Hur vanligt är det egentligen med missed abortion?
Hej,
Jag har svårt att hitta nån statistik på hur vanligt/ovanligt det är med missed abortion, alltså att fostret är dött men livmodern fortsätter växa och man "känner sig" fortfarande gravid. Jag går imorgon in i v. 10+0. Här är några "punkter" gällande min graviditet:
- Jag är snart 30 år gammal, detta är min första graviditet.
- Vecka 7+2 gjorde vi ett VUL och såg då hjärtat ticka på fint.
- Jag har inte haft några jättestarka symptom under min graviditet än så länge, inte ens i början, men barnmorskan tyckte det var helt normalt - alla är olika - detta sa hon vid inskrivningen förra veckan.
- Jag har heller inte haft några blödningar eller smärta/kramper i magen.
- Jag känner av lite molvärk till o från men det var mer i början.
- Min mage faktiskt lite större och har två-tre par jeans som nu är för små att knäppa. Detta tyckte barnmorskan också var normalt eftersom livmodern faktiskt ska ha vuxit en hel del vid det här laget plus att jag är smal från början.
- Vi har NUPP ultraljud inbokat den 30 juni, alltså om drygt 2 veckor och det känns så långt borta!
Kan nån ge mig någon statistik på det här med MA, eller dela med sig av era egna erfarenheter? Behöver jag oroa mig??? Min största mardröm är att vi kommer på ultraljudet och får reda på att fostret är dött...
TACK!