• pelagia

Minifom bara på natten?

Min 17 dagars bebis har börjat få problem med gaser på natten. Vi kör liggamning och jag har amningsnapp pga av såriga vårtor. Har börjat med semper magdroppar men funderar på att köra minifom också. Undrar dock om man måste ge minifom inför varje måltid eller om det räcker att ge vid nattamningarna eftersom det egentligen bara är då hon har gasproblemen (märker inget på dagen).

Hon är väldigt svår att rapa - jag lyckas nästan aldrig!

• Svar på tråden Minifom bara på natten?
  • Livets under

För att det ska ge nån verkan så tror jag det är lika bra du ger innan varje måltid.
    Det tar ju lite tid innan det funkar o för att det ska hjälpa bör man nog ge inför varje mål då det gärna kommer ner lite luft i magen då.

Hoppas det ger sig!

• Fröken Susidus

Frågade på BVC eftersom min bebis är likadan men hon sa att man måste ge 7 gånger per dag för att det ska ge verkan. Matar man fler gånger behöver man inte ge.

Hon rekommenderade att man gav 20 droppar istället för 10 för att få bäst effekt.

• Suneboll

Vi hade minifom till 1a barnet innan jag insåg att man ofta kan komma tillrätta med gasproblemen genom att ändra sin amningsteknik....kanske kan det hjälpa er oxå, fråga någon amningsexpert. Man ska se till att de får i sig den feta mjölken och alltid börja amma det bröst man slutade med senast. Sväljer hon mkt luft? För mkt förmjölk? Hur ser bajset ut, är det grönt eller gult??? Om du inte har hiskliga sår så kanske det räcker att du använder lanolinkräm istället för amningsnapp. Amningsnappen förhindrar ju effektiv tömning av bröstet.
    Annars måste man precis som fröken susidus skrev ge mkt mer än vad som står på flaskan, annars hjälper de inte.
    Har oxå märkt om man aktivt bajsar el fiser bebisen så får den lättare ut gaserna, jag har börjat göra det på kvällen så han fiser o stånkar mindre på natten. Håll bebisen i benen över en potta/vasken toa etc som man gör när man ECar dem, de brukar fisa o bajsa ut det mesta då o sover sen bättre.

• Eleonor01

Vad betyder ecar dem??? Har samma problem med min son. Vad menar du att man ska göra???

• SailorGirl

Efter att ha kört med minifom i 6v utan bättring provade vi sempers droppar istället. De ger man en gång om dagen och de hjälpte direkt, även om det tog 1-2v innan effekten kom fullt ut. Plötsligt hade vi en glad bebis istället för en som konstan skrek, bajsade, gubba-fes och kaskadkräktes.

Under hela tiden (både minifom och semper) slutade jag även med "synliga" mjölkprodukter om det inte var laktosfritt. När jag behövde toppa upp amningen gav vi nutramigen eller pepticate (beroende på vad apoteket hade hemma). Vid 3½-4 månader återgick jag till normal kost utan att lillan fick ont i magen.

• pelagia

Tack för alla tipsen!!

suneboll - vad menar du med aktivt bajsa dem? EC??

• Suneboll

Kolla under menyn blöjfri bebis här på familjeliv, man håller dem med ryggen mot sig o har händerna på deras lår så de hamnar i grodposition vilket gör att de bajsar/fiser....och slipper ligga o stånka o grymta o prutta. Av nån anledning verkar bebisar hålla på med det på nätterna :=( Så gnäller de o skiker för att de vill sova men stör sig själva.

Fisar, skummit el grönt bajs o massa kräkningar o att de vill suga ofta kan vara ett tecken på att de får i sig för mkt förmjölk så det bästa är att se över amningstekniken innan man gör mgt annat....fast ECa kan man ju såklart göra :0)
    Många bebisar är såhär de första veckorna o sen vid 1-2 månaders ålder brukar bajsandet o fisandet o stånkandet bli bättre av sig självt :0) 

• Fridayyy
    Suneboll skrev 2011-06-20 14:54:57 följande:
    Kolla under menyn blöjfri bebis här på familjeliv, man håller dem med ryggen mot sig o har händerna på deras lår så de hamnar i grodposition vilket gör att de bajsar/fiser....och slipper ligga o stånka o grymta o prutta. Av nån anledning verkar bebisar hålla på med det på nätterna :=( Så gnäller de o skiker för att de vill sova men stör sig själva.

Fisar, skummit el grönt bajs o massa kräkningar o att de vill suga ofta kan vara ett tecken på att de får i sig för mkt förmjölk så det bästa är att se över amningstekniken innan man gör mgt annat....fast ECa kan man ju såklart göra :0)
    Många bebisar är såhär de första veckorna o sen vid 1-2 månaders ålder brukar bajsandet o fisandet o stånkandet bli bättre av sig självt :0) 
    Men vaddå får i sig för mycket förmjölk? Vad ska man göra då? Min bebis har skummit bajs, mest gult med lite grönt ibland.
Svar på tråden Minifom bara på natten?