• Anonym (Ångest)

BUP-akuten?

Hej!

Jag har börjat få väldigt jobbiga panikångestattacker igen efter en lång tids uppehåll. Under dessa attacker blir jag självdestruktiv och vill dö. Jag mår riktigt jävla dåligt helt enkelt. Mina föräldrar bor i en annan stad så dit kan jag inte gå.
    Om jag känner att det går helt ur kontroll någon natt, kan man då åka till BUP-akuten?
    Hur fungerar det?
    Har någon några erfarenheter av det?

(Jag fyller 17 i år, bor i Göteborg.) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-17 01:34
    Hej igen!

Ville bara komma tillbaka och säga att jag faktiskt åkte iväg till BUP-akuten igår. De var jättetrevliga. Kom dit vid 1 på natten, fick en macka och något att dricka. Vid 2.30 fick jag prata med jourhavande akutläkare och vid 5 var jag hemma igen, lite lugnare. Jag har fått sömntabletter att ta vid behov och en tid för uppföljningssamtal på BUP. Fick även löftet att jag självklart fick komma in igen om jag kände att det blev akut.
    Ni som hittar min tråd genom att söka och själv har funderingar - åk dit om DU känner att det behövs!
    Tack igen till alla som svarat i tråden!

• Svar på tråden BUP-akuten?
  • Anonym

Det finns ingen BUP-akut i min hemstad... vet inte om din stad har någon...

Men har du sökt hjälp för detta så du kan få stöd INNAN du får såna attacker?

• Anonym

Jag tycker att du ska ringa till BUP akut, det kan du göra redan nu och berätta för dem hur du mår och att du emellanåt drabbas av dessa attacker. Be dem om råd redan nu, så vet du vad du ska göra nästa gång det händer. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2011-06-14 12:54:45 följande:
    Det finns ingen BUP-akut i min hemstad... vet inte om din stad har någon...

Men har du sökt hjälp för detta så du kan få stöd INNAN du får såna attacker?
    Jo, jag har kontakt med en psykolog en gång varannan vecka! Det hjälper faktiskt väldigt mycket! Men just för de gångerna där jag känner att jag håller på att förlora kontrollen. Det händer alltid på natten, och då sover ju min psykolog... Annars har jag ett akutnummer till henne, jag får ringa henne när jag vill mellan 8.00 och 19.00.
    Anonym skrev 2011-06-14 12:57:50 följande:
    Jag tycker att du ska ringa till BUP akut, det kan du göra redan nu och berätta för dem hur du mår och att du emellanåt drabbas av dessa attacker. Be dem om råd redan nu, så vet du vad du ska göra nästa gång det händer. 
    Ja, det kan jag ju faktiskt göra! Jag har haft kontakt med psykvården väldigt länge och har olika sätt att klara attackerna, men just nu fungerar ingenting. Det är därför jag blir så orolig, för jag vill ju egentligen inte alls dö i vanliga fall.  

• Anonym
    Anonym (Ångest) skrev 2011-06-14 13:01:12 följande:
    Jo, jag har kontakt med en psykolog en gång varannan vecka! Det hjälper faktiskt väldigt mycket! Men just för de gångerna där jag känner att jag håller på att förlora kontrollen. Det händer alltid på natten, och då sover ju min psykolog... Annars har jag ett akutnummer till henne, jag får ringa henne när jag vill mellan 8.00 och 19.00.
    Anonym skrev 2011-06-14 12:57:50 följande:
    Ja, det kan jag ju faktiskt göra! Jag har haft kontakt med psykvården väldigt länge och har olika sätt att klara attackerna, men just nu fungerar ingenting. Det är därför jag blir så orolig, för jag vill ju egentligen inte alls dö i vanliga fall.  

Det är jättebra att du tar kontakt redan nu - och på så vis vet vad du ska göra när du känner att en attack är på väg. Det kan också vara lite psykologisk trygghet för dig att veta hur du ska hantera det. Och du, var bara lugn 8även om jag förstår att det är svårt9, för du kommer att få hjälp och stöttning på BUP! 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2011-06-14 13:04:18 följande:
    Det är jättebra att du tar kontakt redan nu - och på så vis vet vad du ska göra när du känner att en attack är på väg. Det kan också vara lite psykologisk trygghet för dig att veta hur du ska hantera det. Och du, var bara lugn 8även om jag förstår att det är svårt9, för du kommer att få hjälp och stöttning på BUP! 
    Absolut! Problemet är ju bara att min panikångest nu har nått nya höjder - jag kan inte kontrollera den längre. Jag skar mig igår, första gången på över ett år jag förlorat kontrollen såpass mycket att jag tar till såna metoder. Det är därför jag funderar på BUP-akuten nu, så att det inte händer igen. 
     Hur gör man? Går man dit och säger "hej, jag vill dö. Snälla håll koll på mig" eller vad? Vill de ge en  medicin av något slag? 
  • Anonym
    Anonym (Ångest) skrev 2011-06-14 13:50:09 följande:
    Absolut! Problemet är ju bara att min panikångest nu har nått nya höjder - jag kan inte kontrollera den längre. Jag skar mig igår, första gången på över ett år jag förlorat kontrollen såpass mycket att jag tar till såna metoder. Det är därför jag funderar på BUP-akuten nu, så att det inte händer igen. 
     Hur gör man? Går man dit och säger "hej, jag vill dö. Snälla håll koll på mig" eller vad? Vill de ge en  medicin av något slag? 
    Ja, du går dit och säger precis som det är... om du får mediciner eller inte kan bara dom svara på...
  • Anonym
    Anonym (Ångest) skrev 2011-06-14 13:50:09 följande:
    Ja, precis så gör man! Åk dit nu om du har möjlighet och berätta hur du mår! Du får hjälp där, ingen kommer att lämna dig vind för våg i ditt skick just nu. 
  • Anonym

Eller ring till växeln på Sahlgrenska och be att de kopplar dig till BUP akut. Det är jättebra att du själv känner att du behöver hjälp med detta innan du gör dig riktigt illa! Du är bra!

• Anonym (Ångest)

Tusen tack för alla fina och bra svar! Jag ska kontakta BUP om några dagar! (har en gäst som kommer om några timmar och ska stanna till tosdag, så då kommer jag vara "säker".)

• Anonym (Ångest)

Bumpar upp tråden lite så att de som kanske är intresserade inte missar mitt tillägg i trådstarten!

• Anonym (starkt gjort)

vad skönt att höra att du åkte inn när du kände att du behövde hjälp!!! jätte starkt gjort verkligen!!! hoppas du känner dig bättre och att du får en bra uppföljning nu!!!

största kramen till dig!!!{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden BUP-akuten?