• jordenrunt

Varför kliar det i underlivet och gör ont?

Egentligen är det här kanske 2 saker som inte har med varann att göra men de hänger ihop på så sätt att båda har med mitt underliv att göra och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.
    Det första problemet är att det börjat klia så väldigt mycket där nere senaste veckan, det har jag haft förr och det har alltid varit svamp pga att jag tvättat mig med fel tvål som stört bakteriefloran. Köpte Pevaryl med vagitorier o salva- detta har inte hjälpt det kliar lika mycket fortfarande, till och från så mycket att jag måste in på en toalett för att torka mig bara för att det kliar! Pevaryl hjälper alltid så nu är jag orolig. Har använt Lactal mot illaluktande flytningar tidigare men jag har ju inga sådana. Vad kan det då vara om det inte är svamp?

Det andra problemet är att månaderna gör det ont vid samlag (när min karl kommer in i mig) det gör ont om han kommer för djupt (jättejätteont)  och jag besväras ibland av mensliknande smärtor fast jag inte ska ha mens eller ägglossning (äter p piller)
    Dock inga blödningar efter sex. Väldigt tacksam för svar om någon har nån teori om åtminstone någon av sakerna....

• Svar på tråden Varför kliar det i underlivet och gör ont?
  • Anonym

Kan det vara flatlöss?

De mensliknande smärtorna kan kanske vara cystor?

Jag tycker du borde boka ett besök hos gyn... 

• Cinderella87

Tror klådan är svamp... Kontakta gynläkare så de får odlingstesta om det är svamp. Att det gör ont vid slidans mynning vid sex kan också ha o höra med svamp. Jag har liknande problem just nu och haft det så en längre tid. Har hört att man ska undvika socker då det främjar svampinfektioner...

• Anonym

Jag hade kli i två år som visade sig vara exem. Det hjälpte med en salva men innan dess åt jag så mycket svampmedicin att jag borde blivit självlysande... Om det inte är svamp (eller om det inte hjälper med receptfri medicin), gå till en hudläkare och ge dig inte förrän du fått svar på vad det verkligen är. Någon måste veta!
    Krya på dig! 

• Anonym

Jag har liknande symtom just nu... Men det är mestadels runt själva klitoris och innanför de yttre blygdläpparna, dock väldigt centrerat runt klitoris. Jag vet inte heller vad det kan vara, torra slemhinnor är en möjlighet som någon ovan föreslog, för jag är väldigt torr nu för tiden (och så brukar det inte vara).

Sen, de smärtor du beskriver när du och din man har sex, låter som att han stöter i "botten". Det kan göra väldigt ont. Han kommer in för djupt helt enkelt.

Lycka till!

• Candida

Jag tycker du ska sluta behandla dig själv med receptfria vagiatorier som pevaryl, dför de sliter på slemhinnorna och tar inte alla svampsorter.

Besök en gynekolog som kan ta en svampodling och skriva ut fluconazol till dig (om du har svampinfektion).

Dessutom tycker jag att du ska be om att få en endometriosutredning. Den typen av samlagssmärta där man får ont "längre in" kan vara endometrios. Det finns tyvärr bara ett sätt att diagnosticera endometrios på och det är genom lapraskåpi, tillhålsoperation. Du kan be läkaren antingen gynekologen eller läkaren på vårdcentralen att remitera dig till nationella endometrioscentrum i uppsala för att få saken utredd:

www.akademiska.se/templates/page____45689.aspx

Om du istället har ont i själva slidöppningen kan det bero på vestibulit, och du kan isåfall läsa på på den här

www.vestibulit.com/blog/

Lycka till!

• Anonym (håller med)

Man kan få slemhinneirritation som kvarstår väldigt länge av Pevarylkräm.

Jag är dessutom överkänslig så jag får inflammation i slemhinnan fast all svamp är död om läkaren kollar med mikroskop, och måste äta antihistamintabletter i över en månad om jag har haft svamp mer än några dagar.

Det som funkar är en fluconazol-bomb (engångskapsel) som dödar all svamp på en gång, samt att man drar ner på socker och väntar lite med sex så att slemhinnan får läka ut.

Viktigt också om man lätt får svamp är att inte gå runt med sperma i slidan efter sex för den innehåller mängder av socker som svampen kan leva av. Stick in ett finger och ta ut resterna av sperma medan du krystar. Ska du ha in nåt där för att hjälpa med rengöringen så testa lite neutral matolja.

• Candida

Ja, pevaryl kan dessutom sluta fungera om man använt den länge. Och jag håller med om att det sliter på slemhinnorna.

Vill man undvika sperma i slidan kanske kondom är ett bra alternativ? Fast jag brukar få svamp ändå, fastän jag i princip bara skyddat mig med kondom.

• Beatrice 026
    jordenrunt skrev 2011-06-14 22:08:50 följande:

Egentligen är det här kanske 2 saker som inte har med varann att göra men de hänger ihop på så sätt att båda har med mitt underliv att göra och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.
    Det första problemet är att det börjat klia så väldigt mycket där nere senaste veckan, det har jag haft förr och det har alltid varit svamp pga att jag tvättat mig med fel tvål som stört bakteriefloran. Köpte Pevaryl med vagitorier o salva- detta har inte hjälpt det kliar lika mycket fortfarande, till och från så mycket att jag måste in på en toalett för att torka mig bara för att det kliar! Pevaryl hjälper alltid så nu är jag orolig. Har använt Lactal mot illaluktande flytningar tidigare men jag har ju inga sådana. Vad kan det då vara om det inte är svamp?

Det andra problemet är att månaderna gör det ont vid samlag (när min karl kommer in i mig) det gör ont om han kommer för djupt (jättejätteont)  och jag besväras ibland av mensliknande smärtor fast jag inte ska ha mens eller ägglossning (äter p piller)
    Dock inga blödningar efter sex. Väldigt tacksam för svar om någon har nån teori om åtminstone någon av sakerna....

Lyckades du fått något svar?? Jag har nämligen exakt samma problem och har haft det så sedan augusti 2013. Varit till flera olika gynekologer & allmänläkare men ingen har kunnat hjälpa mig. 

Jag tror nu själv att jag kan ev. ha Endometrios - och funderar på om du fått någon diagnos?

• Anonym (-0-0-0-)
    Beatrice 026 skrev 2014-06-19 08:09:38 följande:

Lyckades du fått något svar?? Jag har nämligen exakt samma problem och har haft det så sedan augusti 2013. Varit till flera olika gynekologer & allmänläkare men ingen har kunnat hjälpa mig. 

Jag tror nu själv att jag kan ev. ha Endometrios - och funderar på om du fått någon diagnos?

Har dom gjort någon biopsi om du haft besvär så länge?
  • Anonym (Problemområde)

Om ni brukar ha väldigt mycket sex eller om du stimulerar klitorisen för mycket så kan det kanske vara det som det kan bero på....

Brukar bli så för mig iaf och då måste jag kanske ta det lite lugnt i några dagar ( om jag och mannen kanske haft sex i två eller tre dagar).

Svar på tråden Varför kliar det i underlivet och gör ont?