• hanzi

Normalt blodvärde??

Hej! 

var på hälsokontroll idag, tog bl.a. stick i fingret för att få reda på blodvärdet. Mitt låg på 124 och sköterskan menade på att det var lite lågt. Sen sa hon att det normala för kvinnor ligger mellan 120-150. Men vadå, är det då lågt eller är det normalt?? :S Man blir ju ltie förvirrad. Vad har ni för blodvärden?  

• Svar på tråden Normalt blodvärde??
  • Philippa

Jag brukar ligga på 140.

• Dimitra

Lågt men inom normalspannet skulle jag ha sagt, men det var kanske underförstått från sköterskans sida.

Jag hade 134 sist jag kollade men så är jag gravid också.

The Dimitra universe.
  • SilentStar

Jag är gravid och har 101 och måste käka massa järntabletter, hade varit lycklig om jag hade haft 124 i blodvärde. Då kanske jag hade känt mig lite piggare också

• hanzi

tänkte mest eftersom jag tagit rätt många prover på sista tiden, varit på akuten nu några gånger och man har hela tiden konstaterat att blodproverna var normala... menmen. 

Är det någon som vet om man brukar kolla blodvärde även när man tar blodprov från armen eller är det bara genom stick i fingret?  

• Starkast
    hanzi skrev 2011-06-14 11:45:00 följande:
    tänkte mest eftersom jag tagit rätt många prover på sista tiden, varit på akuten nu några gånger och man har hela tiden konstaterat att blodproverna var normala... menmen. 

Är det någon som vet om man brukar kolla blodvärde även när man tar blodprov från armen eller är det bara genom stick i fingret?  
    Det är ett helt normalt värde så den ssk kommentar var väldigt konstig.

Blodvärde är ett  rutinprov som alltid tas när de tas, så du har garanterat tagit det alla svängar på akuten.
  • hanzi
    Starkast skrev 2011-06-14 19:59:40 följande:
    Det är ett helt normalt värde så den ssk kommentar var väldigt konstig.

Blodvärde är ett  rutinprov som alltid tas när de tas, så du har garanterat tagit det alla svängar på akuten.
    Okej, tack för svar Glad Var senare för min husläkare för kontroll av annat och då ville han ta blodvärde som rutin igen och då låg det minsann på 130. hmm. Alltså ökat sen morgonen. Men jag passade på att fråga honom vad det normala blodvärdet för en kvinna är redan innan man tog provet och då sa han att han gissar på att jag ligger någonstans mellan 120-130 och att det är normalt. Och ja, han gissade ju typ rätt. 
  • Starkast
    hanzi skrev 2011-06-14 20:12:55 följande:
    Okej, tack för svar Glad Var senare för min husläkare för kontroll av annat och då ville han ta blodvärde som rutin igen och då låg det minsann på 130. hmm. Alltså ökat sen morgonen. Men jag passade på att fråga honom vad det normala blodvärdet för en kvinna är redan innan man tog provet och då sa han att han gissar på att jag ligger någonstans mellan 120-130 och att det är normalt. Och ja, han gissade ju typ rätt. 
    Det har variationer under dagen beroende på kroppens vätskebalans. På dagen har du hunnit dricka mer än vad du har gjort på morgonen.
    Likaså beror det på hur provet tas, dvs hur mycket koksalt de spolar med och hur mycket "slask" de drar ur innan provet tas. Finns för mycket koksalt blir blodet utspätt och visar ett lägre värde.

Men ditt värde var ju aldrig onormalt.
    Man har även sänkt referensvärdet till 115 då det är normalt även för kvinnor att ha under 120. Men det brukar vara först nedåt 100 innan någonting görs - beroende på övrig blodstatus.
  • hanzi
    Starkast skrev 2011-06-14 22:06:48 följande:
    Det har variationer under dagen beroende på kroppens vätskebalans. På dagen har du hunnit dricka mer än vad du har gjort på morgonen.
    Likaså beror det på hur provet tas, dvs hur mycket koksalt de spolar med och hur mycket "slask" de drar ur innan provet tas. Finns för mycket koksalt blir blodet utspätt och visar ett lägre värde.

Men ditt värde var ju aldrig onormalt.
    Man har även sänkt referensvärdet till 115 då det är normalt även för kvinnor att ha under 120. Men det brukar vara först nedåt 100 innan någonting görs - beroende på övrig blodstatus.
    Ja jag tänkte väl det kunde ha något med det att göra. jag skulle ju fasta från kl 24 dagen innan hälsokontrollen så jag gick ju dit på tom mage så att säga.

Men känns bra att veta att jag har ett normalt värde iaf  
  • Mumin80

120 och uppåt är väl normalt. Däremot så vill jag minnas att om man har under 125 som kvinna så får man inte donera blod. 

• hanzi
    Mumin80 skrev 2011-06-15 12:38:48 följande:
    120 och uppåt är väl normalt. Däremot så vill jag minnas att om man har under 125 som kvinna så får man inte donera blod. 
    nej det stämmer, 125 ska man ha för att kunna ge blod. 
  • Jag är bara jag

När jag gav blod på stenåldern var 115 gränsen så det är tydligen höjt. Men jag ligger konstant på minst 135 och har haft över 150 också. Syrran får vara supernöjd om hon hamnar på 100 ö.h.t!

• hanzi
    Jag är bara jag skrev 2011-06-15 14:16:17 följande:
    När jag gav blod på stenåldern var 115 gränsen så det är tydligen höjt. Men jag ligger konstant på minst 135 och har haft över 150 också. Syrran får vara supernöjd om hon hamnar på 100 ö.h.t!
    jaså låg gränsen på 115 innan, ja det var ju lite skillnad. 

Men för att höja sitt blodvärde, är det någon som har tips på vad man kan göra? Äta mycket järnrik kost har jag förstått det som? Är det bara kosten som spelar in eller gör motion också det? Jag har börjat träna nu så hoppas på att få en bättre syreupptagningsförmåga. Har varit idrottare och mått jättebra, men senaste året har jag varit väldigt stillasittande med dålig kost. Men nu vill jag börja äta bra och motionera igen  
  • Starkast
    hanzi skrev 2011-06-15 15:54:31 följande:
    jaså låg gränsen på 115 innan, ja det var ju lite skillnad. 

Men för att höja sitt blodvärde, är det någon som har tips på vad man kan göra? Äta mycket järnrik kost har jag förstått det som? Är det bara kosten som spelar in eller gör motion också det? Jag har börjat träna nu så hoppas på att få en bättre syreupptagningsförmåga. Har varit idrottare och mått jättebra, men senaste året har jag varit väldigt stillasittande med dålig kost. Men nu vill jag börja äta bra och motionera igen  
    Vad som spelar in beror ju på VARFÖR värdena är låga. Om man ätit dåligt eller om det är symptom på någon sjukdom.
    Du har ett helt perfekt värde så det finns ingen anledning att kämpa för att få upp det. (för högt kan vara rent farligt för kroppen)
    Att börja träna och äta rätt låter som en bra idé då din nuvarande livsstil inte verkar särskillt sund var rädd om kroppen!
  • Ellih

Dessutom är ett kapillärt( i fingret) taget Hb betydligt osäkrare än ett venöst (i armen). Det räcker med att det rinner lite dåligt och den som tar provet pressar fingret så kan det läcka ut vävnadsätska och värdet blir för lågt.
    Eller som vi i branschen säger: Det är inget svårt att ta ett prov, svårigheten ligger i att få rätt svar.

• hanzi
    Ellih skrev 2011-06-16 13:28:00 följande:
    Dessutom är ett kapillärt( i fingret) taget Hb betydligt osäkrare än ett venöst (i armen). Det räcker med att det rinner lite dåligt och den som tar provet pressar fingret så kan det läcka ut vävnadsätska och värdet blir för lågt.
    Eller som vi i branschen säger: Det är inget svårt att ta ett prov, svårigheten ligger i att få rätt svar.
    Ja det verkar ju som så, för jag ringde sjukvårdsrådgivningen och frågade om de visste varför värdena blev olika och då sa de att de kapillära provverna inte var så säkra men att jag ligger ju någonstans mellan 124-130 och att det var ju helt normalt.
    Eddam skrev 2011-06-16 13:33:46 följande:
    Här kan du läsa..

www.geblod.nu/general.aspx?PageId=2728 
    Tack, ska kika! Glad
Svar på tråden Normalt blodvärde??