• johlinn

rullstol och regnskydd

Nu håller vi på och prova ut en uterulle till Lillskrutt, 3 år gammal. Nu när det regnade ute kom jag på en måhända dum fråga - hur gör man med regnskydd till rullen? Finns det att få tag på nånstans via hjälpmedelscentralen eller köper man egna? Vart i så fall?

Nu har han fortfarande vagn som komplement men säg vintern om 3 år kanske han behöver sitta i rullen hela vintrarna - finns det åkpåsar eller benvärmare att köpa eller få via hmc?

Stolt och söt var han iaf när han rymde ut ur utprovningsrummet det första han gjorde och åkte ut på äventyr

• Svar på tråden rullstol och regnskydd
  • Mother of 5

Har inget bra svar på din fråga...men ser framför mig en liten pys i korridoren i full fart.. Glad

• johlinn
    Mother of 5 skrev 2011-06-14 21:41:27 följande:
    Har inget bra svar på din fråga...men ser framför mig en liten pys i korridoren i full fart.. Glad

Jepp, precis så! Det är därför jag vill att han ska få rulle nu också, för o få chansen o smita iväg dit jag inte tänkt mig.

• ragatan

Det finns regnponchos som funkar riktigt bra och skyddar såväl rulle som brukare. Om det finns speciella regnskydd vet jag faktiskt inte. Vi har inte blivit erbjudna vare sej regnskydd eller åkpåsar.
    Å andra sidan blir sitsen i rullen aldrig blöt om brukaren har på sej regnkläder och sitter i rullen.
    Vintertid har vi använt fodrade filtar, täckbyxor (vilket är ett elände om man ska på toa) och nu har vi täckkjol. En lång kjol med dragkedjor på sidorna som är lätt att öppna. Har sett att både pojkar och flickor använder dem. Det finns några som sytt igen kjolen nertill och därmed fått en "åkpåse".
    Men det är saker man får köpa själva. Har som sagt inte erbjudits några såna saker från hjälpmedelscentralen. Men det kanske finns på andra HMC i landet.

• ME 71

Hej

Vår son väntar på sin rullstol som kommer när som helst. Kom faktiskt på frågan om regnskydd när vi provade ut den, eftersom barnvagn med regnskydd är så praktiskt. Men NEJ fick vi till svar, inget regnskydd till rullstolar. Det är regnkläder, kan tänka mig att en poncho är toppen.

Sonen och vi ser fram emot rullstolen, trodde aldrig att den dagen skulle komma, men kommer att sakna regnskyddet och liggställningen. Så mysigt för honom att slumra till i vagnen ibland.

Lycka till

• ME 71

Vi har använt åkpåse till sonen, han har en barnvagn nu. Men ofta har jag önskat en öppning nertill för vinterskorna.

• johlinn
    ME 71 skrev 2011-06-16 22:47:06 följande:

Hej

Vår son väntar på sin rullstol som kommer när som helst. Kom faktiskt på frågan om regnskydd när vi provade ut den, eftersom barnvagn med regnskydd är så praktiskt. Men NEJ fick vi till svar, inget regnskydd till rullstolar. Det är regnkläder, kan tänka mig att en poncho är toppen.

Sonen och vi ser fram emot rullstolen, trodde aldrig att den dagen skulle komma, men kommer att sakna regnskyddet och liggställningen. Så mysigt för honom att slumra till i vagnen ibland.

Lycka till

Visst är det konstigt - man kommer på sig själv att längta efter saker man inte trodde var möjligt att längta efter

Min kille sover sällan i vagnen så vilställningen klarar vi oss nog utan. Men regnskyddet kommer jag sakna, blir nog o köpa en poncho tänker jag, jobbigt o långsamt att krångla på barnet regnjacka och byxor när man väl är ute redan!

• Veronica 223
    johlinn skrev 2011-06-17 10:17:15 följande:
    Fiiiiina grejer veronica, men dyyyyra!
    Det är jättedyrt med såna saker till rullstol, dessvärre... Marknaden är ju inte såpass stor på man gör budgetvarianter. Däremot till en liten kanske det kan funka att köpa såna engångs regnponchos från typ claes ohlsson, har för mig att de bara kostar en 20:a, och har man ett barn som inte sliter i dem så lär de hålla mer än en gång!
  • johlinn
    Veronica 223 skrev 2011-06-17 19:55:35 följande:
    Det är jättedyrt med såna saker till rullstol, dessvärre... Marknaden är ju inte såpass stor på man gör budgetvarianter. Däremot till en liten kanske det kan funka att köpa såna engångs regnponchos från typ claes ohlsson, har för mig att de bara kostar en 20:a, och har man ett barn som inte sliter i dem så lär de hålla mer än en gång!

jo, det bli nog något "engångs/flergångs" som får gälla. Jag har ännu inte ens provkört stolen ute, så det är ju ingen brådska egentligen!

Förstår ju självklart att det är en liten marknad. Men men, pengar är inte det största problemet i vår värld, inte för att vi har för mycket så klart, men ändå. Är superglad ATT det finns saker han kanske kan få tag i senare i livet. För förmodligen kommer han alltid att behöva stol vid längre förflyttningar även om vi hoppas på att han kommer orka gå kortare sträckor och inomhus. Tiden får utvisa!

• xpeja

Vi köpte en åkpåse inför vintern på www.varsam.se om jag inte minns fel. Men som de tidigare sagt får man bekosta åkpåsar och regnskydd själv!

• johlinn

Tack X - de hade mindre storlekar också! Hur upplevde du att den fungerade för er, åkpåsen alltså?

• Rafiiki

Jag köpte ett regnskydd som passar till sulky. Tror d kostade 79 kr och d fungerar jtte bra. Det är med luva. Hon kan inte köra själv då men har funderat på att klippa hål så hon får ut händerna.
    Hon har ett på dagis och ett hemma. Vill du kan jag maila bild.
    Vi har ingen åkpåse utan använder overall. Lilla I har värme strumpor som håller fötterna varma, har funderat på en åkpåse men d har inte blivit av.....

• johlinn
    Rafiiki skrev 2011-06-27 14:27:13 följande:
    Jag köpte ett regnskydd som passar till sulky. Tror d kostade 79 kr och d fungerar jtte bra. Det är med luva. Hon kan inte köra själv då men har funderat på att klippa hål så hon får ut händerna.
    Hon har ett på dagis och ett hemma. Vill du kan jag maila bild.
    Vi har ingen åkpåse utan använder overall. Lilla I har värme strumpor som håller fötterna varma, har funderat på en åkpåse men d har inte blivit av.....
    Det var nog en sån jag köpte då! Fast den kostade 99 kr. Bestämde mig för att det fick duga för nu så kanske jag uppgraderar senare!
  • Binta

Hej till er alla.

Jag tolkar era inlägg ovan som att ni har barn som sitter i rullstol. Jag är i situationen att tillsammans med min man eventuellt adoptera ett barn som har en ryggmärgsskada och är förlamad från midjan och neråt. Många frågor finns i huvudet och vi känner att vi inte riktigt vet vad det skulle innebära. Det finns säkert massa man itne tänker på som dessa barn behöver hjälp med. Hur är era tankar kring detta? Hur klarar man av att stötta barnet som förstår att det inte kan göra vad alla andra barn i samma ålder kan och hur fungerar det om barnet på egen hand inte kan tömma magen? Kateter förstår jag men hur löser man den andra situationen? Arbetar Ni heltid båda föräldrarna? Finns det möjlighet till personlig assistent? Mågna frågor som ni ser. Tacksam om någon har erfarenheter att dela med sig av.

/Binta

• johlinn
    Binta skrev 2011-06-29 09:43:17 följande:
    Hej till er alla.

Jag tolkar era inlägg ovan som att ni har barn som sitter i rullstol. Jag är i situationen att tillsammans med min man eventuellt adoptera ett barn som har en ryggmärgsskada och är förlamad från midjan och neråt. Många frågor finns i huvudet och vi känner att vi inte riktigt vet vad det skulle innebära. Det finns säkert massa man itne tänker på som dessa barn behöver hjälp med. Hur är era tankar kring detta? Hur klarar man av att stötta barnet som förstår att det inte kan göra vad alla andra barn i samma ålder kan och hur fungerar det om barnet på egen hand inte kan tömma magen? Kateter förstår jag men hur löser man den andra situationen? Arbetar Ni heltid båda föräldrarna? Finns det möjlighet till personlig assistent? Mågna frågor som ni ser. Tacksam om någon har erfarenheter att dela med sig av.

/Binta
    Inboxar dig Binta!
  • PippiLotta32

Hej!
    Vi fick en åkpåse till vår dotter via HMC. Gratis.... Regnskydd har jag ingen aning om. Men tjata lite på habpersonalen vet ja... De har inte alltid riktigt koll på vad man får och inte. Vi fick fråga flera gånger om åkpåse till rullen innan vi fick en...

Svar på tråden rullstol och regnskydd