåligt! Den verkar bara några timmar så det är bara onödigt. Ta den när du känner att det behövs, den är dyr och tar fort slut.

• JOO

Miami: Okej! Då tar jag inget idag, utan bara när jag mår jättedåligt.
    Verkar ändå vara lite skilda åsikter när det gäller detta, men du verkar ju veta mer eftersom du ätit dem. Jag får helt enkelt hålla tummarna att jag inte behöver påbörja medicineringen.

• Angels
    JOO skrev 2011-06-13 20:29:55 följande:
    Miami: Okej! Då tar jag inget idag, utan bara när jag mår jättedåligt.
    Verkar ändå vara lite skilda åsikter när det gäller detta, men du verkar ju veta mer eftersom du ätit dem. Jag får helt enkelt hålla tummarna att jag inte behöver påbörja medicineringen.
    Det är samma med Pimperan, man tar den bara när man mår illa.
  • lilla nin

Enl. min läkare så har man av primperan o lergigan ca 50 års erfarenhet så därför är det brukligt att börja med de, Ondansteron har  man ca 10 års erfarenhet i samband med graviditet då alltså. Så min läkare tyckte att vi provar 1 omgång till. (Varit inlagd för droppbeh. 3 gånger nu på 3 veckor) Så om det blir igen kommer jag prova Ondansteron ist.

• skrotis78

Jag fick Ondansetron utskrivet i vecka 10 när inget annat fungerade. Åt den till vecka 25 ungefär.

• JOO

Har ätit Ondansetron nu sedan vecka 9 och är nu i vecka 16. Det fungerar bra! Mår fortfarande lite illa emellanåt. Provade att sluta med dem för några veckor sedan då jag kände mig bättre, men slutade med att jag bröt ihop totalt och fick åka in för dropp. Så det var bara att fortsätta medicinering och jag känner nu att jag är på bättringsvägen, men som sagt fortfarande illamående från och till. Ena dagen kan jag må jättebra och dagen efter det vara sängliggande. Men det ska ju vara värt det så det är bara att bita ihop och köra på! =)

Svar på tråden Ondansetron vid illamående. Brådskande svar!