• Marcus121

Ensamstående och Jobba Skift.

Hej.
    Har precis fått veta av min chef att mitt nuvarande jobb kommer gå över till skift i oktober månad.

Nu undrar jag följande.
    Är det ett "natt dagis" Jag nu ska sätta min dotter i kö hos eller?
    Arbetstiderna kommer vara 0500-1400 eller 1400-2300
    Tar en halvtimme med bil så måste lämna henne 04:30 samt hämta henne när jag jobbar kväll 23:30

• Svar på tråden Ensamstående och Jobba Skift.
  • sirisdotter

Ja,  det verkar inte lätt.  Har arbetat obekväm arbetstid som ensam förälder hela mitt yrkesliv -  inte så svåra arbetstider dock.   Dett "nattis"    vi hade kontakt med ville att barnen skulle sova där hela natten om  jag inte kunde hämta före kl 21.   Det skulle bli oroligt för barnen om de hämtades lite då och då. 

Reglerna kanske är olika i olika kommuner /olika förskolor.   I mitt fall skulle det innebära att jag nästan aldrig skulle få tid tillsammans med barnet och jag lyckades få annat jobb och kunde flytta närmare släktingar,  som tog ob-passen.

• Marcus121

Som arbetsmarknaden ser ut nu inom mitt yrke är en flytt inte aktuellt.
    Släkt har jag inte i närheten.

Jag har tänkt mycket på hur jag ska lösa detta.
    Men har kommit fram till att en arbetande förälder i alla fall är bättre än en som är arbetslös.

Har haft det knappert många år innan jag lyckades få tag på detta jobbet.
    Vill verkligen inte gå tillbaka till "träsket" igen.

Så det är nattdagis som är lösningen? Eftersom flytt går bort.

• sirisdotter
    Marcus121 skrev 2011-06-13 21:38:55 följande:
    Som arbetsmarknaden ser ut nu inom mitt yrke är en flytt inte aktuellt.
    Släkt har jag inte i närheten.

Jag har tänkt mycket på hur jag ska lösa detta.
    Men har kommit fram till att en arbetande förälder i alla fall är bättre än en som är arbetslös.

Har haft det knappert många år innan jag lyckades få tag på detta jobbet.
    Vill verkligen inte gå tillbaka till "träsket" igen.

Så det är nattdagis som är lösningen? Eftersom flytt går bort.
    Jag valde också att vara arbetande förälder,  Även om jag kan bli avundssjuk på FL ibland när jag läser om föräldrar som stämplar enbart för att jobbets arbetstider inte fungerade.   Innerst inne vet jag att jag inte skulle ha trivs med att gå hemma år efter år.  

Nej,  arbetsmarknaden är tuffare nu,   och inte alla har yrken där jobb finns i varje kommun,
  • mejmej

nattis och kanske gå ner och jobba 75% så borde hon kunna sova hemma kanske, alla har rätt till det om barnen är små nog tror 8år. ekonomiskt får du ju ob och skift tilltilläg så blir kanske inte så stor skildnad. dock är inte natt dagis lätt att få eller hitta alla gånger alla komuner har ine änns och oftas ett fåtal platser

• Marcus121

Får väl ställa mig i kö på ett natt dagis. och eventuellt ta ut mina sista FD. För att lösa det.

Tack för alla svar.

Svar på tråden Ensamstående och Jobba Skift.