• pigglet

Maskrosfläckar på kläder!!!

Någon som har något bra tips hur man får bort maskrosornas svarta fläckar från kläder? Kan ju inte vara bara mina barn som har dille på att plocka maskrosor...

Jag skrubbar dem med gall-tvål tills jag nött upp tyget, men någon har kanske ett bättre alternativ!

/Ulrika

• Svar på tråden Maskrosfläckar på kläder!!!
  • Muffins i magen

Lägg kläderna i blöt i en hink med vanish över natten, tvätta sedan i maskin. Funkar varje gång på maskrosfläckar!

• Busbellan

Jag har med fått bort maskrosfläckar med vanish, men jag använder gelen
    Gnugga på fläckarna och låt verka några timmar. Jag brukar sätta på det på kvällen och tvätta dagen efter.

Mamma till Nora, August och Ella
  • pigglet

Åh - ska GENAST skriva upp vanish på inköpslistan!!! Tror ni det kan funka även på kläder som är tvättade en gång? Är det bara som jag inbillar mig, eller syns fläckarna inte förrän man tvättat plagget?

• Busbellan
    pigglet skrev 2011-06-14 08:27:57 följande:
    Åh - ska GENAST skriva upp vanish på inköpslistan!!! Tror ni det kan funka även på kläder som är tvättade en gång? Är det bara som jag inbillar mig, eller syns fläckarna inte förrän man tvättat plagget?
    Jag har enbart använt det på fläckar som redan är tvättade, precis som du säger så syns ju sällan fläckarna innan tvätt
  • pp08

Tycker också att vanish spray funkar bättre än gall tvål.

♀ 090619
  • pigglet

Har dränkt in byxorna med vanish gel i kväll. Så får vi se hur det går imorgon då...

Men jag blir lite oroad - på flaskan står det att man bara ska ha på det max en timme, eller max 4 timmar om man lägger det i blöt... Men, men jag har ju inte så mycket att förlora, byxorna är ju helt förstörda i det skick de är nu. Jag får lita på er helt enkelt :)

• Busbellan
    pigglet skrev 2011-06-15 20:30:42 följande:

Har dränkt in byxorna med vanish gel i kväll. Så får vi se hur det går imorgon då...

Men jag blir lite oroad - på flaskan står det att man bara ska ha på det max en timme, eller max 4 timmar om man lägger det i blöt... Men, men jag har ju inte så mycket att förlora, byxorna är ju helt förstörda i det skick de är nu. Jag får lita på er helt enkelt :)

Ja, jag vet att det står det på, men det brukar inte ta fläckarna på bara den tiden så därför kör jag över natten och än har jag inte förstört något plagg i alla fall
Svar på tråden Maskrosfläckar på kläder!!!