• sallybuse

Får man ett brev hem

Min man ska gå på begravning till sin farbro.Och då hade dom pratat lite syskonen imellan och min mans mamma.Vad dom skulle ge han för något.Dom pratade om att sätta in pengar på en alzeimers fond.Och då sa dom sen att de ville dom inte göra för finns där någon som får reda på de då att dom satt in pengar.Jag har för mig att den närstående får ett brev hem att dom har satt in pengar. Har jag fel? Den närstående är hans fru.

• Svar på tråden Får man ett brev hem
  • Babyystar

Jag förstår inte frågan?

• sallybuse
    Babyystar skrev 2011-06-14 23:53:19 följande:
    Jag förstår inte frågan?
    I stället för att lägga blommor eller en krans på graven så kan man sätta in pengar på en fond i stället Han som dog han hade alzeimers och då finns där en fond man kan sätta in pengarna på.Eller om man går bort i andra sjukdomar.Och då va frågan får hans fru veta de då om dom har satt in pengar på en fond.Tex ett brev hem i brevlådan.
  • Karolinan01

Ja, du får ett brev/kort hem där det står att du skänkt pengar. Detta kort kan du sedan ge de anhöriga efter begravningscermonin (har varit med om att det funnits ett anvisat bord som man kan ställa kortet på).

• humma

När pappa dog var det många som donerade till Tobiasregistret. Vi fick efter begravningen ett litet album av bergravningsbyrån, det var ett foto av kistan med blommorna och sedan stod alla hälsningar från alla kransar och namn på de som satt in pengar till pappas minne.

Detta var ett tag sedan men kan inte tänka mig att det är annorlunda nu. Sedan fick man även ett brev från Tobiasregistret med alla namn.

• Karolinan01
    Karolinan01 skrev 2011-06-15 00:01:15 följande:
    Ja, du får ett brev/kort hem där det står att du skänkt pengar. Detta kort kan du sedan ge de anhöriga efter begravningscermonin (har varit med om att det funnits ett anvisat bord som man kan ställa kortet på).
    Förtydligande: du som givare får kortet hemskickat, inte de anhöriga (vad jag upplevt i alla fall).
  • Anova

Ger du en minnesgåva till Alzheimerfonden så får du ett minnesbrev, det kan du välja att skicka antingen till den närmaste anhörige (frun) eller till begravningsbyrån om du vill att den ska finnas med i begravningen på något sätt.

• sallybuse

Tack så mycket för svaren.Då ska jag säga de till min man.Tycker de verkar vara bättre att göra så än att lägga en blomma eller en krans.

• sirisdotter

Var på begravning förra veckan.  I dödsannonsen står;  "I stället för blommor tänk gärna på Amnesty  pg...   och Läkare utan gränser   pg.....

Under minnesstunden lästes alla gåvor upp;  typ  " Lisa och Lasse Andersson hedrar Stinas minne med en gåva till Amnesty."

Kistan var fin ändå med en del blommor.   Tycker det är sympatiskt att be om  gåvor till viktiga insatser -  även om det är vackert att ha hela kyrkan/lokalen full av blommor. 

• lotten100

När min far dog skänkte hans vänner pengar till diabetsfoskning och vi fick ett gåvobrev hemskickat till hos.

Svar på tråden Får man ett brev hem