• benedikten

Min dotter vill inte ha spagetti köttfärsås:)

Min dotter är snart 6 månader och vi började så smått med smakportioner vid 4 månader. Hon älskar mat och äter allt och mycket.
    Nu har jag precis ställt mig och gjort spagetti köttfärsås och fryst in en massa burkar i frysen. Jag tänkte alla barn gillar spagetti köttfärsås men hon vill inte ha!! hahah...Värsta grimasen!!!

Jag hade i:
    1 liten gul lök
    1 liten finriven morot
    2 msk flytande margarin
    1 burk krossade tomater
    2 msk tomatpure
    200 g köttfärs
    1 vitlöksklyfta
    3 tsk oregano

Har ni några tips? Kan jag göra den godare???
    Vad kan jag annars görs för rätt som inte bara är mosade grönsaker?

• Svar på tråden Min dotter vill inte ha spagetti köttfärsås:)
  • MammaG

Jag tror du ska skippa löken och vitlöken. Sedan är det ju faktiskt inte så att alla barn tycker om samma saker. De är lika mycket individer som vi.

• Nenne 71

Kokt fisk och potatis

Testa köttfärssåsen flera gånger. Det tar ett bra tag för barn att tycka om något

• Edalia

Hur många gånger har hon smakat den? det kan behövas några gånger för dom att vänja sig vid smaken. du kanske inte behöver skippa löken och så . men jag gjorde ungefär samma recept när min son var i den åldern och då hade jag dubbelt så mycket köttfärs och lite,lite svartpeppar.

• Pickeli

flytande margarin?!? *ryyyyser*

Bort med den, i med en skvätt grädde eller/och riktigt smör!

Prova ta bort oreganon, kan inte föreställa mig att det smakade annat än oregano? Hur smakade själv tyckte du? Kanske blev för syrligt? Eller var det konsistensen?

Google it!
  • benedikten

Jag förstår att alla barn är olika och gillar olika saker, självklart. Trodde ändå spagetti köttfärssås skulle vara ett säkert kort eftersom hon har gillat allt annat hittills.

Hhhmm kanske ska prova utan vitlök, men det blir så smaklös då.

Potatis gillar hon, kanske ska testa med lite kokt fisk. Tack

• Pickeli

kycklinggryta med curry och ris var sonens favvo som liten!.

Koka kycklingen tills den är klar i en kastrull.

Ta lite lök och vitlök och paprika (utan skal) och svetta/fräs i en kastrull. Den ska inte vara stekt eller bränd eller ha någon färg. Bara svettas lite. Sen lägger du i kycklingen och slår över grädde. Smaka av med en liten nypa curry för färg och smak. Mixa och servera med ris. jag mixade ris och hella baletten tillsammans.

Det gick hem i det här huset kan jag lova!

Google it!
  • Edalia

jag håller med om det flytande margarinet. jag använde olja och grädde.

så här såg receptet ut som jag gjorde på:

400 gram köttfärs
    1 gul lök
    1 morot
    1 vitlöksklyfta
    2 matskedar mjölk (jag tog grädde)
    1 burk krossade tomater
    2 matskedar olivolja
    lite peppar.

detta åt vi alla av

• principessan

Mixa den slät och servera med pot ist! Mina barn kunde inte med bitar av hemkokt pasta...

• Edalia
    principessan skrev 2011-06-14 12:41:31 följande:
    Mixa den slät och servera med pot ist! Mina barn kunde inte med bitar av hemkokt pasta...
    Potatis gillade min bättre också
  • benedikten
    Pickeli skrev 2011-06-14 12:33:15 följande:
    flytande margarin?!? *ryyyyser*

Bort med den, i med en skvätt grädde eller/och riktigt smör!

Prova ta bort oreganon, kan inte föreställa mig att det smakade annat än oregano? Hur smakade själv tyckte du? Kanske blev för syrligt? Eller var det konsistensen?
    Jag har följt ett recept som jag har fått av min barnmorska från boken "barnmat- råd och recept!". Där står det flytande margarin som används vid stekning av löken och morötterna.

Jag tog bara lite oregano, tyckte inte den smakade så mycket oregano. Tyckte faktiskt inte köttfärsen smakade så mycket, vilket kanske inte är så konstigt eftersom jag är van vid att ha salt och starka kryddor i min köttfärs. Konsistensen var pure.

Kanske ska prova med lite grädde...
  • Pickeli
    benedikten skrev 2011-06-14 12:42:56 följande:
    Jag har följt ett recept som jag har fått av min barnmorska från boken "barnmat- råd och recept!". Där står det flytande margarin som används vid stekning av löken och morötterna.

Jag tog bara lite oregano, tyckte inte den smakade så mycket oregano. Tyckte faktiskt inte köttfärsen smakade så mycket, vilket kanske inte är så konstigt eftersom jag är van vid att ha salt och starka kryddor i min köttfärs. Konsistensen var pure.

Kanske ska prova med lite grädde...
    mmm använd inte det... Riktigt smör eller olja är bättre och smakar bättre om inte annat.
    Google it!
  • Natulcien
    benedikten skrev 2011-06-14 12:27:11 följande:
    Vad kan jag annars görs för rätt som inte bara är mosade grönsaker?
    Jag ger sonen kokt fisk och kyckling i olika kombinationer. D.v.s. jag blandar med olika, mixade grönsaker och såser.

Torsk m. ärtor, potatis och sås t.ex. Eller kyckling med morot, palsternacka och sås.
Svar på tråden Min dotter vill inte ha spagetti köttfärsås:)