Enskild firma som fotograf?
Ja, har du det?
Får du mycket jobb?
Vem sköter bokföringen?
Vilket län bor du i?
Jobbar du mot privata eller företag eller både och?
Är det lönsamt så att du kan leva på det eller är det enbart en hobby?
Ja, har du det?
Får du mycket jobb?
Vem sköter bokföringen?
Vilket län bor du i?
Jag har det sen drygt 1 år.
Det går framåt sakta men säkert, jobben blir fler och fler.
Jobbar både mot företag och privatkunder.
Bor i Stockholms län och sköter bokföringen själv.
Jag konsultar även och de uppdragen gör att jag går runt på det.
Jag har det sen drygt 1 år.
Det går framåt sakta men säkert, jobben blir fler och fler.
Jobbar både mot företag och privatkunder.
Bor i Stockholms län och sköter bokföringen själv.
Jag konsultar även och de uppdragen gör att jag går runt på det.
Tack för svaret
Vad innebär det att vara konsult? Eller hur fungerar det?
Tänk på att enskild firma inte är bra när man börjar dra in mer pengar, då bör man vara beredd att ombilda till HB eller AB.
Konsulter arbetar uppdragsvis, inte som anställd. Du betalar alla sociala avgifter och skatt från ditt arvode.
Nej det kan du inte, eller jo det kan man men exakt samma kan du göra i en enskild firma. Handelsbolaget betalar ingen skatt utan du som delägare beskattas och då efter exakt samma principer som inkomsten från en enskild firma beskattas.
Jag har inte heller så bra koll på hur HB fungerar utan om jag startar något så blir det först som enskild och därefter ett AB.
Men varför tog du ut det om du inte behövde. Det här är ett typiskt fall tror jag när snålheten bedrar visheten. Hade du fått hjälp av någon som kunnat lagar och regler som deklarerat åt dig så hade du naturligtvis inte skattat för mer än du tagit ut av vinsten. Men det är väldigt vanligt att en kostnad på 500-1000 kronor idag är för mycket men så får man istället betala 10.000-tals kronor i onödiga skattepengar.
Du kan ha i princip likvärdig skatt i enskild firma som i AB, det är bara de juridiska begreppen som skiljer lite.
1 Enskild firma = resultatet är din inkomst. Den delen du tillgodogjort dig själv genom uttag beskattas med egenavgifter och personlig skatt, den delen som står kvar i bolaget beskattas med expansionsmedelsskatt 26%.
2 AB = din lön blir en kostnad i bolaget och du betalar löpande arbetsgivaravgiter + personlig skatt på de pengar du tar ut som lön. Resultatet som blir kvar beskattas med bolagskatt 26%.
Du ser beskattningen är i princip likadana i detta läget sedan finns andra särregler som att du från AB kan ta lågbeskattad utdelning som till viss dels väg upp av att du från enskild firma får en nedsättning på ett antal 1000lappar på egenavgifterna om du ansöker om detta.
Ja, har du det?
Får du mycket jobb?
Vem sköter bokföringen?
Vilket län bor du i?
Ja, har du det?
Ja, jag har Enskild Firma som Fotograf och Grafisk Designer.
Får du mycket jobb?
Jag får en del jobb :)
Vem sköter bokföringen?
Jag själv med hjälp av mamma och pappa så det blir 100% rätt! ;)
Vilket län bor du i?
Stockholm!
Både och :)
Just nu ser jag det som extraknäck och är glad att jag kan extrajobba med mitt största intresse. Jag studerar ju på universitet så med hjälp av eget företag kan jag bestämma själv hur mycket jobb jag kan ta!