• Svalövsmamma

4 åring med period med täta trängningar men ej UVI - hur hantera?

Vår 4-åring hade för ett tag sen en period där hon behövde kissa väldigt ofta. Ibland kunde hon hålla sig 3-4 timmar (normalt) men sen ibland behövde hon 5-6 gånger på en timme. Det hände också att hon grät på toaletten för att det inte kom något fast hon behövde. Vi pratade med dagis men detta var inget de hade uppfattat alls. När det gått en vecka skulle vi precis kontakta vårdcentralen men då försvann alla symtom plötsligt.

För en vecka sedan började det så smått igen och imorse var vi på vårdcentralen för att kolla om det kanske var en urinvägsinfektion som ställde till det (dock ingen sveda eller andra symtom). Men icke. Provet visade ingenting och ssk som vi träffade trodde att det helt enkelt var en fix idé hon hade. Till saken hör att hon verkligen blir uppriktigt ledsen när hon gång på gång får jättebråttom till toaletten (tvåhandsfattning och näst intill panik) och det sen inte kommer någonting. Dessutom vaknar hon 1-3 gånger på nätterna och kissar (då kommer det kiss), något hon inte gjort sen hon fyllde 2 år (och då i sömnen i blöja). Både vi och hon själv är nu jättetrötta pga springet om nätterna och vi vet inte vad vi ska göra.

Någon som har något tips om hur man bryter sånna här idéer (om det nu är en sådan)? eller som vet vad det annars kunde vara? Inga stora förändringar har skett här hemma men en lillebror förväntas titta ut i augusti (som hon är jätteglad för och involverad i förberedelser + frågar om varje dag). Jag är dessutom sjukskriven pga svår foglossning och klarar inte av att leka på samma sätt men kompenserar med mycket läsning, hitte-på-sagor, pyssel och annat som jag klarar av. Vilda lekar får hon ta med pappan om kvällarna och på dagis. Kan detta vara något som ställer till det? Hur kan man i så fall hjälpa henne att hantera det?

Behöver alla råd vi kan få! Tycker så synd om henne som blir så ledsen och frustrerad och som dessutom är som en zombi på morgnarna pga sömnbrist. Vad kan vi göra? Hur hanterar vi detta på bästa sätt?

• Svar på tråden 4 åring med period med täta trängningar men ej UVI - hur hantera?
  • ladysoul77

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig, men jag kan berätta om min dotter som fyller 4 om en månad.. Hon har varit väldigt svår att pott-träna. D.v.s det funkar inte alls. Vi har hållt på i omgångar sedan hon var 2,5 typ. 

Nu är det så att hon gärna vill ha trosor, men hon ber om en blöja då hon vill kissa eller bajsa. Det låser sig helt enkelt på toaletten. Hon kan ha gått i trosor i upp till 8 timmar utan att hon kissar på sig! Helt otroligt. Anledningen till varför det låser sig på toaletten är mental antar jag. Hon vill men vågar inte.. Men vi låter henne ha blöja just för att det inte ska bli så att hon inte tömmer blåsan (och tarmen) ordentligt. 

Kan det ha blivit någon sådan låsning? Att hon helt plötsligt blivit mera medveten om sin kropp på nåt sätt?

Vill tillägga att min dotter är väldigt envis och vill klara ALLT själv. Hon blir förtvivlad om hon inte kan saker, har höga krav på sig själv.. (vilket vi försöker jobba på, det är inte bra förstås) Vilket leder till att hon är rädd att kissa på sig antar jag. Kanske din tös är likadan? 

• Cloud

Torkat sig för dåligt eller svamp?

• Svalövsmamma

Vår tjej har varit helt blöjfri i 2½ år nu och har väldigt sällan olycker (nån enstaka under våren på dagis). Hon har hela tiden accepterat toaletten och om den skulle vara upptagen står pottan fortfarande kvar som hon mycket väl kan använda om det är kris. Själva kissandet är inget problem. (Var inte heller något problem att kissa i mugg imorse för urinprovet.) Däremot har vi precis börjat få henne till att torka sig själv efteråt. Detta har de gjort på dagis i 1 år där de får klara det själva efter de kissat (däremot hjälp vid behov efter bajsning), vilket har varit helt utan problem. Hon fixar det själv hemma också även om det kan vara lite suckar och "kan du inte torka mig den här gången bara...?". Vi står på oss och säger att hon klarar det så bra själv och hon får mycket beröm. Vi hjälper henne när hon tex är dålig i magen eller på ovanvåningen där hon inte når att ta papper själv. Men om detta skulle vara orsaken så borde hon väl dra sig från att gå på toaletten, inte springa dit oftare?

Hon har nämnt någon gång att "nu är jag så duktig som kan det här själv också så nu är jag snart en storasyster!" jättegulligt men kanske har hon själv stora krav på sig om vad som krävs av en storasyster? Vi har inte ställt några speciella krav i samband med storasyster-rollen och hon är själv noga med vad lillebror får göra som inte hon får, och vad hon får göra men inte lillebror. Kanske tror hon att hon måste klara sig helt själv? Vi pratar mycket om den här stora förändringen och hon verkar helt okej med det men klart att det kan vara något som ligger bakom.

Jag tror inte att det är något kiss- eller toalett-relaterat som orsakar detta utan om det är något psykiskt så tror jag att det är något helt annat som ligger bakom.

• Svalövsmamma
    Cloud skrev 2011-06-14 11:14:59 följande:
    Torkat sig för dåligt eller svamp?

Att hon torkar sig för dåligt skulle det kunna vara de fall där hon i princip vänder på tröskel och springer in igen men borde ju knappast vakna av det på nätterna?

Vad är symtomen för svampinfektion?

• Guld gossarnas Super Mamma

lär henne att tömma blåsan ordentligt,altså att sitta kvar en stund till trots att hon själv tycker att hon är klar,hennes blåsa verkar vara över aktiv av att den nog alltid får en mängd urin kvar i blåsan och då måste tömmas igen snart.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Svalövsmamma
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-06-14 11:33:31 följande:
    lär henne att tömma blåsan ordentligt,altså att sitta kvar en stund till trots att hon själv tycker att hon är klar,hennes blåsa verkar vara över aktiv av att den nog alltid får en mängd urin kvar i blåsan och då måste tömmas igen snart.

Det gör vi. Vi har lagt in pixiböcker och tidningar där som hon ibland sitter och läser trots att hon bara ska kissa. När hon däremot suttit en kvart och storbölar för att det inte kommer något så ger vi rådet att gå därifrån en stund och prova igen sen. Hon sitter faktiskt ganska ofta rätt länge där (räknar 5 min som länge för att endast kissa). De gånger hon är snabb kissar hon massor direkt och behöver oftast inte dit igen på en stund. Ibland startar vi även kranen lite för att se om det kan hjälpa att lyssna på porlande vatten, vilket hjälper ibland.

Ibland frågar hon om jag kan komma och "hjälpa henne kissa", hon menar då att jag ska sitta på golvet och kramas, fixa med rinnande vatten och trösta henne om hon är ledsen. Vet inte hur man ska göra med det? Är hon ledsen brukar jag gå in till henne, säga att jag inte kan hjälpa henne kissa men jag kan trösta henne lite och hålla henne sällskap. Det är kanske dumt? Det kanske ger signalerna att om hon har problem med kisseriet så får hon mer uppmärksamhet? I vanliga fall skulle jag inte resonera så men om det här är en fix idé bara så kanske det är så? Usch vet inte alls om man ska dalta med henne på toaletten eller om man ska uppmuntra henne att gå därifrån om det inte kommer något så kan vi gosa i soffan istället direkt efteråt? Har försökt med det också när det varit riktigt jobbigt för henne men hon säger bara att hon behöver kissa. Hoppar hon ner så måste hon hoppa upp direkt igen...

• ladysoul77
    Svalövsmamma skrev 2011-06-14 12:34:42 följande:

Det gör vi. Vi har lagt in pixiböcker och tidningar där som hon ibland sitter och läser trots att hon bara ska kissa. När hon däremot suttit en kvart och storbölar för att det inte kommer något så ger vi rådet att gå därifrån en stund och prova igen sen. Hon sitter faktiskt ganska ofta rätt länge där (räknar 5 min som länge för att endast kissa). De gånger hon är snabb kissar hon massor direkt och behöver oftast inte dit igen på en stund. Ibland startar vi även kranen lite för att se om det kan hjälpa att lyssna på porlande vatten, vilket hjälper ibland.

Ibland frågar hon om jag kan komma och "hjälpa henne kissa", hon menar då att jag ska sitta på golvet och kramas, fixa med rinnande vatten och trösta henne om hon är ledsen. Vet inte hur man ska göra med det? Är hon ledsen brukar jag gå in till henne, säga att jag inte kan hjälpa henne kissa men jag kan trösta henne lite och hålla henne sällskap. Det är kanske dumt? Det kanske ger signalerna att om hon har problem med kisseriet så får hon mer uppmärksamhet? I vanliga fall skulle jag inte resonera så men om det här är en fix idé bara så kanske det är så? Usch vet inte alls om man ska dalta med henne på toaletten eller om man ska uppmuntra henne att gå därifrån om det inte kommer något så kan vi gosa i soffan istället direkt efteråt? Har försökt med det också när det varit riktigt jobbigt för henne men hon säger bara att hon behöver kissa. Hoppar hon ner så måste hon hoppa upp direkt igen...

Det där med att komma och hjälpa henne kissa har jag också varit med om! Vår dotter var helt förtvivlad för ett tag sedan.. Hon satt på toaletten och sa "jag vill vara som de andra barnen, kan du hjälpa mig att kissa".. Hela mammahjärtat brast! Då satt jag med henne och kramades, men det kom ingenting.. Jag förstår att vi har olika problem då det gäller toaletten i och med att din flicka redan är blöjfri, men jag ville ändå berätta att min dotter gjort samma sak. 

Som du säger, det ligger säkert något annat bakom. Du var inne på att hon ville vara duktig storasyster. Kanske är nåt där?
  • fru edinge

Reservera mig för felstavning, men finns en åkomma som heter urikrett? Syns ej på kissodling, för det sitter längre upp eller vad de sa..ska själv kolla upp min 3,5 åring nu pga han kissar väldigt mycket/ofta..kollade först för diabetes pga det ligger i släkten.. Men var inte det, sen långt om länge kom en kusin på att hon haft detta på sin dotter..fick tabletter i en ve ka, sen var allt normalt igen!!

• Junior mint

Hur gick det för dig, eller din dotter, TS? Precis detta har just hänt min dotter på 3år. Hon har skött kisset och bajset jättebra själv dagtid, men haft blöja på natten. Så plötsligt i går kissade hon på sig tre gånger och springer hela tiden på toa utan att det kommer nåt. Jag tänker på urinvägsinfektion eller förkylning som anledning, alltså ingen fix idé, eller annan psykologisk anledning då det kom så plötsligt... Jag kommer nog ringa VC imorgon.

• Junior mint

ingenting upptäckt i kisseprovet på VC idag. Väntar på odling. Hoppas att jag inte själv blåst upp problemen för henne genom att släpa iväg henne till doktorn.

• Svalövsmamma

Min dotter mår bra igen nu. Det försvann sakta av sig själv efter några veckor. Va bra att du testade henne! Det är ju viktigt att utesluta fysiska orsaker först. Jag tror inte du gjort någon skada men försök prata om det så hon förstår att det inte är något fel på henne utan att ni vill hjälpa henne med att sluta behöva kissa så ofta eftersom det är jobbigt för henne. Jag kan fortfarande inte säga vad som utlöste de där perioderna , men de va tuffa för oss allihop och hindrade henne för att kunna leva som vanligt så jag hoppas att de inte kommer tillbaka igen...

• Junior mint

Hej, tack för ditt svar! Skönt att det är bra med din dotter nu. Ja det kanske bara är så att det kommer bakslag i utvecklingen och att någonting utlöser sådana här perioder. Jag har funderat nu på om det nog är psykologiskt ändå. Hon är inne i en period där det handlar mycket om närhet och distans till människor. Mamma o pappa är nära, kompisarna längre bort. Mycket utveckling på gång! Det finns ingen prestige för mig att gå tillbaka till blöjor, men vi låter henne få bestämma vad som känns bäst. Vi har laddat med flera ombyten på dagis och de går runt runt i tvättmaskinen. (tvättmaskinen är verkligen världens bästa uppfinning! )

• Junior mint

Kan berätta att det var uvi. Det visade sig i odlingen. Det tog lite tid att komma tillbaka till läget utan blöjor, men nu är det bra igen! Tack för dina svar svalövsmamman!

Svar på tråden 4 åring med period med täta trängningar men ej UVI - hur hantera?