• Stinky

Fukt från växellådan, Ford Focus HGV -06:a

Som rubriken antyder, så kommer det fukt från växellådan. På senare tid har jag även märkt att det kommit några droppar växellådsolja på parkeringsplatsen också. Vad kan det vara, och är det en dyr reparation på G, eller är det något som kan vara lätt åtgärdat?

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • Svar på tråden Fukt från växellådan, Ford Focus HGV -06:a
  • Jaccan

Automat eller manuell?

Kan vara packboxarna diffen, där drivaxlarna går in i lådan(kostar nån hundring eller två och tar ca 1 timme att byta per st).
    Avtappningsplugg/packningen
    Packning till ventilhus (om automat)
    Vet ej hur länkaget ser ut på din bil men ibland kan det läcka ut där länkagearmarna löper in i lådan
    Kan också vara limningen i mitten på lådan men det är mindre troligt.

Börja kolla om du kan lokalisera läckaget. Gör rent, kör och titta igen. 

• Stinky
    Jaccan skrev 2011-06-14 20:19:50 följande:

Automat eller manuell?

Kan vara packboxarna diffen, där drivaxlarna går in i lådan(kostar nån hundring eller två och tar ca 1 timme att byta per st).
    Avtappningsplugg/packningen
    Packning till ventilhus (om automat)
    Vet ej hur länkaget ser ut på din bil men ibland kan det läcka ut där länkagearmarna löper in i lådan
    Kan också vara limningen i mitten på lådan men det är mindre troligt.

Börja kolla om du kan lokalisera läckaget. Gör rent, kör och titta igen. 

Tack för ditt svar!

Det är en manuell jag har.

Läckaget är mellan motorn och växellådan enligt sambon. Ger det några ledtrådar om vad det kan vara för fel? 
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • Jaccan

Säker på att det är växellådsolja och inte motorolja som läcker ut där? Motorolja är svart och växellådsoljan är ljusare och luktar på ett speciellt sätt.

Det som kan läcka mellan motor och låda är vevaxelns bakre packbox som sitter bakom koppling och svänghjul.
    Det finns även en packbox på växellådans ingående axel som kan läcka. Känns kopplingen normal, slirar inte? 

• Stinky
    Jaccan skrev 2011-06-14 20:35:36 följande:
    Säker på att det är växellådsolja och inte motorolja som läcker ut där? Motorolja är svart och växellådsoljan är ljusare och luktar på ett speciellt sätt.

Det som kan läcka mellan motor och låda är vevaxelns bakre packbox som sitter bakom koppling och svänghjul.
    Det finns även en packbox på växellådans ingående axel som kan läcka. Känns kopplingen normal, slirar inte? 
    Enligt sambon luktar det växellådsolja och det var inte svart. Kopplingen känns normal tycker jag (det är bara jag som kör bilen). Sambon har också funderat på packboxen, men han är inte riktigt säker. Han har mekat med skotrar förritiden, men bilar är inte riktigt lika stark sida hos honom.
  • Stinky

Är det här något som måste åtgärdas akut, tror du? Har just bytt generator på bilen och ska snart byta hjullager så fort vi fått hem det. Fick punka på ena framhjulet i förrgår, och bytte ut båda däcken (de skulle ändå nytas till nästa sommar). Blivit lite dyrt på sistone...

• Jaccan

Okej, då är det växellådsolja. OM läckaget kommer ifrån skarven mellan motor/låda är det packboxen på lådans igående axel. Är det inget i närheten eller ovanpå som läcker och rinner ner så att det ser ut att komma från skarven? 

Tyvärr är det ett rätt omfattande jobb att byta den. Man måste ner med lådan och på vissa bilar även plocka isär endel av den då packboxen sitter på insidan... Hur långt har bilen gått förresten?

Om det behövs åtgärdas akut är ju en fråga om hur mycket olja som faktiskt har runnit ut. Hur länge det har läckt och hur mycket det läcker, lite fukt brukar inte vara nån fara men det är aldrig bra att åka omkring med för lite olja.

• Jaccan

Den packboxen brukar dock gå sönder av att lagret på växellådans ingående axel blir glappt och axeln "slår sönder" packboxen. Det hörs inget missljud?

• Stinky
    Jaccan skrev 2011-06-14 21:28:20 följande:
    Okej, då är det växellådsolja. OM läckaget kommer ifrån skarven mellan motor/låda är det packboxen på lådans igående axel. Är det inget i närheten eller ovanpå som läcker och rinner ner så att det ser ut att komma från skarven? 

Tyvärr är det ett rätt omfattande jobb att byta den. Man måste ner med lådan och på vissa bilar även plocka isär endel av den då packboxen sitter på insidan... Hur långt har bilen gått förresten?

Om det behövs åtgärdas akut är ju en fråga om hur mycket olja som faktiskt har runnit ut. Hur länge det har läckt och hur mycket det läcker, lite fukt brukar inte vara nån fara men det är aldrig bra att åka omkring med för lite olja.
    Bilen är en långmilare, har gått 11 500 mil. Växellådan har varit lite fuktig hittills, men nu har jag som sagt upptäckt lite droppar på p-platsen. Det är inte jättestora droppar, ungefär som 5-kronor, och de har kommit de senaste 2(?) veckorna. Även besiktningen påpekade i slutet av maj om läckaget, och att det kan vara bra att fixa. Då hade det i alla fall inte kommit några droppar på marken, men som sagt, nu så...
  • Stinky
    Jaccan skrev 2011-06-14 21:30:24 följande:
    Den packboxen brukar dock gå sönder av att lagret på växellådans ingående axel blir glappt och axeln "slår sönder" packboxen. Det hörs inget missljud?
    Nej, jag har inte hört några missljud. Bilen låter som vanligt. 
  • Jaccan

Ok. Då skulle jag rekommendera att lämna den till verkstad för att få konstaterat att det verkligen är den packboxen samt ett kostandsförslag. Det verkar som att det läcker mer och mer och det bör fixas rätt snart. Är själv bilmekaniker men utan att själv se läckaget är det den diagnosen jag kan ställa framför datorn.

• Stinky
    Jaccan skrev 2011-06-14 21:45:13 följande:

Ok. Då skulle jag rekommendera att lämna den till verkstad för att få konstaterat att det verkligen är den packboxen samt ett kostandsförslag. Det verkar som att det läcker mer och mer och det bör fixas rätt snart. Är själv bilmekaniker men utan att själv se läckaget är det den diagnosen jag kan ställa framför datorn.

Åh, vad tråkigt Ja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och lämna in åbäket. Det är så ruskigt dyrt bara.  

Tack för dina svar! De var i alla fall till lite hjälp!  
  • Jaccan

Jo det kostar ju lite men det är det ändå värt för att få det konstaterat vart det läcker.

Det var så lite så! Lycka till med bilen :)

Svar på tråden Fukt från växellådan, Ford Focus HGV -06:a