• Anonym

Känner knappt igen mitt barn...

Hej!
    Har en dotter på snart 3 månader. För 2v sedan ville hon plötsligt äta mer sällan. Detta pågick i 3-4 dagar och vid något tillfälle gick det nästan 12 timmar innan hon ville ha mat (jag helammar och det har funkat bra hela tiden, det finns både mjölk och hon tar bröstet bra och äter mellan var 3-4 timme). Hon fick helt plötsligt också svårt att komma till ro och sov mycket mindre om dagarna och kvällarna var mycket oroligare och ibland kunde hon skrika mer eller mindre en hel kväll (övertrött?) och då menar jag verkligen skrika, som om någon vred hennes arm och tårarna bara sprutade. Det enda som hjälper någerlunda är när vi bär runt på henne. Det behovet har hon inte haft innan. Nätterna har hon dock sovit mer eller mindre bra hela tiden.
    Nu sedan 1 v tillbaka äter hon plötsligt mycket oftare än vad hon gjorde innan detta problem starta för 2 v sen. Äter många gånger varannan timme och ibland tom varje. Hon verkar hungrig hela tiden nästan. Svårt för mig att ställa om mitt tänk känner jag. Hon är mindre ledsen men kan fortfarande vara mycket gnälligare än vad vi är vana vid. Har börjat koppla ihop detta med trötthet (om det nu stämmer).
    Har läst och läst och läst och försökt hitta svar på vad som händer i hennes lilla värld. Har läst om utvecklingssprång och kan koppla ihop mycket till det. Men kan jag göra något annorlunda? Kan jag ge henne någon annan mat? Har provat ersättning tidigare men det gjorde ingen skillnad och nu tar hon inte ens flaskan (eller napp).
    Vad tror du?
    Och: Om hon nu är där där hon har behov av mer sömn (även om det är svårt att komma till ro) och mer mat för att hon utvecklas fysiskt och mentalt, ska jag bara fortsätta att amma henne så fort hon verkar hungrig och hjälpa henne komma till ro så hon får sova? Och så kommer detta stabilisera sig så småningom? Eller har du några andra tips/råd?

• Svar på tråden Känner knappt igen mitt barn...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag skulle tro, precis som du resonerar, att er dotter går igenom ett utvecklingssprång.

Vid hennes ålder brukar det tredje språnget inträffa och det innebär att sinnena förstärsk, vilket gör henne mer medveten om sig själv och allt runt omkring henne. Detta tar mycket energi och både sömnen, aptiten och humöret påverkas naturligtvis. Min erfarenhet är dock att detta ger sin inom några veckor, då det kommer en lugn period igen innan nästa språng.

I och med detta språng kan många föräldrar uppleva sina barn mer krävande, vilket är helt naturligt. Det innebär ofta mer engagemang och planering, då barnet blir mer medvetet/påverkat av allt runt omkring.
    Det händer dock att barnen blir överstimulerade, av alla intryck, och följden blir att de får svårt att komma till ro. Därför kan det vara bra att införa rutiner, för hur ni hjälper henne att varva ned (speciellt till kvällen/natten). Vid mattillfällena är det därför också bra att skapa lugn och ro, så att hon får chans att äta färdigt.

Anledningen till att hon äter mer, kan också vara att hon går igenom en tillväxtperiod, vilket betyder att det kommer ge med sig efter någon/några veckor.

Det är inte meningen att varje dag skall vara den andra lik, men runtiner gör trots allt barnen känner igen sig och blir tryggare.

Boka in en tid hos BVC, för uppföljning av vikt och utveckling. Utifrån det kan er BVC-sköterska ger mer konkreta råd angånde mat och sömn.

Mvh Christine

• Anonym

Tack!

Mm, det var just det. Var hos BVC i början av veckan men hon kunde inte ge mig några andra råd än dom jag redan följde. Men ska iaf dit för uppföljning av vikt.
    Känner att rutinerna funkar hyfsat på dagen nu igen (sover 1 timme, vaken 2 och så fortsätter det så). Har dock problem med vad vi ska ha för rutiner på kvällen nu när hon är så liten. På dagen somnar hon antingen vid bröstet, när hon åker i vagnen, bilen eller när hon sitter i bärselen. Aldrig att vi kan lägga ner henne och att hon somnar av sig själv. Innan denna "period" starta så hade vi som rutin på kvällen att hon somna vid bröstet vid 9 och somna då inför natten. Detta funkar inte alls längre.
    Förslag på rutiner för en så liten? Vad kan man förvänta sig?

• BVC Sköterskan

Hej!

Du kan förvänta dig att din dotter kan vänja sig vid rutiner, om du hjälper henne och ger henne chans att vänja sig.
    Fundera på om hon får tillräckligt med sömn under dygnet. Övertrötta barn får betydligt svårare att komma till ro.

Min erfarenhet är att barn i hennes ålder sover runt femton timmar per dygn. Gärna tre sovpass på dagen, cirka fem timmar totalt och resterande på natten (med avbrott för amning naturligtvis).
    Planera in fasta tider (mer eller mindre) för vila och kvällsläggning. Runt sju-halv nio är en lämplig läggtid. Vilket innebär att hon borde vara pigg "för dagen" runt sex, beroende på när hon lade sig. Därpå brukar det följa en fm-vila, lunch-vila och em-vila. 

Under de första månaderna somnar ofta barnen i samband amning, dvs vid bröstet. Därför är det inte svårt att förstå, att många barn är vana vid det och gärna föredrar det. Det är inte fel att fortsätta på samma sätt, om man vill det. Varje familj måste själva komma fram till hur de vill ha det.

Vill du att hon skall somna själv, är mitt råd att börja med kvällen. På dagarna somnar de flesta barn i vagnen, under promenad, vilket gör det svårare att upprätthålla rutinen då.

Att amma/ge mat en halvtimme innan insomning, brukar vara bra för att varva ned. Därefter kanske hon får bada, ny blöja, pyamas och avsluta kvällen med en vaggvisa.
    Släck ned och sänk volymen hemma, redan innan du ammar. Prata sedan lugnare och tystare med henne hela tiden. På så vis lär hon sig skillnad på dagen och kvällen.
    Efter blöja osv är det dags att lägga henne där hon förväntas sova. Sitt gärna bredvid sjung för henne och klappa henne lugnande. Protesterar hon högljutt kan du ta upp henne kort, för att lugna henne, och lägg sedan ner henne igen. Fortsätt sedan om och om igen, tills hon somnar.
    Det är viktigt att du alltid lägger ned henne när hon lugnat sig, innan hon somnat.

Som sagt, det finns ingen metod som passar alla. Det krävs att du tror på ditt beslut och din förmåga klara av situation, helt enkelt. 

För lite mer inspiration tycker jag att du kan läsa Elizabeth Pantely´s bok "somna utan gråt", den är uppskattad av många, många föräldrar.

Mvh Christine

• Anonym

Hej igen!

Nu har det gått några månader och min dotter har hunnit fylla 1år. Och nu skulle jag uppskatta om du har fler råd att ge.
    Sedan ungefär 1,5månader sedan så sover hon återigen sämre. Trodde detta var en ny fas men den verkar hålla i sig och jag är rädd för att det ska bli till en rutin... Överlag så har hon alltid sovit bra med undantag för utvecklingssprången. Men nu har det börjat med att hon först, helt plötsligt, vakna vid 1 på natten o var vaken upp till 3h och hur vi än gjorde så somna hon inte om. Tillslut bytte jag välling och då var det bättre i några dagar, samt att vi gick över till att hon bara sov 1gång/dag. Men senaste veckan så har hon återigen varit vaken någon timme på natten, oftast mellan 3-5. Ibland är det precis som om hon tror att det är morgon. Har provat olika läggningsrutiner, klockslag för när hon lägger sig för natten, gå in till henne då hon vaknar på natten, inte gå in, ge henne dricka, sitta vid hennes säng osv. Ser dock ingen ihållande trend på att ngt av det skulle fungera...
    Så. Har du några tips?
    Hon sover mellan 1,5-2,5 timmar mitt på dagen och har somnat vid 7-halv 8 sista tiden, dock senaste dagarna redan halv 7 då vi försöker prova oss fram. Vaknar för dagen mellan kvart över 6 och 7. Hon har överlag somnat bäst då vi är med inne på hennes rum (hon sover i eget rum sedan 7mån). Det ska väl tilläggas att jag i samband med att detta börja, gick tillbaka till mitt jobb så nu är det hennes pappa som är hemma. Kan det spela in?
    Är där ngt språng vid 1år? Kan det vara att hon är understimulerad?

VÄÄÄLDIGT tacksam för något form av svar då idéerna är helt slut!

Svar på tråden Känner knappt igen mitt barn...