• Lukka

Ni i vecka 40-42, - hur mycket känner ni av bebisen?

Jag är i vecka 41, har BF IDAG!! Men de senaste dagarna har bebisen börjat röra sig betydligt mindre. Jag känner av någon buff då och då, men det är svaga rörelser och långa hopp på flera timmar emellan. Var hos BM idag och bebisen är så fixerad som den kan bli, har fint hjärtljud och allt såg bra ut. Vi diskuterade inte saken så mycket, hon frågade bara om jag känner av något varje dag. Och jo, visst känner jag något varje dag, men inte är det mycket. Jag känner mig besvärad av hur lugnt det är. Är det någon som känner likadant? Ska man känna starka sparkar och rörelser när man är så här långt gången? Minns inte hur det var med min första för det är 6 år sedan...

• Svar på tråden Ni i vecka 40-42, - hur mycket känner ni av bebisen?
  • Liten men naggande

har hört att de sover ca 90% av tiden nu och att de brukar bli lugnare ju närmare förlossningen man kommer. Det finns ju inte riktigt lika mkt plats heller.

Är själv i v 40 och jag tycker dock inte att jag har märkt någon skillnad men min busunge har varit vild i magen hela tiden så möjligen är hon nere på "normal".

Man ska känna att de bökar runt åtminstone ett par gånger om dagen iallafall. Ring och dubbelkolla med BM om du är orolig dock! better safe than sorry! 

• Lukka
    Liten men naggande skrev 2011-06-14 16:04:45 följande:
    har hört att de sover ca 90% av tiden nu och att de brukar bli lugnare ju närmare förlossningen man kommer. Det finns ju inte riktigt lika mkt plats heller.

Är själv i v 40 och jag tycker dock inte att jag har märkt någon skillnad men min busunge har varit vild i magen hela tiden så möjligen är hon nere på "normal".

Man ska känna att de bökar runt åtminstone ett par gånger om dagen iallafall. Ring och dubbelkolla med BM om du är orolig dock! better safe than sorry! 
    Fast BM verkar ju bara gå på om man känner något överhuvudtaget. Min reagerar mest på musik och då kan man se en fot röra sig en eller två gånger, men sedan blir det lugnt igen. Vet inte om det är normalt.
  • Lukka

De lyssnar väl bara på hjärtljud om man ringer in? Jag var ju i morse och gjorde det. Eller kan de kolla på något mer sätt?

• babyluren

Jag har BF på måndag. Jag har betydligt mycket mindre rörelser i magen nu än förut.
    men jag är inte orolig så länge jag känner något varje dag.
    Det är ju både trångare i magen nu och de gör sig redo för att komma ut snart så det är inte så konstigt.
    Men är man orolig kan man ju ringa förlossningen och fråga! det gör ju att man blir lite lugnare iaf.
    Lycka till!

• Liten men naggande
    Lukka skrev 2011-06-14 16:15:02 följande:
    Fast BM verkar ju bara gå på om man känner något överhuvudtaget. Min reagerar mest på musik och då kan man se en fot röra sig en eller två gånger, men sedan blir det lugnt igen. Vet inte om det är normalt.
    min har aldrig reagerat på ljud... jag tror att det man ska gå på är kraftiga förändringa i rörelsemönstret, har man alltid haft en lugn bebis så är det nog ok om den fortfarande är lung eller t om lite lugnare
  • Liten men naggande
    Lukka skrev 2011-06-14 16:16:15 följande:
    De lyssnar väl bara på hjärtljud om man ringer in? Jag var ju i morse och gjorde det. Eller kan de kolla på något mer sätt?
    alltså i värsta fall kan man ju åka in till förlossningen så sätter de en ctg kurva på en under längre tid för att kolla hur bebisen mår men om du fortfarande känner lite då och då kanske det inte behövs. Men ring förlossningen och beskriv hur du känner och hur du mår -de är experter på dels oroliga mammor men dels på att inte ta några som helst risker om det finns varningstecken (dvs de kan nog tillsammans med dig reda ut om din oro är något som bör kollas upp)
  • linsan81

Här har du en till,fast jag har BF i morgon,och det är inte mycket jag känner i magen nu,bara nån knuff å sparkande ibland, fast de är ju antagligen rätt vanligt nu tror jag att den inte rör så mycket på sig i slutet,kanske är de för de är dålig plats nu.....

• Lukka

Idag ar det mer liv och rörelse i magen och det buffas och knuffas en del sa jag kanner mig lugnare nu Skönt att höra att det finns andra med lugna bebisar i magen.

• St Augustine

Min bebis är definitivt lugnare sedan några veckor tillbaka (är i v. 39+3) och BM lät inte oroad när jag sa det. Jag känner ju av bebisen varje dag, alla hjärtljud har varit bra och jag utgår från att det helt enkelt är mindre plats i magen.

• Cynara

Det är ju trångt nu :D är i vecka 42 och känner min bebis varje dag men inte i närheten av hur jag kände av henne innan. De sover jättemycket nu innan förlossningen och de har inte så mycket utrymme att röra sig på. Men är du orolig så ring förlossningen det är deras jobb att svara på frågor och stödja oroliga blivande mammor.

• Lukka
    Cynara skrev 2011-06-15 19:16:20 följande:
    Det är ju trångt nu :D är i vecka 42 och känner min bebis varje dag men inte i närheten av hur jag kände av henne innan. De sover jättemycket nu innan förlossningen och de har inte så mycket utrymme att röra sig på. Men är du orolig så ring förlossningen det är deras jobb att svara på frågor och stödja oroliga blivande mammor.
    Som jag skrev i inlagg 8 sa ar det mer rörelser nu igen. Aven idag sa bökar lillen pa da och da sa jag kanner mig inte orolig langre...

Men det ar intressant att höra/lasa hur andra har det...
  • Druantia

Jag har haft mindre rörelser sedan vecka 38. (Bf på lördag). Min bm sa att 10 ggr/dygn ska man känna sin bebis i slutet, annars så skulle jag ringa in o få göra UL. Var något med att fostervattnet kan minska.

Nu har det dock blivit mycket mer rörelser på min lilla. Tror att det är vanligt med lite lugnare perioder också. :)

• linsan81

Här har ni en till som är på BF+2 och hoppas det startar snart.....känner inte av den lille alls lika mycket som innan,men detta är tredje dagen som min mage är lite konstig och ja ha ett illamående fram och tillbaks och sen lite värkar som kommer och går så man gör inget annat än att vänta nu.....

• Lukka
    linsan81 skrev 2011-06-17 12:31:52 följande:
    Här har ni en till som är på BF+2 och hoppas det startar snart.....känner inte av den lille alls lika mycket som innan,men detta är tredje dagen som min mage är lite konstig och ja ha ett illamående fram och tillbaks och sen lite värkar som kommer och går så man gör inget annat än att vänta nu.....
    Det ar samma har. BF+4. Jag ar ocksa illamaende av och till, sarskilt nar jag atit och lite förvarkar som kommer och gar och det trycker pa nerat. Men annars ar det lugnt. Börjar bli rejalt otalig.
  • voonkan

Bf+10 idag.. inga tecken på att något är på gång. Slemproppen har inte heller gått!
    Någon som känner igen sig?

Svar på tråden Ni i vecka 40-42, - hur mycket känner ni av bebisen?