• Passionsfrukt

Hjälp med kondenserad mjölk!

Hej alla bakningskunniga!
    Jag är totalt värdo på att baka men hittade ett jättesmarrigt och enkelt recept på hemlagad Nutella! Det är på "amerikanska" och innehåller:
    -hasselnötter
    -sötad kondenserad mjölk
    -osötad choklad
    -honung, agavenektar eller annat sötningsmedel i vätskeform
    Googlade det där med sötad kondenserad mjölk och det var då tydligen nånslags konservburk med mjölk ur vilken man tagit bort nåt och tillagt socker, eller nåt liknande... nu undrar jag av er som säkert använt kondenserad mjölk nångång: kan man skita i detta och istället använda riktig mjölk? Blir säkert inte lika sött men det gör inget. Men kan det påverka slutresultatet, tror ni?
    Mjölken, chokladen och honungen/sötningsmedlet skulle smältas tillsammans i vattenbad och sedan blandas med nötterna som blivit nermixade till en gegga.
    Vore jättefint om någon kunde hjälpa mig! Det här kunde vara ett "nästan nyttigt" festligare pålägg på morgonmackan i midsommar!

• Svar på tråden Hjälp med kondenserad mjölk!
  • Superbia

Tror inte att det blir ens i närheten med vanlig mjölk. Om man kokar kondenserad mjölk blir den typ som kola och det är säkert det man är ute efter.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Annelie 76

Vet inte om det blir så stor skillnad men kondenserad mjölk är inte svårt att hitta. Jag har sett det i nästan alla större livsmedelsaffärer (typ Willys, Ica Maxi, Coop Forum). Ibland står det bland bakgrejjerna, ibland med det utländska sortimentet.

• Vill Ha Liten 83

Det går nog inte så bra att byta ut den kondenserade mjölken mot vanlig vanlig mjölk så det inte alls är samma sak. Den är tjock, kladdig och väldigt söt och jag kan inte komma på något annat som du skulle ha kunnat byta ut den mot... 

• Giraff

Nej, kondenserad mjölk är inte alls som vanlig mjölk! Det kommer inte blir rätt konsistens. 

Varför inte följa receptet?  

• Nyfiken gul

kondenserad mjölk finns i alla mataffärer -brukar stå på hyllan där bakartiklar finns som mjöl, bakpulver osv...

Kondenserad mjölk blir som kola när du använder det  och det är ju så det blir Nutellan.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • bitte67

Nej, jag tror inte att du ska byta ut den kondenserade mjölken mot vanlig mjölk. Eftersom sötad kondenserad mjölk är lite trögflytande blir resultatet ett helt annat med den lättflytande mjölken. Och slutprodukten lär bli bra mycket godare också... Flört

Men jag är nyfiken på receptet. Kan du inte lägga ut det här? Tungan ute

• Nyfiken gul

så här ser burken ut på hyllorna.. (oftast)

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Passionsfrukt
    Tack så hemskt mycket alla för hjälpen!
    Jag har ju nog sett kondenserad mjölk i butiken så jag vet att den finns, men jag var kanske mest ute efter att lämna bort sockret... Obestämd Men det blir till att köra efter receptet då, kanske man kan ta bort honungen. Jag vet ju inget om konsistenser och sånt, därför frågar jag hellre en dum fråga än klantar i köket Skrattande

Här är receptet!!!
    www.ohnuts.com/blog/2011/01/homemade_nutella_recipe_1.html
  • bitte67

Spännade, la den bland favoriterna. Ska helt klart prova någon gång.

• Passionsfrukt
    bitte67 skrev 2011-06-14 20:39:00 följande:
    Spännade, la den bland favoriterna. Ska helt klart prova någon gång.
    Jag fastnade främst för att receptet var med bilder och väldigt exakta anvisningar Skrattande Ska vara så då jag står i köket... men visst, själva receptet verkar ju toppen också!
    Ska testa till midsommaren! Torde vara hemskt gott till frukost tillsammans med jordgubbar.
Svar på tråden Hjälp med kondenserad mjölk!