• Anonym (ensamna jag)

Blir äcklad av onani

Hej Sara!

Skriver till dig om ett problem jag har som tynger mig så enormt.

För snart ett år sedan dog min sambo, vi hade ett normalt aktivt sexliv 2-3 gånger i veckan ungefär. Jag har inte haft någon annan sexuell kontakt på den här tiden, det känns avskräckande och konstigt men samtidigt har jag sån stor lust hela tiden. Jag har onanerat när lusten blivit för stor, det slutar med att jag efter 2-3 minuter blir så äcklad och tappar lusten totalt. Efter det kan det brista för mig totalt, jag får gråtattacker och saknar mitt gammla liv så mycket, allt med sex och relation och bara känna trygghet och närhet. Jag brukar ofta fantisera om att få ha sex, men efter nån minut känns det bara så fel så fel så fel, som om något i mig blockar allt som har med sex att göra fast jag vill hålla kvar tankarna. Jag vet inte varför jag känner såhär, har alltid tyckt om onani innan.

Jag pratar regelbundet med en kurator om allt annat runt i mitt liv, men just detta kan jag inte få ur mig.. det blockeras.. Jag är 29 år och ensamstående mamma till en 1 åring.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Blir äcklad av onani
  • sexologen

Hej!

Beklagar sorgen och den svåra situation du är i. Att förlora någon närstående tar tid att bearbeta och sörja.

Att du känner lust är bra, då mår din kropp bra. Men krop och psyke hänger ihop och din lust förknippas som du skriver med ditt gamla liv och din relation till din sambo och du får efter onani äckelkänslor som jag tror mer är kopplade till sorg. Du behöver få tid att sörja din sambo och det liv ni hade tillsammans och det kan ta tid. Du behöver också bearbeta och se att din lust och din livslust är ett sundhetstecken och inte ett svek eller en påminnelse om vad du inte längre har kvar. Att du har lust och vill onanera tycker jag du ska känna glädje över och bejaka. Att vara själv med ett litet barn är tufft och att ta hand om sig själv är hälsosamt för både dig och ditt barn. Att vilja och tänka på sex är något alla människor gör och se detta som ett tecken på att du kommer att komma över sorgen och att du och ditt barn har en ljus framtid att se fram emot.  Du är starkare än du tror och vill bejaka livet.

Ta hand om dig!

Hälsningar
    Sara

Svar på tråden Blir äcklad av onani