• edem

Hur vanligt är det egentligen med missed abortion?

Hej,

Jag har svårt att hitta nån statistik på hur vanligt/ovanligt det är med missed abortion, alltså att fostret är dött men livmodern fortsätter växa och man "känner sig" fortfarande gravid. Jag går imorgon in i v. 10+0. Här är några "punkter" gällande min graviditet:

- Jag är snart 30 år gammal, detta är min första graviditet.
    - Vecka 7+2 gjorde vi ett VUL och såg då hjärtat ticka på fint.
    - Jag har inte haft några jättestarka symptom under min graviditet än så länge, inte ens i början, men barnmorskan tyckte det var helt normalt - alla är olika - detta sa hon vid inskrivningen förra veckan.
    - Jag har heller inte haft några blödningar eller smärta/kramper i magen.
    - Jag känner av lite molvärk till o från men det var mer i början.
    - Min mage faktiskt lite större och har två-tre par jeans som nu är för små att knäppa. Detta tyckte barnmorskan också var normalt eftersom livmodern faktiskt ska ha vuxit en hel del vid det här laget plus att jag är smal från början.
    - Vi har NUPP ultraljud inbokat den 30 juni, alltså om drygt 2 veckor och det känns så långt borta!

Kan nån ge mig någon statistik på det här med MA, eller dela med sig av era egna erfarenheter? Behöver jag oroa mig??? Min största mardröm är att vi kommer på ultraljudet och får reda på att fostret är dött...

TACK!

• Svar på tråden Hur vanligt är det egentligen med missed abortion?
  • Cia o krabaten

Svårt med statistik på MA då ett "vanligt" mf lika gärna kan vara ett ma för man vet juinte om det börjar blöda direkt eller inte om man inte gör vul dagligen liksom...

Om du sett hjärtat slå redan så minskar risken drastiskt.
    Håller tummarna att det går vägen!
    Lycka till

• Fruochmamma

Jag har inte heller hittat någon faktisk statistik på MA, men vet vad du går igenom samtidigt som du verkar ha helt sunda & vanliga graviditetssymptomer om man kan säga så.

Vi fick reda på vårat MA i vecka 18 och genomgick då ganska omgående en skrapning. Jag blev sedan gravid igen 9 månader senare och nu har vi två friska, fantastiska & överenergiska pojkar :)

Lycka till med allting!!

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • edem

Ok tack för era svar. Håller tummarna för att allt är som det ska därinne.. Dagarna sniglar sig fram...

• jordgubbe0812

Jag fick ett mf i höstas. Eller snarare det började blöda ett par veckor tills jag gick på läkarkontroll där det konstanterades att fostret slutat växa och jag fick abortpiller.

Den läkaren sade att man har börjat sluta på att skilja mellan mf och ma. I stort sätt alla misslyckade graviditeter slutar med att barnet först slutar växa, sen dröjer det ett litet tag tills upptäcker kroppen det och tillslut stöts det ut. Det handlar dock om olika lång tid i olika fall. Jag hade stegring av Hcg efter att jag börjat blöda, men jämför jag med nuvarande graviditet så är den högre nu.
    Jag är unifär i samma vecka som dig och ska göra kub-ultraljud unifär samtidigt. Visst är det långt?

• edem

Ja det känns enormt långt borta men samtidigt har 8 veckor gått rätt snabbt, såhär i efterhand.. Min största oro är som sagt att det inte lever längre, men som sagt finns egentligen inga belägg för oron. Jag mår bra och blöder ingenting.. Spännande att vi är ungefär lika långt gångna, önskar dig lycka till med allt!

• monchichi76

Som jag fick höra av min läkare är att de flesta missfall är MA. Förr sa man att det var ovanligt men det var för att man inte hade ultraljud att kolla med på samma sätt. Då fick man gå tills kroppen stötte ut det själv några veckor efter dödsfallet.. Numera upptäcker man det oftast på ett vul. Väldigt sällan kroppen stöter ut den lill* direkt..

• crazykitten

stas: Hur mycket blödde du när du började blöda? Jag har blött litegrann till och från sen ägget fäste i livmodern (är i vecka 5+3 nu). Det har mest varit bruna blödningar, men även någon ljust rosa och en som varit lite mer rosaröd. Hdock varit väldigt sparsamt. Inte varje dag och inte mer än som en flytning i mängd.

• hannasrikard

Jag fick ett  MA i v. 19 då min kropp inte alls reagerat på att mitt foster dött ganska tidigt, och då sa min läkare att ungefär 30 procent av alla missfall är missed abortion och att av alla graviditer slutar 10-15% i missfall. Fick en liten brochyr om detta med. Hoppas på det bästa för din del
    Lycka till

• Themis

Har du hört ett hjärta ticka har redan risken för missfall minskat till 3% eller nåt ditåt läste jag på annat ställe, så det är ganska säkert att allt är bra.

Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • LadyMaMa

Jag hade MA i julas... var inne på UL i v 14 och då hade bebisen slutat växa i v 9 enligt storleken... en vecka senare kom allt ut naturligt. Men det var fruktansvärt med värkar och krystvärkar... 

Svar på tråden Hur vanligt är det egentligen med missed abortion?