• Anonym

Röksanering

Vi ska flytta till en lägenhet som blivit inrökt i 13 år, dem envisas att linoleummattorna ska vara kvar fastän dem är fläckiga efter möbler och ser smutsiga ut trots städning + att dem faktiskt luktar rök. Är det någon som vet vad som gäller? Borde dem inte byta ut mattorna iochmed att dem också luktar?

• Svar på tråden Röksanering
  • Anonym (vi)

Vi fick allt utbytt i en lägenhet där det hade rökts i 40 år.

• Ramborg

Kontakta Hyresgästföreningen. Jag har för mig att det finns listor på hur ofta olika saker ska göras (måla snickerier, byta tapeter, renovera kök osv). Golv finns säkert på listan.

• Anonym

Numera kräver de flesta hyresvärdar att rökare sanerar lägenheten innan de flyttar ut. Och nej, hyresvärden är inte skyldig att göra detta när nån flyttar in, men de flesta värdar betalar färg och tapeter om man vill göra det själv som hyresgäst.

Golv byts ut med ungefär 20-30 års mellanrum, detta kan stå på deras hemsida. Olika bud hos olika hyresvärdar.

• Anonym (Ts)

Jo jag vet ju att vart 23 år byts golven ut, allt är målat och fixat förutom golven och dem luktar rök. Om man gör en röksanering ska det väl göras ordentligt och det ska ju definitivt inte lukta rök fortfarande. Det jag vill veta är hur man går vidare då vi inte kan flytta in förräns det är åtgärdat, vi har barn med astma så vi kan omöjligt flytta in. Någon som vet hur man går tillväga?

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2011-06-15 19:57:19 följande:
    Jo jag vet ju att vart 23 år byts golven ut, allt är målat och fixat förutom golven och dem luktar rök. Om man gör en röksanering ska det väl göras ordentligt och det ska ju definitivt inte lukta rök fortfarande. Det jag vill veta är hur man går vidare då vi inte kan flytta in förräns det är åtgärdat, vi har barn med astma så vi kan omöjligt flytta in. Någon som vet hur man går tillväga?
    Om hyresvärden vägrar så kontakta hyresgästföreningen.
Svar på tråden Röksanering