• Anonym

Dejta en "elev" som är kosovoalban.....

Jag jobbar på Komvux (svenska för invandrare), jag har ingen fast tjänst, men hoppas på att få det. Jag har varit vikarie i många olika klasser, nu har jag dock några fasta klasser som jag alltid har. I början hade jag en klass där det finns en jättefin och väldigt trevlig kille som är alban. Jag tycker mycket om honom och han verkar tycka om mig. Han frågade om han fick lägga till mig på facebook, så nu är vi vänner där. Förut frågade han om han kunde få mitt nummer, jag svarade "nej, kanske någon annan gång". Jag skulle gärna vilja fika och träffa honom, men jag vågar inte.. jag vill absolut inte bli av med jobbet, jag väntar och hoppas på att få en fast tjänst.

Han är inte min elev längre, har aldrig varit direkt, jag har bara hoppat in i den klassen när någon ha varit sjuk. Det var länge sedan jag var i hans klass. MEN till hösten vet jag inte om jag kommer få fast schema eller om jag kommer att få vara vikarie, isåfall finns en risk/chans att jag kommer att hamna i den klassen som han går i någon gång?! Jag vågar inte fråga någon på jobbet om det här, är livrädd att någon ska få veta något, vill verkligen inte riskera att bli av med jobbet som sagt.

Någon som vet regler på sådant här?

Någon som har erfarenheter av att träffa någon från Kosovo? Han verkar verkligen vara världens gladaste och omtänksammaste kille!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 10:01
    I hans akt står det att han är gift!! Jag frågade honom om han är/har varit gift och han sa att han inte är gift och att han inte har varit det heller? Sjukt för det känns som att man kan lita på honom, men .... :-/ Hur ska jag få veta varför det står så i hans akt? Undrar om det är vanligt att man i tex Kosovo har älskarinnor osv?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 18:51
    Jag kollade på ratsit, han är ogift!

• Svar på tråden Dejta en "elev" som är kosovoalban.....
  • Anonym

Ingen som vet något?

• Anonym

jag tycker du ska prata med din chef.
    ska du inte betygsätta borde det vara OK.

• Anonym (vera)

Jag upplever det som att du ställer två frågor: - Får jag dejta min elev? - Hur är det att dejta en kosovoalban? På fråga 1 svarar jag: Fråga din chef. Du kan ju säga att din fråga är hypotetisk. Även om din chef säger ja, så kvarstår det etiska dilemmat: Du kan komma att ha honom som elev. Hur känner du själv inför det? Kan du förhålla dig professionellt till honom ifall ni börjar dejta? På fråga två svarar jag: Varför skulle det vara annorlunda att dejta en kosovoban mot att dejta t ex en grek eller en irakier eller en Göteborgare? Är det kulturkrockar du funderar på eller något annat?

• LillaJag06

Min sambo är kosovoalban och muslim, jag är grekiska och kristen ortodox. Är du svensk? Vad är det du funderar över**?

• Anonym (M)

Själv har jag inte mycket till övers för albaner då jag blev utsatt för ett våldtäktsförsök i albanien, men det är givetvis bara min erfarenhet med några få personer. Är väl som med alla andra människor, det finns schyssta och det finns rötägg.

• Marcus01

I annat fall kan du vänta och se om du får tjänsten först (med tanke på att du är rädd för att prata med någon om det på jobbet), och därefter bestämma dig hur du ska gå tillväga.  

• Anonym

Tack för era svar! Ja, jag är lite rädd för kulturkrockar.. Vi får se, jag känner honom inte så väl än, jag vet inte ens om han har någon fru i Kosovo eller barn. Dock verkar han mycket intresserad av mig. Han vill att vi ska äta pizza tillsammans till helgen, jag vill jättegärna göra det, samtidigt som jag är lite orolig för att någon kollega ska se oss eller någon annan elev.....så är snacket igång.. :/

• Anonym

Jag fick idag reda på att jag kommer att ha heltidstjänst året ut :D Och OM jag skulle hamna i hans klass, vilket är liten risk, så vet jag att jag skulle kunna förhålla mig proffesionellt till det.

Jag kommer inte att prata med chefen om det här... än.. jag har i förtroende pratat med några arbetskompisar, alla förstår att jag fallit för honom då han är såå fin och trevlig. Han verkar så genuin! (jag vet, skenet kan bedra...) jag är lite orolig för vad han varit med om, om han sett mkt hemska saker i sitt hemland, och sådana saker kan få utspel sen?

• Indianica
    Anonym skrev 2011-06-16 21:05:49 följande:
    Jag fick idag reda på att jag kommer att ha heltidstjänst året ut :D Och OM jag skulle hamna i hans klass, vilket är liten risk, så vet jag att jag skulle kunna förhålla mig proffesionellt till det.

Jag kommer inte att prata med chefen om det här... än.. jag har i förtroende pratat med några arbetskompisar, alla förstår att jag fallit för honom då han är såå fin och trevlig. Han verkar så genuin! (jag vet, skenet kan bedra...) jag är lite orolig för vad han varit med om, om han sett mkt hemska saker i sitt hemland, och sådana saker kan få utspel sen?
    Grattis! Men åh...jag själv hade aldrig klarat att ge min man ett dåligt betyg även om han förtjänade det ...en mardröm att ha maken eller de egna barnen som elever tycker jag..
Svar på tråden Dejta en "elev" som är kosovoalban.....