• JennieLee

Babysemp 3 eller välling?

Min dotter är 8 mån och äter idag:

Om hon vaknar tidigt får hon Babysemp.

8.00 - 8.30 Gröt + Fruktpuré

Fm vila

12.00 - 13.00 Lunch (stor burk el hemlagad mat) , Lite fruktpuré

Em vila

16.00 - 17.00 Samma som lunch eller gröt

20.00 Babysemp 200ml

Ibland lite småplock mellan målen......

Hon är ingen liten tjej och äter stora portioner.

Hur har ni gjort? Börjat med välling el Babysemp 3?

• Svar på tråden Babysemp 3 eller välling?
  • yes79

Vår dotter är 14 månader och om hon vaknar tidigt får hon också Babysemp2 (funderar på att sluta med det helt nu när hon vaknar tidigt mer sällan) och vi går direkt på frukost, men på kvällen får hon mild fullkornsvälling från 8 månader och har fått det sedan hon var ca 9 månader.

Babysemp3 har vi aldrig testat...

• JennieLee

Nej, det stod ju något annat på den förpackningen? Lät som om det var för barn som behövde gå upp i vikt...
    Kanske ska testa välling då?
    Nu får hon ju bara ett mål gröt, var rädd innan att inte magen skulle klara välling då hon lätt blir hård i magen och får ont...

• yes79

Testa 6-månaders välling, den är ju mildast! Men det går ju också bra att fortsätta med ersättning så länge barnet vill ha flaskmål.

• lillasysterfia

Har hört att majsvällingen ska vara mildas av alla vällingar mot magen. Vår kille har inte haft några större problem med magen. Annars är ett tipps att ha lite messmör i vällingen så blir hon inte så hård. Men ser egentligen ingen anledning till varför man ska byta. Vi bytte men märker ingen skillnad i hur han står sig på vällingen i förhållande till gröten.

Vår kille är nu 8 mån och får välling kväll/natt och gröt på morgonen. Han äter oftast en gång per natt och har gjort det sen han var 3 mån.

• elwen

våran dotter är 9 månader och får välling på morgonen och innan hon ska sova , innan fick hon baby semp 3 men välling mättar längre så de e nog bara att köra på

• angeni

Babysemp 3 är inte vanlig modersmjölkersättning utan det är tillskott av något slag, ej exakt säker på vad det står på förpackningen. Använd babysemp 2 eller gå över till välling.
    Mild 6 månaders välling är kalas, majsvälling är stoppande så har man en bebis som är trög i magen är det inte så bra.

• elwen
    angeni skrev 2011-06-16 14:38:11 följande:
    Babysemp 3 är inte vanlig modersmjölkersättning utan det är tillskott av något slag, ej exakt säker på vad det står på förpackningen. Använd babysemp 2 eller gå över till välling.
    Mild 6 månaders välling är kalas, majsvälling är stoppande så har man en bebis som är trög i magen är det inte så bra.
    babysemp 3 är istället för mjölk (vanlig mjölk) eftersom barn under året helst inte ska få i sej för mycket mjölk
  • angeni
    elwen skrev 2011-06-16 20:11:15 följande:
    babysemp 3 är istället för mjölk (vanlig mjölk) eftersom barn under året helst inte ska få i sej för mycket mjölk
    Jo så är det, mer som en måltidsdryck då hade jag för mig rätt :) Kommer ihåg att vi stod och kollade på förpackningen för sambon tog fel och kom fram till att det inte var ersättning.
  • lillasysterfia
    angeni skrev 2011-06-16 14:38:11 följande:
    Då rättar jag mig angående majsvällingen :) Har inte testat den själv så jag visste inte, har bara hört att den ska vara mild.
  • angeni

Den är superbra mot magen vid magsjuka för mild är den :) majsvällingen alltså:)

• Little me

Vår bvc sköterska sa att Baby semp 3 är istället för mjölk som måltidsdryck. Oftast är det invandrarbarn som får detta sa hob

• RuqiyaRaliya01
    Little me skrev 2011-06-17 21:24:41 följande:
    Vår bvc sköterska sa att Baby semp 3 är istället för mjölk som måltidsdryck. Oftast är det invandrarbarn som får detta sa hob

varför??

det var konstigt, jag har aldrig hört det förut.

• Little me

Kommer inte ihåg exakt vad hon sa men ungefär för att de ska få i sig mjölk då det är vanligt att de inte har det som måltidsdryck.

Det är iallafall inte en steg tre på de andra två modersmjölksersättningarna

Svar på tråden Babysemp 3 eller välling?