• Anonym (Hundgalen)

Fördelarna med att inte ha hund?

Vi har en hund hemma nu, under hela mitt liv har jag som längst varit utan hund i 3 dagar. Visst är det jobbigt med en skitig hund eller att man ibland känner sig låst men av 365 dagar så kanske det är 30 dagar av dom jag känner mig låst, resten är helt underbara. Visst skulle det kunna vara skönt att vara utan hund och inte bara behöva gå ut en dag om man känner för det.  Men vilka är mer fördelarna? Försöker övertala mig själv att ett liv utan hund är enklare men hunden blir ju en familjemedlem och är en helt underbar varelse - kan man lära sig att leva utan hund? 

Ni som haft hund länge och nu lever utan - vad har ni "bytt" ut hunden till för intressen? Kommer ni skaffa hund nångång mer i erat liv? 

• Svar på tråden Fördelarna med att inte ha hund?
  • Pickeli

Några fördelar:

Det blir inte skitigt och hårigt överallt på samma sätt.

Du slipper gå ut när du inte vill.

Det blir billigare, eftersom en hund kostar ganska mycket i både mat och annat.

Du behöver aldrig ha dåligt samvete om du ska göra något som inte hunden kan följa med på.

Du behöver inte planera resor och utflykter lika långt i förväg.

Du behöver aldrig bekymra dig om att få tag i en hundvakt.

Jag har haft hund hela livet, komemr aldrig skaffa en mer. Dels så har jag absolut itne tid och dels så är maken allergisk. Klar man längtar men det är lättere sen jag fick barn!

Google it!
  • ronjaeda

Har haft hund ända tills jag flyttade hemifrån..
    Vilken befrielse! Ta det inte fel, jag älskar alla djur men vill inte ha dem hemma.

Som du skriver! De skitar ner, HÅR överallt, gå ut och gå om man inte vill.
    Om man ska iväg måste man ha hundvakt osv.. Finns många fördelar med att inte ha hund och jag kommer aldrig i mitt liv skaffa en ;)

• Helle333
    Anonym (Hundgalen) skrev 2011-06-14 11:26:26 följande:
    Vi har en hund hemma nu, under hela mitt liv har jag som längst varit utan hund i 3 dagar. Visst är det jobbigt med en skitig hund eller att man ibland känner sig låst men av 365 dagar så kanske det är 30 dagar av dom jag känner mig låst, resten är helt underbara. Visst skulle det kunna vara skönt att vara utan hund och inte bara behöva gå ut en dag om man känner för det.  Men vilka är mer fördelarna? Försöker övertala mig själv att ett liv utan hund är enklare men hunden blir ju en familjemedlem och är en helt underbar varelse - kan man lära sig att leva utan hund? 

Ni som haft hund länge och nu lever utan - vad har ni "bytt" ut hunden till för intressen? Kommer ni skaffa hund nångång mer i erat liv? 
    Du slipper tre ton hundhår på ALLTING.
  • kluckis

Jag har vart uppvuxen med hund och mina föräldrar har två st nu och jag och min sambo vill gärna skaffa en så småning om. vi hade en valp för ett år sen men vi gick in i väggen och den vägrade bli rumsren och då gick det upp för mig vilket jobb dte är.

Fördelar med att inte ha en hund:
    *Mindre hår=mindre städning och slippa skämmas för konsant håriga kläder
    *Billigare= MAt och försäkring m.m kostar
    *Slipper gå ut på morgonen eller när det spöregnar eller är 30minus
    *Kan åka bort lite oplanerat och slippa tänka på hundvakt
    *folk med allergi kan komma och hälsa på
    *Slipper ha koll på kl när gick vi ut senast när ska den ha mat m.m

Men annars finns det ju 1000 orsaker till att skaffa hund och då spelar dom negativa sakerna ingen roll.
    PRecis som med barn dom är inte gulliga och snälla och skötsamma dygnet runt :) 

• Anonym

Det finns nog massor med fördelar med att inte ha hund men jag kan inte riktigt tänka så, upplever det sällan som jobbigt, för ett liv utan hundar finns inte i min värld. Jag har levt med hundar i hela mitt liv och när jag var i 20-årsåldern blev intresset ännu större då jag skaffade min första egna hund. Då vaknade också intresset för utställningar och senare även för avel. Visst kostar det en hel del, men det gör ju alla intressen, att ha hund är för mig mer än bara ett intresse, det är en livvstil. Det blir också skitigare hemma men att ha det rent är inget som gör mig direkt lycklig i längden, och om folk stör sig på det, att saker är håriga eller mina hundar så är det ju inga jag vill umgås med ändå. De ger så otroligt mycket tillbaka. Då är jag 1000 gånger mer rädd för att skaffa barn, dom är ju mycket mer krävande. Dock ser jag det som en fördel att man tvingas ut varje dag :)

Svar på tråden Fördelarna med att inte ha hund?