Hur mycket hade ni betalt?
Jag behöver lite hjälp..
Har fått beställning på stickade filtar, men har så svårt att ta betalt.
Hur mycket hade ni betalt för en stickad ullfilt (Perfekt att ha i vagnen kalla vinterdagar) 68 x 85 cm stor?
Kanske 300?
För att få den såld skulle jag inte våga gå över 300..
jämför på tradera och titta...eller affärspriser.
Du har ju ändå gjort den själv (?) så det känns ju fånigt att gå för lågt också..
Vad kostar materialet och hur lång tid tar det att sticka en filt?
Gör du det för att du tycker det är skoj och har tid till det, samt kanske känner beställaren så hade jag nog bara tagit betalt för materialet. Men gör du det för att tjäna en hacka får du ta en arbetskostnad också.
Materialkostnad? Tid?
Ser jättefin ut, jag hade definitivt betalt extra för något handgjort. Kanske 1000 kr eller mer? På vintern.
Materialkostnad, ca 230 kr..
Tid ca 8 timmar
Tidigare har jag bara tagit betalt för materialkostnaden, Jag stickar för att jag tycker det är kul, dessutom kan man ju sitta framför tv:n osv och göra det.. Men det är ju ändå en del arbete med den..
Jag har funderat på 300 kr :) , men var rädd att det kanske var för dyrt..
Tack för era svar.
300-500
På tradera är det väldans poppis med handgjorda filtar och dylikt..
Som sagt, spana in där och jämför priserna..
Där är chansen stor att summan stiger ganska fort..värt att pröva iaf.
Åh så tjusigt.. fick man välja färg så 500:- :O)
Jag tycker du ska se till att ta rimligt betalt för det du gjort! Om ingen någonsin kommer att börja våga ta betalt för sin tid (syftar nu mest till "kvinnoarbete" såsom just handarbete etc.) så kommer aldrig priserna heller att höjas och komma på någon slags rimlig nivå.
Hur många män tror ni att t.ex. skulle skruva med bilar, nästintill gratis, i flera timmar till främlingar, "bara för att det är kul och inte kan jag ju ta betalt för nåt som är kul"? Det är nog inte många det....
Nä, våga ta betalt för ert arbete, tycker jag!
Visst är det svårt då att få nåt sålt, om man kanske vill ha mer än dubbelt så mycket betalt som "alla andra". Men i din situation, där du faktiskt fått beställning på ditt arbete, så har du ju en helt annan möjlighet vad gäller prissättningen!
En sån filt är ju inte så jättestor, men för mig hade det dock tagit mååånga timmar att sticka en själv. Men för dig kanske det går rätt snabbt? Så sånt måste man ju också ta lite i beaktande. Men om enbart materialkostnaderna är 230 kr så tycker jag att 300 kr är på tok för lågt! Jag hade nog varit villig att betala minst 450 kr för en sån filt, speciellt ifall jag själv faktiskt beställt den av någon!
Om materialkostnaden är såpass hög tycker jag du minimum ska ha 450kr..... Men kundunderlaget blir väl mindre ju dyrare filten blir!
Minst 350:- tycker jag, får man välja färg kanske lite mer. men som sagt, ju dyrare ju färre som vill köpa. Skulle själv aldrig köpa en filt för över 300:-
Tack för alla svar (trodde inte att jag skulle få så många). Då vet jag att jag inte tar något överpris iallfall.. och kanske till och med kan höja priset lite om jag får fler beställningar.
Man får välja vilken färg man vill :) , Jag ska precis börja på en filt till en liten kille, den ska bli vit med blå virkad kant rund om och ett blått hjärta (syns dåligt på bilden).
Jag tror överlag att det är svårt att ta betalt för sitt handarbete. Jag har iallafall jättesvårt för det., är nog inte tillräckligt stolt över det jag gör, hittar hela tiden små fel och saker som kunde varit bättre.
Jag har jobbat som florist i många år, och där är det samma sak... folk vill oftast bara betala för blommorna och förstår inte att det kanske tar en halvtimme - timme av floristens tid att göra ett fint arrangemang.
Tack än en gång! (Jag tar gärna emot fler tips och idéer)
Nu har jag lagt ut en filt på tradera.. satte 300 kr som utgångsbud..
Tror dock att det är helt fel årstid att sälja varma ullfiltar, haha, men testa kan man alltid :)
http://www.tradera.com/Mysig-ullfilt-till-bebisen-barnvagnen--auktion_302564_134881283