• candlelight

Lagfart & pantbrevs kostnader

Vi har precis köpt hus som vi får tillgång till i juli.
    De siffror som står i det häftet stämmer inte för oss (då vi inte behövde lägga 15% i kontantinsats utan bara 10%), så vi funderar lite på hur mycket vi ska betala i lagfart och pantbrev.

Vi har kikat runt på nätet, men av någon konstig anledning, så får vi olika siffror var och varannan dag. ;P

Jag satt och googlade lite nu på morgonen, och då stod det på en sida att man betalar 1,5 % i lagfart och 2 % i pantbrev, så långt är vi med.

På en sida stod det att man ska räkna bort det man betalar i kontantinsats och det befintliga pantbrevet på det huset såldes för, och räkna 2 % på den summan det blir efter man dragit av det.

I vårt fall:

Huset gick för 1 540 000 :-
    Pantbrev 440 000 :-
    Kontantinsats 155 000 (huset sänktes 10 000:- pga. att vi hittade ett fel vid besiktningskontrollen).

PANTBREV

1 540 000 - 440 000 - 155 000 =  945 000 :-

945 000 * 0,02 + 325 (avgiften) = 19 225 :- PANTBREVSKOSTNAD

LAGFART

1 540 000 * 0,015 + 825 = 23 925 :- LAGFARTSKOSTNAD

Sammanlagt = 43 150 :-

Stämmer detta? Har vi räknat rätt? 

• Svar på tråden Lagfart & pantbrevs kostnader
  • She is Me

Du ska inte räkna av kontantinsatsen på pantbrev, köpeskillingen den sammanlagda minus de existerande pantbreven. Och 2% på den summan. Plus en expeditionsavgift.

Lagfarten stämmer som ni räknat

• She is Me

Eller det är klart jag ändrar mig man tar ju ut pantbrev på det ni lånar så ja då räknar man bort kontantinsatsen men lagfarten är på köpeskillingen

• MLC

Lagfarten kostar mycket riktigt 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i exp. avgift ( hela köpeskillingen inkl. handpenningen)
    Pantbrev kostar 2% av det beloppet ni tar ut + exp kostnaden 325 kr och ni tar ju inte ut till mer än ni behöver låna för.
    (Att ni betalat 10% i handpenning (det är kutym i alla fastighetsaffärer) saknar betydelse enligt de nya reglerna får man inte låna till mer än 85% på fastigheten och det är det du behöver pantbreven till lånar du 90% är de sista 5% ett sk blancolån och då behövs inga pantbrev annars har du varit en god förhandlare och då är det bara att gratulera att du lyckats få banken att bryta mot gällande regler).

Ta lånesumman ni lånar med fastigheten som säkerhet minus de pantbrev som redan finns så får ni beloppet på pantbreven som saknas ta det gånger 2% + 325 kr så får du totalkostnaden för pantbreven.

• candlelight
    MLC skrev 2011-07-06 14:32:37 följande:

Lagfarten kostar mycket riktigt 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i exp. avgift ( hela köpeskillingen inkl. handpenningen)
    Pantbrev kostar 2% av det beloppet ni tar ut + exp kostnaden 325 kr och ni tar ju inte ut till mer än ni behöver låna för.
    (Att ni betalat 10% i handpenning (det är kutym i alla fastighetsaffärer) saknar betydelse enligt de nya reglerna får man inte låna till mer än 85% på fastigheten och det är det du behöver pantbreven till lånar du 90% är de sista 5% ett sk blancolån och då behövs inga pantbrev annars har du varit en god förhandlare och då är det bara att gratulera att du lyckats få banken att bryta mot gällande regler).

Ta lånesumman ni lånar med fastigheten som säkerhet minus de pantbrev som redan finns så får ni beloppet på pantbreven som saknas ta det gånger 2% + 325 kr så får du totalkostnaden för pantbreven.

Vi ska betala cirka 42- 43 000 :- precis som jag räknat ut.
    Har varit på banken och fått hem alla papper och allting, och det var den summan jag räknat ut som vi skulle betala.  
Svar på tråden Lagfart & pantbrevs kostnader