• hemmafrua

Gammal/ Ny sjuk

Fick min endometios diagnos för 15årsedan under inferlitetsutredning,behandlades med synarela i 6mån och sedan hormon stimulerad för att släppa ägg.Lyckades få 2 barn och var där efter symtomfri imånga år.
    Symtomen på att endometriosenspökade komm under ett par år men sökte inte läkare fören det blev akut,( det var så mycket annat just då då min mor dog av spridd bröstcanser)

Nu är jag contrast röntgad och dom hittade vätska i fossa douglasis och rikligt med varikösa kärl i lilla bäckenet samt upparbetade ovaricavener.
    Någon som vet vad det betyder

Titthålet visade endometrioshärdar  i fossa douglasi mellan ligamentum sacrouterina.
    Någon som vet var det är
    Och sammanväxtningar i sigmoideumhörnet
    Gulkroppcysta

Har hormonspiral sedan 5år,men ska ha synarelaspray i 6mån

• Svar på tråden Gammal/ Ny sjuk
  • Mace

Fossa douglassi är en del "där nere", enklast är att du googlar så att du ser en bild. Jag är inte läkare, så jag kan itne förklara det så bra.

Endometrioshärdar är livmoderslemhinna som sitter på fel ställe. De är i sig ofarliga, men kan göra väldigt ont. Vätskan tror jag kan komma av endometriosen, men jag är inte helt säker. 

Gulkroppscysta tror jag är en vanlig cysta efter att man släppt ett ägg.

Sammanväxningar är helt enkelt att organ har växt samman (men vilket får du googla). Det är rätt vanligt, oavsett om man har endo eller ej. 

Har du ont av endon? Endo i sig är ju inte farlig, men det kan göra väldigt ont och det kan också tränga undan/ta död på frisk vävnad.

Det finns även sprutor istället för Synarela om du inte vill krångla med nässpray varje dag. 

Kolla gärna in i "Vi med endometrios 5"-tråden, där finns mycket erfarenhet.  

• hemmafrua

Smärtan varierar från en fungerande dag till olidligt. Nån vända med ambulans har det ju blivit också.
    har tramaldon utskrivet som får användas när det är som värst.
    Vore intressant om det finns någon som behandlas med både hormonspiral och synarela,läkare var rätt tveksam till detta men eftersom spiralen funkat förut och att jag även har haft synarela tidigare så vill han pröva.
    Har förståt att mina besvär sitter i lillabäckenet men vore intresant att veta exakt var (fossa douglasi mellan ligamentum sacrouterina)  har jag rätt i att det är bakom livmoder mot ändtarm och i den bindväv som håller livmodern på plats?

• Ylviz

Läkarspråk är svårt! Här kommer lite förklaringar:

Fossa douglasi är längst ned i buken, dit vätska rinner eftersom det är längst ned.

Varikösa kärl betyder att venerna (de blodkärl som för blodet upp till hjärtat och lungorna för att bli syresatt) är vidgade (som vid åderbråck)

Lilla bäckenet är det området där livmoder och äggstockar sitter. 

Upparbetade ovaricavener betyder betyder samma sak som varikösa kärl fast här berättar de att de är just de kärlen som är vid äggstockarna som är vidgade.

- Förstår du bättre nu?
    Det är din läkarens skyldighet att förklara för dig så att du fattar. 

Svar på tråden Gammal/ Ny sjuk