• snart så

    FAS i Afrika

    Hejsan,
    Jag undrar om någon vet något om hur det ser ut med FAS-skador (alltså alkoholskador hos barnet för att mamman druckit alkhol under graviditeten) i Afrika?

    Det är ju vanligt att man bara pratar Östeuropa och FAS, men när man googlar så får man ju upp massa träffar på stor alkoholkonsumtion i tex Sydafrika, Kenya och Zambia.

    Och är det någon som vet om läkarundersökningarna som görs i Afrika "tittar" på det här med alkoholskador? I Östeuropa verkar ju läkarna vara lite av experter på att hitta tidiga symptom på FAS. Är de lika duktiga i Afrika?

    Några frågor från en som fått medgivande och funderar på Afrika

  • Svar på tråden FAS i Afrika
  • koalabjörn

    Bara en tilläggsfråga om betydelsen av FAS.  Fetal alcohol syndrome (FAS)

    Jag kan tänka mig att många som missbrukar alkohol även missbrukar olika droger, starka mediciner och såklart rökning...

    Räknas även fosterskador pga av biologiska mammans missbruk av andra droger, medicinmissbruk, rökning mm som FAS, dvs skador inte enbart pga alkohol?

    Jag tycker inte riktigt det framgår av FAS-föreningens information...

    http://www.fasforeningen.nu/

    När det gäller Afrika kanske du kan maila FAS-föreningen och fråga dom hur det ser ut?

  • snart så

    Jag vet faktiskt inte om man räknar in även skador från andra droger. Men jag har läst någonstans att alkohol är den farligaste drogen under en graviditet. Men jag kan fråga FAS-föreningen också. Tack för tipset! Jag tänkte försöka ringa och prata med dem imorgon.

  • Smilla75

    Jag betvivlar att FAS är ens i närheten så vanligt i Afrika som i Östeuropa, där det är ett mycket stort problem. De flesta barn som adopteras bort från Sydafrika tex kommer från unga mödrar. Det handlar om tonårsgraviditeter i kombination med en aktiv religion som omöjliggör föräldraskapet. Jag tror, dock utan att veta säkert, att det är samma förhållande i tex Zambia och Lesotho. I Etiopien dricker kvinnorna mycket sparsamt. Det är generellt inte accepterat i det afrikanska samhället att kvinnorna dricker alltför mycket. Den starka religiositeten kan spela in.

  • snart så

    Tack för ditt svar! Jag pratade med AC som sa ungefär samma sak. Skönt att höra. Det blir nog Afrika för vår del. Så spännande.

  • Smilla75

    Jag tror som sagt verkligen att det är så. Jag jobbar själv med afrikaner som vill bosätta sig i Sverige och det är också min yrkesmässiga bild att alkohol inte är en dominant problembild. Jag har aldrig stött på en kvinna jag misstänkt ha alkoholproblem. Med männen är det dock annorlunda. MIn syster jobbar som barnpsykolog. Adopterade barn är överrepresenterade hos henne och hon menar att de flesta barn från Östeuropa som hon träffar har alkoholskaderelaterade störningar. Men då enbart Östeuropa. Vilket land funderar ni mest på? Vi har vänner som nyligen adopterad en fin liten kille från Lesotho (fast det tog en gruvlig tid efter barnbesked dessvärre). Kass administration.

  • snart så

    Ok, skönt att höra. Jag hittade massa rapporter om alkoholmissbruk i Afrika men då är det kanske männen de syftar på.
    Vi kommer troligtvis välja Zambia. De har ett pilotprojekt där de ska starta upp sex familjer för att sen följa upp dem och se hur de ska fortsätta. En liten chansning för man vet ju inte om man fastnar i ngt byråkratitrassel som gör att det drar ut på tiden. Men jag hoppas att allt går smidigt. Det innebär 4 mån vistelse i Zambia vilket vi ser fram emot m spänning.

  • Smilla75
    snart så skrev 2011-06-17 23:22:48 följande:
    Ok, skönt att höra. Jag hittade massa rapporter om alkoholmissbruk i Afrika men då är det kanske männen de syftar på.
    Vi kommer troligtvis välja Zambia. De har ett pilotprojekt där de ska starta upp sex familjer för att sen följa upp dem och se hur de ska fortsätta. En liten chansning för man vet ju inte om man fastnar i ngt byråkratitrassel som gör att det drar ut på tiden. Men jag hoppas att allt går smidigt. Det innebär 4 mån vistelse i Zambia vilket vi ser fram emot m spänning.
    Oj, vad spännande. Våra vänner var pilotfamiljer i Lesotho. Vad bra att Zambia öppnar upp för Sverige, där finns ju hundratusentals barn som mist sina föräldrar i HIV. Barnhemmen verkar familjära och bra i nästan hela Afrika.
  • Ethi

    Oj, vad spännande att vara pilotfamilj i Zambia! Du måste hålla oss uppdaterade

Svar på tråden FAS i Afrika