• Becca84

Gravid och jobba ensam sena kvällar?

I mitt yrke jobbar jag ganska ofta sena kvällar, fram till 23.30. Dom 3 sista timmarna är jag då helt ensam med ansvar för ganska mycket pengar (= rånrisk). Jag känner mej obekväm med att arbeta dessa tider som gravid, är lite nyfiken på hur andra tänker om detta, är jag överkänslig eller finns det andra som hade känt på samma sätt?

• Svar på tråden Gravid och jobba ensam sena kvällar?
  • Lyxhustrun

Usch, förstår helt att du är rädd! Ta ledigt och njut i stället!!

• fuchsian85

Hej!
    Jag jobbar också ensam på kvällarna, dock bara fram til 22.30, men blir ensam redan vid 18.00. Än så länge har jag inte tänkt så mycket på just rånrisken (den finns ju i vanliga fall också). Jag har bara svårt för att se hur jag ska hinna med allt som ska göras på kvällarna och att man ska orka. Jag håller på att fylla i blanketterna om graviditetspenning nu, hoppas hoppas att den ska gå igenom.  

• Gakka

Rånrisken är väl lika stor om du inte är gravid?

Jag jobbar också kvällar själv ibland, och tycker vissa dagar att det är läskigt, även fast jag inte är gravid! Jag tycker inte att någon med ansvar för pengar ska behöva jobba kvällar ensam, men jag tror att man hispar upp sig lite extra för att man är gravid!
    Om du upplever det som ett stort problem, tycker jag att du ska prata med din chef. Kanske kan du få lägga om schemat så du slipper kvällarna?

• Vintergatan

Jag jobbade också ensam några timmar på kvällspassen. Sen har vi sovande natt med jour då vi är helt ensamna på avdelningen 10 timmar på vardag natt och 11 timmar på helg natt. Jag jobbar på ett gruppboende för funktionshindrade med 6 boende. Kunde kännas lite obehagligt ibland. Men oftast gick det bra. Jag hade gjort upp med en arbetskamrat som bodde nära jobbet att jag kunde ringa om jag t ex skulle bli sjuk mm så hon kunde komma och ta över isf. Avdelningen var låst så ingen kunde komma in så sett. Vi har ju kassaskåp med brukarnas pengar och även mediciner. Så visst var man rädd att någon obehörig skulle få för sig att knacka på eller bryta sig in. Dessutom kan oförutsedda aggressiva utbrott förekomma bland brukarna.  Jag försökte lägga mitt schema med så lite kvällsturer som möjligt. Och det var även ett arbetsmoment där vi vet att vi är extra utsatta för aggressiva utbrott som jag slapp. Det arbetsmomentet var ej under kvällstid som tur var. Jag blev beviljad graviditetspenning. 

Svar på tråden Gravid och jobba ensam sena kvällar?