Jaccan skrev 2011-06-14 21:28:20 följande:
Okej, då är det växellådsolja. OM läckaget kommer ifrån skarven mellan motor/låda är det packboxen på lådans igående axel. Är det inget i närheten eller ovanpå som läcker och rinner ner så att det ser ut att komma från skarven?
Tyvärr är det ett rätt omfattande jobb att byta den. Man måste ner med lådan och på vissa bilar även plocka isär endel av den då packboxen sitter på insidan... Hur långt har bilen gått förresten?
Om det behövs åtgärdas akut är ju en fråga om hur mycket olja som faktiskt har runnit ut. Hur länge det har läckt och hur mycket det läcker, lite fukt brukar inte vara nån fara men det är aldrig bra att åka omkring med för lite olja.
Bilen är en långmilare, har gått 11 500 mil. Växellådan har varit lite fuktig hittills, men nu har jag som sagt upptäckt lite droppar på p-platsen. Det är inte jättestora droppar, ungefär som 5-kronor, och de har kommit de senaste 2(?) veckorna. Även besiktningen påpekade i slutet av maj om läckaget, och att det kan vara bra att fixa. Då hade det i alla fall inte kommit några droppar på marken, men som sagt, nu så...