Inga öron.....
Hej!
Jag behöver lite tips på hur jag ska få min treåring att lyssna. Hon är väldigt aktiv och har alltid fullt upp. Det kan vara enkla saker som tex "kom så går vi nu ", "kan du plocka upp dina leksaker" eller "ta på dig skorna". Jag får säga till flera gånger innan hon bryr sig och det blir lätt att man höjer rösten och säger till på skarpen. Hon är väldigt förståndig och förstår "instruktionerna" men struntar helt enkelt i det. Hörseln är det heller inget fel på för det har jag kollat (genom att tyst säga "vill du ha glass" och då minsann hör hon)..... Jag försöker att undvika "inte" och säger oftast att "vi gör så här" eller liknande. Jag sätter mig ner så jag är på samma nivå som hon och tittar på henne. Hon tittar däremot på allt annat tex en hund lite längre bort eller en fågel eller en leksak. Hon hjälper ofta syskonen när jag ber dom göra liknande saker, men när hon ska göra det själv tar det stopp på lyssnandet. Min fasa är ju att hon hittar på något "farligt" och att jag (eller någon annan) inte hinner stoppa henne. Tips mottages tacksamt.