• Anonym

Gräddfil och lchf?

Kan man äta gräddfil när man ska gå efter lchf? Jag måste ner i vikt men känner det blir torrt om man inte äter någon "sås!" till. Det är ju inte så mkt kolhydrater i det vad jag får fram? Nån annan sås man annars kan äta av? 

• Svar på tråden Gräddfil och lchf?
  • lunkentuss

alla grädd- o smörbaserade såser (utan redning) kan man ju äta =)
    Nu vet jag inte kolhydratmängd i gräddfil,men en grundregel är att det ska innehålla under 5 g kolhydrat/100 g =)

• Anonym

Min gräddfil jag har hemma innehåller 4,5 tror jag. Men vad bra, tack! 

• Selfish Geene

Ett hett tips är kryddsmör!
    Särskilt till kött tycker jag att det passar väldigt bra.

Jag äter gärna grädd- och gräddfilsbaserade såser, men det drar fort iväg om man vill "hålla 0:an", så jag äter det inte till varje mål.
    Smör däremot innehåller knappt några kolhydrater alls 

• Ramborg

Vissa färdigbearnaiser innehåller inga kolhydrater, eller i vart fall nästan inga.

• yena89

använd creme fraiche istället, högre fetthalt och mindre kolhydrater. Du kan ju späda ut den med gräddfil om du itne gillar smaken.

Ramborg skrev 2011-06-14 17:29:05 följande:
    Vissa färdigbearnaiser innehåller inga kolhydrater, eller i vart fall nästan inga.
    Jo färdiga beasåser innehåller massvis med kolhydrater då de innheåller massa socker.
    Så ta itne bara en kall sås uan kolla innehåller. under 5g/100g kolhydrater är OKEJ, men försök att hitta så lågt som möjligt.
    Erik Lallerstedts är supergod och har knappt några kolhydrater alls, 0,5g/100g bara :)
Svar på tråden Gräddfil och lchf?